Niemcy uwielbiają niebieski (11%), Hiszpanie i Brytyjczycy wolą czerwony i pomarańczowy (ok. 9%), a Francuzom podoba się zieleń (6%). Włosi kochają wszystkie kolory, a udział lakierów chromatycznych jest tam największy wśród wymienionych pięciu krajów (30%). Znamy najnowszy Raport kolorów BASF za 2023 r.
Zmiany w rankingu kolorów achromatycznych: biały wciąż na pierwszym miejscu, ale czarny zyskuje na popularności i przejmuje część rynku. W raporcie z badania trendów opublikowanym jesienią ubiegłego roku firma BASF podała, że dotychczasowe koło kolorów motoryzacyjnych przechodzi transformację. Najnowszy Raport kolorów za 2023 r. BASF zawiera twarde dane potwierdzające tę tendencję. Dział Coatings firmy BASF jest światowym ekspertem w dziedzinie rozwoju, produkcji i sprzedaży innowacyjnych i zrównoważonych powłok samochodowych do zastosowań fabrycznych i renowacyjnych oraz lakierów dekoracyjnych, a także powłok nakładanych na powierzchnie metalowe, szklane i z tworzyw sztucznych, obsługującym wiele branż.
W rankingu kolorów achromatycznych, które zawsze stanowiły fundament palety wykorzystywanej przez branżę motoryzacyjną, zachodzą poważne zmiany. Kolor biały zachował co prawda pozycję lidera w segmencie lekkich samochodów osobowych, ale jego udział w rynku znacząco się zmniejszył. Dla odmiany mocno zyskał kolor czarny, który przejął część rynku od bieli.
Zaznaczają się też różnice preferencji konsumentów w poszczególnych regionach. Na przykład mieszkańcy Ameryki Północnej coraz częściej wybierają jaśniejsze odcienie koloru srebrnego zamiast ciemniejszych szarości, natomiast w regionie EMEA trendy wskazują na zainteresowanie ciemniejszymi odcieniami. To zróżnicowanie regionalne dodaje intrygującego aspektu ewolucji palety barw.
Różnice gustów kolorystycznych w regonie EMEA
Kolory achromatyczne — biały, czarny, szary i srebrny — zyskały dwa punkty procentowe w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA). Nabywcy samochodów odchodzili od jaśniejszego białego i srebrnego na rzecz ciemniejszych szarości i czerni. W samochodach klasy premium — częściej niż w modelach podstawowych i klasy średniej — można spotkać kreatywne lakiery z pigmentami efektowymi, które zwiększają głębokość palety odmian poszczególnych kolorów.
Europejscy konsumenci nie stroną od kolorów, ale preferencje różnią się między krajami. Niemcy uwielbiają niebieski (11%), Hiszpanie i Brytyjczycy wolą czerwony i pomarańczowy (ok. 9%), a Francuzom podoba się zieleń (6%). Włosi kochają wszystkie kolory, a udział lakierów chromatycznych jest tam największy wśród wymienionych pięciu krajów (30%).
- O ile kolory achromatyczne wciąż są najpopularniejsze, o tyle poszczególne kraje mają różnych faworytów w segmencie chromatycznym - powiedział Mark Gutjahr, globalny dyrektor ds. projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w BASF.
- Zasadniczo w każdym z największych krajów EMEA rozkład popularności kolorów jest inny. Nasi klienci, czyli producenci samochodów, pozostawiają teraz dealerom dużo swobody pod względem indywidualności i kreatywności, z czego korzystają nabywcy samochodów.
Ameryka Północna
Podobnie jak w regionie EMEA również w Ameryce Północnej kolory achromatyczne (biały, srebrny i szary) zyskały dwa punkty procentowe w ogólnym rankingu. Po wycofaniu się producentów z niektórych wariantów szarości konsumenci skierowali swoją uwagę na jaśniejsze odcienie. Wspomniane szarości były często zastępowane lakierami w odcieniach srebra.
W 2023 r. Ameryka Północna wyróżniała się też najwyższym udziałem czerwonych samochodów w porównaniu z innymi regionami. Mimo to czerwieni nie udało się pokonać niebieskiego jako najpopularniejszego chromatycznego koloru w Ameryce Północnej.
Region Azji i Pacyfiku
W krajach Azji i Pacyfiku kolory chromatyczne na nadwoziach nowych samochodów wciąż dominują, a ich udział nawet lekko się zwiększył w porównaniu z 2022 r. Wzrosła popularność kolorów naturalnych, a zwłaszcza zielonego. Chętniej wybierane są też jaśniejsze kolory, zwłaszcza szarości i srebrny.
Różnorodność palety kolorów w regionie Azji i Pacyfiku wynika po części z dużego wyboru rodzajów nadwozia. Świeże odcienie pojawiły się w pojazdach z segmentu NEV (napędzanych nowymi źródłami energii). Więcej jest zwłaszcza zieleni oraz odmian fioletu.
- To dość naturalne, że w ślad za nowymi modelami w ofercie producentów ożywiła się też paleta barw - powiedział Chiharu Matsuhara, szef działu projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w regionie Azji i Pacyfiku.
- Nowi producenci projektujący nowe pojazdy w Azji domagają się zmian w dotychczasowym standardowym kole kolorów. Oczekują odważnych i kreatywnych pomysłów do swoich nowych projektów, a młodym konsumentom podobają się takie kolory.
Komentarze (1)