1.) Zanim przystąpimy do naprawy pamiętajmy, aby w razie potrzeby należycie zadbać, by naprawiane uszkodzenie było odpowiednio ujęte w kosztorysie, jaki przedstawimy do zatwierdzenia firmie ubezpieczeniowej lub klientowi. Kosztorys taki powinien posiadać poza podstawowymi informacjami, takimi jak demontaż wyposażenia wokół uszkodzeń, odpowiedni i adekwatny czas na naprawę oraz stopień lakierowania LI lub LI1, gdy powierzchnia szpachlowana przewyższa 50% powierzchni danego elementu.
2.) Naprawę rozpoczynamy od umycia elementu (gdy tego wymaga najpierw wodą zgrubnie) i jego odtłuszczeniu, np. rozpuszczalnikiem nitro lub specjalnym zmywaczem należy zmatować zakres, który będzie lakierowany podkładem. Najczęściej jest to obszar, na przykład w przypadku drzwi od górnej krawędzi, gdzie montowana jest listwa zgarniająca szybę drzwi do miejsca pod listwą ozdobną w części dolnej drzwi. Matujemy ten obszar papierem o gradacji np. 240. Następnie jednym ze sposobów naprawy takiego przetarcia z lekkim wgnieceniem jest „spłycenie” uszkodzenia poprzez mocniejsze wyszlifowanie. Pozwoli to na likwidację ostrych krawędzi takiej rysy i pomoże uniknąć jej uwidocznienia (obrysów) po wykonaniu naprawy (fot. 1).
[center] [gallery][/gallery] [/center]
3.) Kolejną czynnością jest odmuchanie i odtłuszczenie powierzchni, którą szlifowaliśmy ze szczególnym wyczuleniem na dokładne oczyszczenie rysy na całej jej głębokości. Następnie masą szpachlową po odpowiednim rozrobieniu zaszpachlowujemy uszkodzenie („spłycenie”). Musimy pamiętać o naddatku szpachli, jaki musimy zostawić, by ponownie uformować uszkodzoną powierzchnię elementu. Warto również na tym etapie zlikwidować inne ubytki lakieru, np. odpryski od kamieni. Jeśli są one w obszarze, który będzie lakierowany podkładem, również możemy próbować je zaszpachlować. Gdy są w części, która będzie w przyszłości lakierowana jedynie na „przejście lakiernicze”, to można je odpowiednio zakropić lakierem bazowym.
Łukasz Szarama
www.szarama.com.pl
Komentarze (0)