Partnerzy europejskiego projektu badawczego OpEneR przedstawili wspólnie opracowane strategie jazdy oraz układy wspomagające, które w znaczący sposób przyczynią się do zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa przyszłych samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym.
Większa efektywność utoruje samochodom elektrycznym i hybrydowym drogę do upowszechnienia, ponieważ mając standardowej wielkości akumulatory, będą one oferować większy zasięg jazdy. Konstruktorzy i badacze pracowali nad optymalizacją elektrycznych układów przeniesienia napędu, regeneracyjnych układów hamulcowych, systemów nawigacyjnych wraz z czujnikami, a także funkcji elementy te integrujących. Skonstruowane przez nich, w pełni sprawne pojazdy elektryczne wykazują imponujący potencjał do oszczędności na podstawie testów w realnych warunkach drogowych.
OpEneR to skrócona nazwa zainicjowanego w maju 2011 roku projektu „Optimal Energy consumption and Recovery based on a system network” („Optymalne wykorzystanie i odzyskiwanie energii na bazie sieci systemowej”). W ramach projektu współpracowali ze sobą: austriacka spółka AVL List GmbH zajmująca się rozwojem układów napędowych, hiszpański ośrodek badawczy Centro Tecnológico de Automoción de Galicia (CTAG), ośrodek badań informatycznych z Karlsruhe FZI Forschungszentrum Informatik, koncern PSA Peugeot Citroën oraz spółki Robert Bosch GmbH i Robert Bosch Car Multimedia GmbH. Jako część Siódmego Programu Ramowego Badań i Rozwoju projekt otrzymał wsparcie Wydziału Sieci komunikacyjnych, treści i technologii Komisji Europejskiej. 4,4 miliona euro budżetu całkowitego w wysokości 7,74 miliona euro pochodziło z dotacji. Kierownictwo nad projektem sprawowała spółka Robert Bosch.
Najlepszą metodą oszczędzania paliwa jest rozważny i odpowiedzialny styl jazdy. Właśnie pod kątem ekonomicznego stylu jazdy skonfigurowana została funkcja adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości (ACC). Ulepszone dane nawigacyjne dostarczają z kolei informacji o wzniesieniach i spadkach na trasie przejazdu oraz o ograniczeniach prędkości, podczas gdy system komunikowania się pojazdu z infrastrukturą drogową informuje o światłach na skrzyżowaniach lub przejściach. Dane te tworzą elektroniczny horyzont, który umożliwia dalszą optymalizację zarówno funkcji ACC, jak i funkcji jazdy z wyłączonym silnikiem. Ta ostatnia informuje kierowcę o możliwości zdjęcia nogi z gazu w związku ze zbliżaniem się do terenu zabudowanego lub znaku ograniczenia prędkości. Skrzynia biegów automatycznie przełącza się na bieg jałowy, optymalizując prędkość pojazdu.
W ramach tego zadania stworzono także intuicyjną koncepcję HMI oraz atrakcyjny kokpit z programowanym wyświetlaczem TFT, zapewniającym dobrą czytelność ważnych informacji. Dzięki ulepszonym danym nawigacyjnym obliczenie pozostałego do pokonania dystansu pojazdu jest znacznie dokładniejsze i bardziej przejrzyste dla kierowcy.
Inne, równie istotne zadanie polegało na optymalizacji współpracy pomiędzy elektrycznym układem przeniesienia napędu a regeneracyjnym układem hamulcowym. Aby umożliwić odzysk jak największej ilości energii, konstruktorzy wyposażyli dwa modele testowe Peugeot 3008 e-4WD w elektromechaniczny układ wspomagania siły hamowania Bosch iBooster oraz dostosowany do specyficznych potrzeb samochodów elektrycznych układ ESP.
Komentarze (0)