To sposób na niepowtarzalną stylistykę i dodatkową ochronę lakieru. Car wrapping – jak wygląda w praktyce? Przedstawiamy proces zmiany koloru auta krok po kroku.
Oklejenie samochodu folią warto wykonać dla konserwacji karoserii, w samochodach firmowych dla celów reklamowych oraz do zmiany koloru całego auta zamiast drogiego i nieodwracalnego lakierowania. Usunięcie oklejenia jest proste i bezinwazyjne, a lakier w nienaruszonym stanie to dodatkowy atut przy sprzedaży pojazdu.
Niezbędna opalarka
Przed przystąpieniem do oklejania auta, fachowiec potrzebuje specjalnej folii (można wybierać spośród wersji matowych, błyszczących czy wersji carbon) i niezbędne narzędzia. Najważniejsze to rakla z filcem i opalarka – do prawidłowej aplikacji folii i usunięcia całego powietrza zalegającego między nią a lakierem.
– Opalarka jest niezbędna do rozgrzania folii, by można było ją formować, uzyskiwać nietypowy kształt czy naciągać – mówi Radosław Koźba, menadżer produktu w Lange Łukaszuk.
Precyzyjny dobór temperatury
Jednocześnie oklejanie wymaga odpowiedniej precyzji – również w kwestii dobrania temperatury – co ułatwiają opalarki wyposażone w jej płynną regulację i wyświetlacz, na którym odczytamy jej aktualny poziom. Warto też wyposażyć się w pirometr występujący jako oddzielne narzędzie lub jako moduł montowany do opalarki jak np. Steinel.
– Osiągnięcie rozciągliwości jest możliwe dopiero przy 50°C, a aktywacja umieszczonego pod folią kleju i pozbawienie jej tendencji do kurczenia się temperatury 2 razy wyższej. W przypadku ewentualnej reklamacji, specjalista będzie w stanie stwierdzić czy problem dotyczy folii czy niewłaściwej aplikacji – na przykład niedogrzania jej do poziomu wymaganego przez producenta – mówi Radosław Koźba.
Przed pracą
Gdy projekt jest już gotowy, a rodzaj i kolor folii dobrany, fachowiec może przystąpić do pracy. Pomieszczenie przystosowane do car wrappingu powinno mieć stałą temperaturę od 21 do 23°C. Następnie zaczyna się proces przygotowania do oklejania.
Demontaż ruchomych elementów
Konieczne jest demontaż wszystkich odstających elementów – klamek, anten, reflektorów czy zderzaków – które zostaną poddane oddzielnemu, precyzyjnemu oklejeniu.
Oczyszczanie auta i usuwanie wilgoci
Kluczowe jest też dokładne wyczyszczenie oklejanej powierzchni – umycie, odtłuszczenie i osuszenie lakieru tak, by nie zostały na nim zmniejszające przyczepność folii drobinki kurzu.
Przycięcie folii do rozmiaru
By dokonać precyzyjnego oklejenia auta, trzeba dokładnie poznać wymiary oklejanych elementów – wycinając folię specjalnymi nożykami należy pamiętać o zachowaniu niezbędnego marginesu.
Nagrzewanie i aplikacja folii
Kolejnym etapem jest pozycjonowanie folii, przy czym pomocna jest taśma klejąca utrzymująca ją w ustalonym położeniu na oklejanym elemencie. Na etapie aplikacji folli do gry wkracza opalarka. – Dzięki podgrzaniu folii, materiał zyskuje rozciągliwość, co pozwala dokładnie dopasować go do licznych zagięć i przetłoczeń na oklejanych elementach – mówi Radosław Koźba.
Usuwanie powietrza
Nakładając folię, należy doklejać ją wypychającą powietrze raklą, dzięki czemu nie powstaną na niej bąble. Opalarka jest niezbędna także na etapie wykańczania - ponowne rozgrzanie folii w miejscu zachowanych marginesów pozwala na doklejenie folii na przykład przy brzegach drzwi.
Aktywacja kleju
Gdy folia jest już odpowiednio przycięta, musi zostać ponownie ogrzana – tym razem do temperatury 100°C, by aktywować umieszczony pod nią specjalny klej oraz utrwalić folię, by nie miała tendencji do kurczenia się.
Branding
Jeśli mamy do czynienia z samochodem firmowym, można zdecydować się na tzw. branding – czyli dodatkowe oklejenie auta logotypem firmy, wizerunkiem reklamowanego produktu czy numerami kontaktowymi do danej osoby czy przedsiębiorstwa. Logotypy czy dodatkowe elementy graficzne są naklejane na wcześniej nałożoną podstawową warstwę folii.
Odczekać dobę
Po docięciu folii, jej ostudzeniu i zamontowaniu ruchomych elementów, proces car wrappingu dobiega końca. Jednak zanim ruszymy w trasę, należy odczekać 24 godziny – auto przez dobę nie powinno opuszczać pomieszczenia, w którym było oklejane. Ma to związek z działaniem kleju.
– Po tym czasie zyskujemy wyróżniający się na tle innych aut samochód z dodatkową ochroną przed piaskiem, kamieniami czy solą ochronną. Co ważne – bez wpływu na oryginalny lakier i z możliwością zmiany folii kiedy tylko tego będziemy potrzebowali – mówi Radosław Koźba z Lange Łukaszuk.
Komentarze (1)