Nowości produktowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

ZNACZENIE NUMERÓW podwozia w katalogach
Dobór właściwych części często uzależniony jest od prawidłowej identyfikacji nu- meru podwozia (CH NR). Czasami bywa to problematyczne, ponieważ nie wszyscy wiedzą, którą część numeru podwozia należy wziąć pod uwagę. W związku z licznymi zapytaniami w tej sprawie, przybliżamy niniejsze zagadnienie poniżej.

W jaki sposób odczytać numer podwozia? Większość producentów samochodów stosuje międzynarodowy system VIN (Vehicle Identification Number – Numer Identyfikacji Pojazdu), funkcjonujący zgodnie ze standardami ISO dla identyfikacji każdego samochodu.

Od 1981 roku numer VIN składa się z 17 pozycji:

1 2 3 4    5 6 7 8 9   10 11 12 13 14 15 16 17
I_____l l_______l l______________________l
  WMI      VDS                   VIS

Pozycje 1-3 stanowią kod WMI (World Manufacturer Identifier), określający producenta samochodu. Kody przypisane są do poszczególnych międzynarodowych organizacji.

Pozycje 4-9 określają kod VDS (Vehicle Descriptor Section), opisujący ogólne cechy samochodu, takie jak płyta podłogowa, model, typ. Kodowanie i sekwencje determinuje producent, dlatego też mogą się one różnić w zależności od marki.

Pozycje 10-17 to kod VIS (Vehicle Indicator Section). Z 8 znaków, co najmniej 4 powinny być numeryczne. Kod ten określany jest przez producenta dla odróżnienia poszczególnych samochodów. Zgodnie z zaleceniami, 10 pozycja powinna określać rok modelowy, a 11 zakład produkcyjny.

Pozycja 10 opisana jest za pośrednictwem znaków alfanumerycznych (z wyłączeniem: zero, I, O i Q).

Z powyższego opisu wynika, że większość zasad traktowana jest wyłącznie jako zalecenia i należy się liczyć z różnicami w konfiguracji numeru VIN w zależności od producenta.

Z tego powodu w katalogu Gates wykorzystywane są dane zgodne z formatem określonym w dokumentacji technicznej producentów samochodów.

Przykłady:
1. W samochodach marki Mercedes bierzemy pod uwagę ostatnie (6 lub) 7 pozycji

(11) 12 13 14 15 16 17 (pozycja)
 
(A) 3 4 8 1 1 8

2. W samochodach marki VW wyszczególnia się ostatnie 11 pozycji

7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 (pozycja)
3 C - 6 - 3 0 0 0 0 0

aczkolwiek pozycja 9 i 11 (-) może być określona dowolną liczbach bez wpływu na zalecenia.

3. W przypadku samochodów Opel/Vauxhall często podawane jest więcej niż jedno oznaczenie podwozia (ostatnie 8 pozycji) (patrz Vectra B 2.5 24V)

10 11 12 13 14 15 16 17 (pozycja)
->I CH NR   W 1 2 8 5 4 4 6 
->I CH NR   W 5 2 7 6 8 2 5       K015453XS
->I CH NR   W 7 1 5 4 2 5 8

I-> CH NR   W 1 2 8 5 4 4 7
I-> CH NR   W 5 2 7 6 8 2 6       K025453XS
I-> CH NR   W 7 1 5 4 2 5 9

Może to prowadzić do przeświadczenia, iż numer podwozia kończący się oznaczeniem W5204751 jest niższy od W5276825 (K015453XS) i wyższy od W1285447 (K025453XS).

Biorąc jednak pod uwagę, że 11 pozycja numeru podwozia określa zakład produkcyjny i nie stanowi części numeru seryjnego, staje się jasnym, iż właściwym zestawem rozrządu dla samochodu oznaczonego końcówką numeru podwozia W5 204751 jest K015453XS. Mamy nadzieję, iż powyższe wyjaśnienia umożliwią uniknięcie dalszych problemów w przyszłości.

Najbardziej aktualne dane dotyczące zastosowań dostępne są w katalogu internetowym na stronie www.gatesautocat.com.

 

 

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony