Najchętniej wybierane są różne odcienie i połączenia klasycznej czerni i bieli. Według danych światowych, do pięciu najpopularniejszych lakierów samochodów marki ŠKODA zaliczyć można kolejno: Czerń Magic Metalizowany, Szary Quartz Metalizowany, Biel Candy Niemetalizowany, Srebrny Brilliant Metalizowany oraz Biel Moon Metalizowany. Z pozostałych kolorów nadwozia najchętniej wybieranym w 2017 r. i w pierwszej połowie 2018 r. był „Błękit Race Metalizowany”.
ŠKODA oferuje wachlarz 15 barw podstawowych, które dla wszystkich modeli pojazdów tworzą 67 kombinacji kolorystycznych. I choć klienci najchętniej stawiają na bezpieczne, dobrze znane kolory, warto pamiętać o tym jak wiele może zmienić odpowiedni dobór lakieru.
Auto musi przejść przez pięć etapów lakierowania. Pierwszą warstwą powłoki lakierowej nakładaną w lakierni fabrycznej jest fosforan cynku, wpływający na prawidłową przyczepność powłoki do podłoża. Następne są: warstwa gruntu antykorozyjnego zapewniającego ochronę podłoża, podkład wypełniający służący do wyrównywania powierzchni, warstwa lakieru bazowego nadającego kolor oraz lakier bezbarwny, nadający powłoce odpowiedni połysk i odporność na czynniki zewnętrzne.
W fabrykach ŠKODY farba nakładana jest elektrostatycznie przy użyciu głowicy robota, dzięki czemu lepiej przylega do nadwozia. ŠKODA posiada szybką linię aplikacji podkładu wypełniającego. Całe nadwozie może zostać pokryte w ciągu zaledwie 37 sekund. Co więcej, nowe technologie pozwalają zwiększyć efektywność pracy, co przekłada się na możliwość lakierowania do 2200 karoserii w ciągu dnia.
- Prawidłowo wykonane lakierowanie pojazdu poddawane jest systematycznej kontroli jakości przez specjalnie wyszkolony do tego celu zespół ekspertów. W jednej z naszych fabryk obecnie testujemy 36 kamer kontrolujących powierzchnię nadwozia przy wykorzystaniu wiązek światła – komentuje Pavel Mizera, szef lakierni w fabryce marki ŠKODA w Mladá Boleslav.
Wpływ kolorów na temperaturę w samochodzie
Okazuje się, że kolorystyka ma istotny wpływ nie tylko na wygląd zewnętrzny, ale i na odczuwanie temperatury we wnętrzu samochodu. Według przeprowadzonych badań, pasażerowie podróżujący w czasie upałów w samochodach z wyposażeniem wnętrza w tzw. „zimnych” kolorach, czyli np. w kolorze zielonym czy niebieskim, w mniejszym stopniu odczuwają potrzebę obniżenia temperatury w samochodzie. Z kolei wyposażenie wnętrza w kolorach żółtym czy czerwonym sprawiają, że rzadziej decydujemy się na zwiększenie temperatury w samochodzie.
Komentarze (0)