W zakładach Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) wdrożono pionierską, bezemisyjną kabinę lakierniczą, która wykorzystuje technologię odzyskiwania ciepła oraz pompy ciepła. W ten sposób fabryka zmniejszyła roczną emisję CO2 o 1000 ton.
Toyota jest liderem w produkcji samochodów nisko- i bezemisyjnych, ale dąży też do jak najszybszej dekarbonizacji produkcji. Koncern szacuje, że 65% emisji CO2 w trakcje powstawania samochodów pochodzi z procesów lakierniczych. Zespół inżynierów składający się z przedstawicieli działów odpowiedzialnych za lakiernictwo oraz ekologiczne procesy produkcyjne stworzył Toyota Global Paint Line (GPL), czyli prototypową kabinę lakierniczą nowej generacji o zerowej emisji CO2.
Pierwsze GPL zostało zastosowane w zakładach TMMF, gdzie powstają modele Yaris oraz Yaris Cross. Nowa technologia wykorzystywana jest do lakierowania plastikowych zderzaków do tych samochodów.
Tradycyjna kabina lakiernicza jest dość duża i wymaga ręcznego nakładania farby. To proces o niskiej wydajności, który wymaga przy tym zastosowania gazu ziemnego do filtrowania powietrza oraz utrzymywania w miarę stałej temperatury w kabinie, by jakość ostatecznego produktu była jak najwyższa.
W innowacyjnej kabinie lakierniczej Toyoty wykorzystuje się w pełni zautomatyzowane procesy o wysokiej wydajności, a za odpowiednią temperaturę i wilgotność we wnętrzu odpowiadają jednostki Air Make Up Unit (AMU). Na system składają się cztery oddzielne jednostki AMU, które dostarczają powietrze do kabin lakierniczych oraz pozwalają na zachowanie stałych warunków w środku.
System odzyskiwania ciepła oraz pompy ciepła zasilane jest prądem z farm fotowoltaicznych i farm wiatrowych. Ograniczają one przy tym zapotrzebowanie na energię elektryczną i pozwalają na rezygnację z używania gazu ziemnego. Nowa kabina lakiernicza pozwala zmniejszyć emisję C02 o 1000 ton rocznie.
Fot. Toyota
Komentarze (0)