Lakiernictwo i blacharstwo

Auto na wiosnę

ponad rok temu  02.03.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

J. Ryttel: bezpieczeństwo i trwałość jako podstawy napraw powypadkowych [TEMAT MIESIĄCA]

Nadwozie typu mix - połączenie różnych materiałów, fot. inż. Janusz Ryttel

Strona 2 z 2

Należy jeszcze podkreślić jedną, bardzo ważną cechę blacharskich napraw powypadkowych.

Po zakończeniu naprawy określenie w jaki sposób rzeczywiście została wykonana naprawa  jest praktycznie niemożliwe bez rozbiórki i niszczenia niektórych elementów. Klient odbierając z warsztatu swój samochód po blacharskiej naprawie powypadkowej przeważnie dokładnie go ogląda. Sprawdzić jednak rzeczy istotnych nie jest w stanie. Może określić czy kolor lakieru i jego faktura pasuje do części nienaprawianych, czy pasowanie (szczeliny) poszczególnych elementów zewnętrznych jest poprawne. Może też sprawdzić czy wszystkie urządzenia pokładowe działają właściwie.

Natomiast, nawet jeśli posiada odpowiednią wiedzę, nie jest w stanie metodami nieniszczącymi sprawdzić tego co jest najważniejsze w procesie naprawy powypadkowej. To znaczy odtworzenia poziomu bezpieczeństwa oraz trwałości nadwozia.

Weryfikacja źle wykonanej naprawy może być, niestety, dokonana przy kolejnej kolizji takiego auta, a skutki zderzenia mogą być dużo poważniejsze niż po poprawnej naprawie. Niestety świadomość tych zależności wśród klientów warsztatów jest niska i często decydując się na tanią naprawę samochodu po wypadku, nie zdają sobie sprawy, że ryzykują swoim zdrowiem i życiem.

Nadwozie typu Mix Volvo XC90 - źródło: publikacje VOLVO

Istnieją testy pokazujące jak nieprawidłowo wykonana naprawa może zmienić własności nadwozia w drastyczny sposób. Niewłaściwie wykonana naprawa przedniej części nadwozia , może spowodować opóźnienie momentu wyzwolenia poduszek powietrznych o ułamek sekundy. Następstwem tego jest zmiana odziaływania tych poduszek przy wypadku na ciało kierowcy i pasażera. Oznaczać to może spowodowanie dużo większych obrażeń zamiast ich eliminacji.

Ważną rolę w procesie naprawy odgrywają towarzystwa ubezpieczeniowe, które są w większości przypadków płatnikami za szkody komunikacyjne. Niestety, istotne są dla nich głównie jak najmniejsze koszty likwidacji szkód, czemu zresztą trudno się dziwić; nie są to instytucje charytatywne. Faktycznie to tylko wykonawca naprawy jest moralnie, finansowo jak i prawnie odpowiedzialny za jakość i poprawność technologiczną wykonanej naprawy.

Warsztaty, ulegając presji finansowej klientów lub towarzystw ubezpieczeniowych nie mogą, lub nie chcą stosować się do procedur technologicznych, które wymagają odpowiednich nakładów na sprzęt i materiały oraz wydłużają czasami czas naprawy.

Wyeliminowanie wielu nieprawidłowości działania rynku napraw powypadkowych jest bardzo trudne. Wymaga zgody i wspólnego działania wszystkich uczestników tego rynku oraz wprowadzenia specjalnych regulacji dotyczących wymogów zachowania poziomu bezpieczeństwa po naprawach. Nie sądzę aby, przy sprzecznych interesach uczestników tego rynku, było to możliwe w najbliższym czasie.

Jest za to możliwe szybkie poprawienie stanu wiedzy i wyposażenia warsztatów. Takim rozwiązaniem jest upowszechnienie specjalistycznych szkoleń dla pracowników warsztatów napraw powypadkowych. Zdobycie aktualnej wiedzy o poprawnej technologii napraw przez bezpośrednich wykonawców napraw, kadrę techniczną oraz właścicieli warsztatów jest niezbędne. Przyczyni się to do poprawy jakości napraw i zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa oraz trwałości naprawianych samochodów.

Niestety dostęp do szkoleń na odpowiednim poziomie jest ograniczony. Szkolnictwo zawodowe w tej dziedzinie praktycznie nie istnieje, a szkoleń komercyjnych też brak. Na szczęście, prawdopodobnie  jedyną firmą oferującą na naszym rynku profesjonalne, solidnie przygotowane szkolenia z zakresu napraw powypadkowych jest firma J.R.CONSULTING, która organizuje kilkudniowe szkolenia w doskonale wyposażonym Ośrodku Szkoleniowym. Szkolenia te są certyfikowane przez znaną na świecie w branży motoryzacyjnej firmę TÜV Rheinland. Program szkoleń przygotowywany jest przez profesjonalistów z odpowiednim stażem i wiedzą na najwyższym poziomie w tej dziedzinie.   

Autorem artykułu jest inż. Janusz Ryttel – trener przygotowujący i prowadzący przez ostatnie 15 lat szkolenia z zakresu napraw powypadkowych dla takich sieci autoryzowanych jak Volkswagen, Volvo, Mercedes oraz warsztatów niezależnych. Prowadzi również szkolenia i sympozja dla Rzeczoznawców samochodowych. Jest też certyfikowanym trenerem, współpracownikiem i konsultantem TÜV Rheinland.

Autor będzie wdzięczny za ewentualne uwagi i pytania przesłane na adres: mail@cjr.pl

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony