W Polsce z roku na rok rośnie liczba samochodów typu SUV (Sport Utility Vehicle), czyli wielozadaniowych aut terenowych. Niektórzy używają “terenówek” tylko do jazdy po miejskich, utwardzonych drogach. Inni lubią ekstremalną jazdę w terenie: przedzierają się przez błoto, pokonują piaszczyste wzniesienia, brody rzeczne, a także zaspy śnieżne
- To właśnie zimowe podłoże wymaga odpowiednich opon, takich, które sprawdzają się podczas jazdy “trackiem” zarówno na szosie, jak i w terenie. Kierowcy aut terenowych powinni zwrócić uwagę na zimowe opony terenowe również dlatego, że środek ciężkości pojazdów tego typu umiejscowiony jest dość wysoko, co znacznie zmniejsza przyczepność auta do podłoża.- przypomina Piotr Łygan, specjalista Pirelli.
Nie trać kontaktu!
Zimą najbardziej niebezpiecznie jest zwłaszcza na mostach, w pobliżu dużych akwenów, na wiaduktach oraz na granicy obszarów leśnych. Jeśli temperatura jest bliska zeru, a jezdnia mokra - nieprzystosowana do takich warunków opona może zupełnie nieoczekiwanie stracić kontakt z nawierzchnią. Dlatego odpowiednio wcześnie zadbajmy o ogumienie przystosowane specjalnie do trudnych warunków panujących zimą, pamiętając, że jest to jeden z ważniejszych elementów wpływających na sprawność naszego pojazdu nie tylko na drodze, ale również w terenie.
To właśnie opona jest jedyną częścią, która łączy samochód z nawierzchnią. Na jakość dróg nie mamy wpływu, ale wyboru opon – tak, aby nie zawiodły nas na bezkresnych bezdrożach – możemy dokonać sami. Opony zimowe Pirelli Scorpion Ice&Snow do samochodów terenowych zostały tak zaprojektowane, aby mogły zapewnić bezpieczne i efektywne wykorzystanie możliwości naszych “terenówek” w warunkach europejskiej pory zimowej: śniegu, lodu, błota pośniegowego, dużych opadów deszczu i ryzyka jego przymarznięcia na jezdni i poza nią.
Piotr Łygan specjalista Pirelli
Wgryź się bez hałasu!
Charakterystyczna dla opon zimowych, zarówno terenowych, jak i do samochodów osobowych, jest ich konstrukcja: nie tylko kształt bieżnika, ale i materiał użyty do ich produkcji. Najważniejsza w oponach zimowych jest ich plastyczność w obniżonej temperaturze. Podczas gdy letnia opona na mrozie staje się twarda i śliska, opona zimowa zachowuje swoją elastyczność i przyczepność do podłoża, tak samo jest w przypadku opon terenowych. Chociaż typowe opony terenowe z założenia mają duże bloki bieżnika, umożliwiające jazdę po grząskim terenie, trzeba pamiętać, że zimowe opony terenowe są dodatkowo wyposażone w szereg kanalików, odprowadzających nadmiar wody i błota pośniegowego spod kół. Trzecim istotnym elementem są lamele – drobne nacięcia na powierzchni bieżnika. W czasie jazdy po ośnieżonych nawierzchniach “wgryzają się” one w śnieg, zwiększając w ten sposób przyczepność do nawierzchni. Dodatkowo drganie lameli w czasie jazdy powoduje samooczyszczanie opony ze śniegu i błota. Efekt uboczny tych drgań, czyli większy hałas towarzyszący toczeniu się opony, został zredukowany do minimum. - Nowoczesne opony zimowe zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić dobrą przyczepność do nawierzchni i cichą eksploatację w każdych warunkach. – zapewnia Piotr Łygan, specjalista Pirelli.
Kolejne dziecko w rodzinie Pirelli
Opony zimowe do samochodów terenowych Scorpion Ice&Snow powstały na bazie dwóch czołowych modeli opon terenowych: Scorpion S/T – przeznaczony do warunków szosowych oraz Scorpion A/T – do jazdy terenowej. Opona ta oferuje świetne właściwości jezdne w warunkach zimowych, w szczególności na śniegu i lodzie. Bieżnik ma asymetryczną rzeźbę. Nowy wzór wzdłużnych rowków, które wraz z występami bieżnika o zróżnicowanej geometrii zapewniają najlepsze osiągi w zakresie przyczepności i hamowania na śniegu oraz ograniczają poślizg hydrodynamiczny.
Komentarze (0)