Kilka słów o rynku
Po pierwszych dziewięciu miesiącach 2012 r. sprzedaż opon w Europie zmniejszyła się o 22,2%. Przyczyną zmniejszenia popytu na nowe opony jest zapewne utrzymujący się w światowej gospodarce kryzys ekonomiczny, ale też zmiany zaistniałe na rynku w ostatnich latach. Największe spadki odnotowano m.in. we Włoszech (34,2%) i Hiszpanii (30%).Większość pojazdów ciężarowych, które zostały zakupione w 2011 r., kiedy to Continental odnotował znaczne odbicie rynku, wciąż używa tych nowych opon i nie zmieni ich na nowe w tym sezonie. Te właśnie opony, ze względu na niewielkie zużycie, nie potrzebują wymiany.
- Ponadto producenci ogumienia w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów i oczekiwania Unii Europejskiej coraz częściej wprowadzają do swojej oferty opony bieżnikowane lub gotowe pasy bieżnika – mówi Grzegorz Jeziak, kierownik działu opon ciężarowych Continental. - Wykorzystanie zaawansowanego technicznie karkasu, które oferuje m.in. Continental, może ograniczyć koszty ogumienia. Nic więc dziwnego, że coraz więcej właścicieli flot stawia na zakup opon umożliwiających ich późniejsze bieżnikowanie.
Wśród dziesięciu najpopularniejszych rozmiarów opon dedykowanych samochodom ciężarowym jedynie pięć z nich w pierwszym półroczu 2012 r. odnotowuje wzrost sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Są to: 385/65R22.5, 215/75R17.5, 235/75R17.5, 265/70R19.5, 275/70R22.5. Eksperci prognozują spadek sprzedaży opon w Europie w segmencie ciężarówek na koniec 2012 r. na poziomie ok. 18%. W ostatnich pięciu latach jedynie rok 2010 przyniósł wzrost sprzedaży. Jednak wzrost był naprawdę duży, właśnie na poziomie prognozowanego na ten rok spadku, czyli wyniósł też 18%.
- Polska wyróżnia się pod względem sprzedaży opon na tle Europy – zwraca uwagę Grzegorz Jeziak. - Co prawda po pierwszych trzech kwartałach tego roku rynek skurczył się w stosunku do 2011 r. o 24,4%, ale głównie dlatego, że w latach 2010 i 2011 rozwijał się on rekordowo szybko. Według naszych prognoz na koniec 2012 r. ok. 720 tys. opon znajdzie nowych nabywców. Patrząc na rynek w perspektywie kilku ostatnich lat, rynek polski w odróżnieniu od europejskiego utrzyma po roku 2012 tendencję wzrostową.
Nowe etykiety
Parlament Europejski uchwalił regulację wprowadzającą ustandaryzowane etykiety w całej Unii Europejskiej. Od 1 listopada 2012 roku etykiety te są obowiązkowo dołączane do opon dla samochodów osobowych(C1), do opon dla lekkich pojazdów ciężarowych (C2) i opon dla samochodów ciężarowych (C3). Etykiety UE nie będą dotyczyły opon bieżnikowych, zapasowych i dojazdowych, niedopuszczalnych na drogach, np. wyścigowych, opon typu off-road, opon dla pojazdów zabytkowych, opon z kolcami, opon, dla których maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi do 80 km/h i opon, których średnica jest mniejsza niż 254 mm i większa niż 635 mm.
- Na etykietach przedstawione będą trzy wartości: efektywność, bezpieczeństwo i ochrona środowiska – mówi Marcin Cywiński z Continental Opony Polska. - Wyróżniamy 3 rodzaje klientów: Goods, People i Construction. Nowa etykieta dostarcza informacji o oponach w trzech kategoriach. W segmencie Goods przede wszystkim liczy się oszczędność paliwa oraz niski opór toczenia. Kolejny segment – People – skupia się głównie na kryteriach wydajności opon istotnych dla bezpieczeństwa – skuteczność hamowania i stabilność jazdy. W przypadku ostatniego segmentu Construction najważniejsza jest wytrzymałość i przyczepność oraz koszty związane z przebiegiem. Wartości z etykiet muszą być dołączone do rachunku lub na nim umieszczone. Etykieta musi być widoczna w punkcie sprzedaży lub klient musi być o niej poinformowany. Jesteśmy zadowoleni z takiego rozwiązania, jak również z wymaganych treści, które muszą być zawarte na etykiecie.
Rozwiązania dla flot
Continental zapewnia serwis awaryjny w 24 krajach Europy. Conti 360 Fleet Services to nazwa nowej, kompleksowej oferty dla flot ciężarowych. Program jest skierowany do firm operujących w transporcie międzynarodowym. Kontynentem, na którym przewozi się największą ilość towarów, jest Europa. Odbywa się na jej terenie aż 21% światowego transportu drogowego. Kraj, z którym Polska najczęściej współpracuje, to Niemcy. Eksportowanych jest tam 39% towarów, a importowanych 42% – z czego najczęściej są to towary takie, jak: rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa i stanowią one 37,2% przewożonych towarów.
- Partnerzy Conti 360 w naszym kraju umieszczeni są głównie na szlakach komunikacyjnych w całej Polsce – mówi Jacek Młodawski, kierownik ds. klientów flotowych Continental. - Zaobserwowaliśmy dynamikę wzrostu liczby klientów Conti 360 o ok. 20% w skali roku. Adekwatnie do liczby partnerów przybywa też stacji partnerskich. Na tę chwilę mamy 150 partnerów, z czego 80 z nich funkcjonuje całodobowo. W roku 2011 odnotowaliśmy 3866 awarii, z czego 2391 to serwis warsztatowy, a 363 awarie wyjazdowe.
Artur Ostaszewski
– kolejna konferencja firmy Continental. Koncern Continental zorganizował spotkanie, którego tematem przewodnim było podsumowanie rynku opon ciężarowych po trzech kwartałach roku 2012. Przedstawiono nowe, ustandaryzowane etykiety na opony wprowadzone na cały rynek Unii Europejskiej. Zaprezentowano również dynamikę wzrostu systemu Conti 360.
Komentarze (0)