Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  02.04.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Niestandardowe lakiery i ich naprawy. Efekty uzyskiwane w systemach bazowych 2-warstwowych (2CT) i 3-warstwowych (3CT)

Efekty i sposób ich powstawania uzyskiwane w 2-warstwowych systemach bazowych

Wylakierowania naprawcze kolorów metalicznych w układzie 2-warstwowym (baza metaliczna + lakier bezbarwny) są powszechnym standardem od wielu lat. Fala popularności kolorów z efektem perłowym w notującym rekordy sprzedaży segmencie aut typu SUV sprawiła, że lakiernicy coraz częściej lakierują w układzie 3-warstwowym (baza UNI + baza z efektem perłowym + lakier bezbarwny).

Chęć przekonania klienta do zakupu pojazdu wybranej marki jest na tyle kusząca, że niektórzy producenci decydują się na wprowadzenie jeszcze bardziej „przyciągających” i efektownych kolorów, aby przechylić szalę sukcesu na swoją stronę. Przy czym producenci samochodów niespecjalnie przejmują się tym, na ile kłopotliwy może być proces odtworzenia wyglądu niestandardowego, oryginalnego wylakierowania fabrycznego.
Doskonałym przykładem jest koncern Mazda z bijącą w oczy „laserunkową” czerwienią koloru o symbolu 46V i nazwie Soul Red Crystal, który został fabrycznie opracowany jako 3-warstwowy z dodatkowym barwionym lakierem bezbarwnym. Kolejny przykład to Renulat z kolorem płomienistej czerwieni o symbolu NNP i nazwie Rouge Flamme, którą uzyskuje się dzięki fabrycznemu zastosowaniu układu dwóch baz: metalicznej i transparentnej.

Przykładowa informacja o budowie koloru (rys. 2).

Naprawy niestandardowych układów
Żeby prawidłowo naprawić „niestandardowy” efekt, należy na początek zapoznać się z kartą procesu jego odtworzenia w systemie naprawczym wybranego producenta materiałów lakierniczych.
Oto przykładowe informacje, jakie można znaleźć w karcie procesu Mazda 46V Soul Red Crystal w technologii Spectral dostarczanej przez firmę NOVOL:

Informacje o budowa koloru (rys. 3).

Opisy pigmentów specjalnych wchodzących w skład receptury: Specjalne pigmenty typu INK, które są roztworami barwnika w nośniku, cechują się wysoką transparentnością. Pigmenty te dodaje się do lakieru bezbarwnego, powodując jego zabarwienie przy zachowaniu transparentności (przepuszczają światło i zabarwiają ośrodek, w którym się znajdują). Dzięki temu widoczna jest 1 warstwa z pigmentami metalicznymi. Końcowy efekt (kolor) zależy od grubości powłoki zabarwionego lakieru bezbarwnego – im go więcej, tym kolor ciemniejszy i bardziej bordowy (w tym przypadku).

W jaki sposób dokonać wyboru odpowiedniego wariantu koloru oraz jak wykonać natryski próbne (rys. 4).

Podkłady akrylowe i epoksydowe
Spectral, wariant wypełniający lub gruntujący    
Szlifować maszynowo na sucho papierem:

  • wstępnie P320-P360
  • wykańczająco P400-P500
  • poprawić szarą włókniną ścierną
  • odtłuścić za pomocą Extra 785, następnie Extra W785

Wariant mokro na mokro     

  • Stosować się do wytycznych zawartych w kartach technicznych podkładów mokro na mokro z linii Spectral

Oryginalne wykończenia OEM    Szlifować maszynowo na sucho papierem

  • P400-P500 
  • poprawić szarą włókniną ścierną 
  • odtłuścić za pomocą Extra 785, następnie Extra W785

Informacje o poszczególnych krokach procesu cieniowania koloru Mazda 46V. Z uwagi na trudność odwzorowania koloru Mazda 46V technika cieniowania jest najlepszym wyborem. Lakierowanie w tak zwany „kant” w większości przypadków nie przyniesie pożądanych efektów, mogą wystąpić widoczne różnice kolorystyczne.

Pełną kartę procesu cieniowania koloru Mazda 46V można znaleźć na stronie: https://novol.com/

Patrząc na złożoność procesu naprawczego „niestandardowych” lakierów, trudno się dziwić, że nie każdy warsztat lakierniczy przyjmuje takie zlecenia. Udana naprawa wymaga znajomości tajników procesu, bardzo dużych umiejętności lakiernika, często dodatkowych szkoleń podnoszących kwalifikacje bądź wsparcia zespołu technicznego dostawcy przy pierwszych lakierowaniach. Jeżeli dodamy do tego dodatkowe koszty pigmentów specjalnych wchodzących w skład receptury, to podwyższona cena usługi w najlepszych warsztatach lakierniczych nie powinna być dla nikogo zaskoczeniem.

dr inż. Tomasz Tomczyk
dyrektor Pionu Szkoleń NOVOL

GALERIA ZDJĘĆ

Krok 1: Przygotowanie podłoża pod aplikację koloru
Krok 2: Aplikacja I warstwy (kolor bazowy)
Krok 2: Aplikacja I warstwy (kolor bazowy)
Krok 3: Aplikacja II warstwy (barwiony lakier bezbarwny) metodą „odwrotnego cieniowania” I warstwa barwionego lakieru bezbarwnego
Krok 3: Aplikacja II warstwy (barwiony lakier bezbarwny) metodą „odwrotnego cieniowania” II warstwa barwionego lakieru bezbarwnego
Krok 3: Aplikacja II warstwy (barwiony lakier bezbarwny) metodą „odwrotnego cieniowania” III warstwa barwionego lakieru bezbarwnego
Krok 4: Aplikacja III warstwy (,,czysty” lakier bezbarwny)

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony