Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  09.07.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

Uszczelnianie połączeń blach nadwozi samochodowych

Niektórzy tylko zaginają blachy, bez ich klejenia – wszyscy natomiast stosują masę uszczelniającą nakładaną na takie połączenie blach

Strona 3 z 3

c) Uszczelnianie połączeń blach poszycia bocznego
Połączenia blach poszycia zewnętrznego w samochodach dostawczych, tak jak inne połączenia blach nadwozia, muszą być uszczelnione. Są to szczególne uszczelnienia, nie tylko ze względu na ich przeznaczenie, bo bez nich kurz, woda i wiatr przedostawałyby się do wnętrza pojazdu, ale także na ich znaczenie dekoracyjne – nakładane są na elementy zewnętrzne. Nałożone ściegi masy uszczelniającej nie zawsze są lakierowane i dzielą duże płaszczyzny blach na dwie czy trzy części.
Najważniejszym punktem technologii jest oczywiście nałożenie ściegu masy o odpowiednim kształcie: wypukłym, wklęsłym lub płaskim. Taki ścieg można nałożyć, odpowiednio przycinając dyszę i używając pneumatycznego wyciskacza. Niestety jest to bardzo trudne i wymaga wielu ćwiczeń. Wygodniej i łatwiej wykonać taki ścieg za pomocą przygotowanego wcześniej szablonu, którym przesuwa się po nałożonym ściegu kleju wzdłuż stabilnie zamocowanej prowadnicy (fot. 13). 

Żeby nakładać masę uszczelniającą „tak jak w fabryce” nie wystarczy tylko wiedzieć, jak, gdzie i czym. Konieczne jest ćwiczenie swoich umiejętności i zdobywanie nowych doświadczeń, bo to ćwiczenie czyni mistrza.

Wiesław Wielgołaski

GALERIA ZDJĘĆ

Niektórzy tylko zaginają blachy, bez ich klejenia – wszyscy natomiast stosują masę uszczelniającą nakładaną na takie połączenie blach
Do odwzorowania fabrycznego ściegu potrzebna jest specjalna dysza skrzydełkowa
W obecnie produkowanych samochodach panuje moda na układanie ściegów uszczelniających o strukturze „łuski”
Bez zastosowania specjalnego pistoletu natryskowego i odpowiedniej dyszy struktura „łuski” jest trudna do osiągnięcia
Bez zastosowania specjalnego pistoletu natryskowego i odpowiedniej dyszy struktura „łuski” jest trudna do osiągnięciapołączeń blach nadwozi samochodowych
Uszczelnianie strukturalne połączeń zakładkowych
Najczęściej stosowane struktury nakładane masą na bazie MS do uszczelniania blach karoseryjnych: masa uszczelniająca w postaci wałka, która może być także rozprowadzona pędzlem; masa w postaci wąskiego „baranka”; masa uszczelniająca w postaci „baranka” na dużej powierzchni
Coraz częściej na nowych pojazdach pojawiają się także ściegi o strukturze „łuski” wprowadzone do uszczelniania połączeń zakładkowych
Można również spotkać się ze ściegami o strukturze pędzla...
...oraz ze ściegami w postaci wałka
Przykładowa struktura „łuski” wykonana za pomocą pędzla (a) lub zastosowanie wszystkich możliwych ściegów przy wymianie jednego elementu (b). Nie wygląda to estetycznie i nie przypomina fabrycznych struktur (c), ale jest schowane pod zderzakiem i co najważniejsze – będzie skuteczne
Przykładowa struktura „łuski” wykonana za pomocą pędzla (a) lub zastosowanie wszystkich możliwych ściegów przy wymianie jednego elementu (b). Nie wygląda to estetycznie i nie przypomina fabrycznych struktur (c), ale jest schowane pod zderzakiem i co najważniejsze – będzie skuteczne

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony