Firma LuK nieustannie prowadzi prace nad rozwojem elementów układu napędowego w celu stworzenia ekologicznych i ekonomicznych pojazdów o ograniczonym poziomie spalania. Jednym z kierunków, w którym dokonuje się znaczący postęp, jest zastosowanie bezstopniowych skrzyń biegów opartych na skonstruowanych przez LuK łańcuchach.
Przykładem takiej technologii jest rozwijana przez Audi i firmę LuK skrzynia biegów CVT Audi Multitronic. Ostatnio technologia ta została po raz pierwszy zastosowana w samochodach z napędem na cztery koła w bezstopniowej skrzyni biegów Subaru Lineatronic.
Zwiększenie efektywności i podniesienie momentu obrotowego dla bezstopniowych skrzyń biegów zostało osiągnięte dzięki specjalnej konstrukcji łańcucha firmy LuK. Gwarantuje on niezawodność i przebiegi nieosiągalne przez wcześniejsze technologie wykorzystujące pasek. Nowe, masowo produkowane CVT pokazują możliwości nowej generacji bezstopniowych skrzyń biegów. Obecnie w samochodach osobowych możliwe jest osiągnięcie momentu obrotowego dochodzącego do 400 Nm, używając technologii CVT, przy mocy ok. 220 kW. Patrząc na obecne parametry osiągane przez skrzynie CVT, można zauważyć ogromny postęp, jaki dokonał się w tej technologii na przestrzeni ostatnich lat. Wprowadzenie bezstopniowych skrzyń biegów wpłynęło oczywiście nie tylko na osiągi, ale i zwiększenie komfortu jazdy.
Konstrukcja
W konstrukcjach bezstopniowych skrzyń biegów opracowanych wspólnie z firmą LuK specjalny łańcuch łączy dwie pary kół pasowych, z których jedno jest sztywne, a drugie ruchome. Ruchome koło jest elastycznie zamontowane na wałku, aby móc poruszać się osiowo za pomocą hydrauliki. Osiowy ruch koła pasowego wpływa na zmianę promienia prowadzenia łańcucha i tym samym odpowiada za zmianę przełożenia.
Bezstopniowe, cierne zasprzęglenie i przekazanie mocy może być niezawodne tylko wtedy, jeśli zapewniony zostanie wystarczający nacisk styczny łańcucha we wszystkich warunkach eksploatacyjnych. Utrzymanie dokładnego, wymaganego, stycznego nacisku oznacza narażenie się na poślizgi wariatora z jednej strony lub z drugiej na niską efektywność spowodowaną przez nadmierny nacisk.
Szczególne znaczenie w tym kontekście ma funkcjonowanie skonstruowanego przez LuK hydromechanicznego czujnika momentu obrotowego. Gdy wzrasta zapotrzebowanie na moment obrotowy, wynikające ze zmiennych warunków prowadzenia pojazdu, specjalne tarcze przestawiają się, zwiększając ciśnienie płynu na siłownikach ściskających koła stożkowe.
Czujnik momentu obrotowego kontroluje bardzo dokładnie występujący moment obrotowy, zwiększa sprawność wariatora i przyczynia się do mniejszego zużycia elementów (w szczególności łańcucha).
Zastosowanie podwójnego tłoka pozwala na hydrauliczne sterowanie zapewniające szybkie zmiany zakresu pracy nawet przy małej pojemności pompy, rezultatem czego jest zmniejszenie spalania.
Zasada działania podwójnego tłoka jest podstawą efektywnego działania układu hydrauliki bezstopniowej skrzyni biegów CVT.
Przyszłość
Firma LuK nieustannie, od 1993 roku, pracuje nad rozwojem elementów bezstopniowej skrzyni biegów CVT. Obiecujące wprowadzenie na rynek samochodów z systemem Audi Multitronic osiągnięte dzięki niezawodnym elementom marki LuK (czujnik momentu obrotowego, tarcze, specjalne łańcuchy, układ hydraulicznego sterowania) jest dowodem na to, w jakim kierunku powinny rozwijać się układy przeniesienia napędu w nowoczesnych samochodach. Kolejnym producentem, który na dużą skalę zastosował łańcuch LuK w bezstopniowej skrzyni biegów, jest Subaru.
Komentarze (0)