Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  21.04.2011, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Wtrącenia w powłoce lakierowej
Strona 2 z 3

Chciałbym tylko przypomnieć, że do usuwania wtrąceń wyczuwalnych stosuje się najczęściej:

- w przypadku pojedynczych - grzybek szlifierski z materiałem ściernym w postaci płatków o granulacji od P2000 do P5000 w zależności od potrzeby;
- retusz pyłku zatopionego w warstwie lakieru polega na zeszlifowaniu (“ścięciu”) wtrącenia i uzyskaniu w tym miejscu gładkiej powierzchni, aby nie powstawało załamanie światła. Szlif ręczny wykonujemy, prowadząc grzybek szlifierski po płaszczyźnie elementu prostoliniowo “na krzyż” (fot. 6);

- w przypadku kilku, możemy obrabiać je ręcznie, ewentualnie zastosować precyzyjną szlifierkę mimośrodową. Praca szlifierki daje bardziej równomierny ślad niż ręczne szlifowanie i można jej użyć do ostatecznego wyrównania chropowatości powierzchni całego elementu. Powstałe rysy usuwamy za pomocą krążka Trisack (fot. 7), a następnie naprawianą powierzchnię polerujemy;

[center][gallery]image_gallery[/gallery][/center]

- płytkę metalową z ostrymi krawędziami do ścinania wystających ponad powierzchnię powłoki lakierowej wtrąceń (fot. 8). Płytkę przykłada się do powierzchni lakieru i lekko dociskając przesuwa w kierunku wtrącenia, aż do całkowitego usunięcia. Ostre krawędzie nie pozwalają na wyrywanie wtrąceń, tylko na przycięcie na równo z powierzchnią zewnętrzną lakieru.

Wtrącenia powstałe po procesie lakierowania-eksploatacyjne

Wtrącenia zewnętrzne to małe, o różnych kształtach plamki wielkości do 1 mm, w różnych odcieniach, od czarnego, niebieskiego, szarego do czerwonawego, znajdujące się przede wszystkim na poziomych powierzchniach samochodu. Z czasem wokół tych cząstek powstają grudki rdzy, które powiększają się, dopóki postępuje korozja osadu z rdzy (fot. 9).

Wtrącenia eksploatacyjne nie są wadami powłoki lakierowej. Najczęściej są to osady z urządzeń spalających olej i fabryk przemysłowych. Opady z kominów odlewni zakładów metalurgicznych mogą pozostawiać na poziomych powierzchniach samochodu trudne do usunięcia cząstki rdzy i pyłu przemysłowego. W połączeniu z wysoką wilgotnością powietrza (zmiany stanu pogody) prowadzą do powstania punktowych wżerów na lakierze. Proces ten odbywa się na warstwie lakieru nawierzchniowego, cząstki rdzy powodują powstawanie małych kraterów w lakierze. Wtrąceń przemysłowych nie da się usunąć zwykłymi środkami do mycia i pielęgnacji. Dlatego są często mylone przez właścicieli samochodów z rdzą nawierzchniową.

Tylko systematyczna, okresowa konserwacja woskiem twardym może zmniejszyć uszkodzenia powłok lakierowych spowodowane przez pył przemysłowy. Wbrew obawom właścicieli pojazdów, nawet większe cząstki rdzy można usunąć środkiem do usuwania pyłu przemysłowego (mieszanka kwasu szczawiowego). Na rynku oferowane są takie preparaty, między innymi przez firmę Wurth i Henkel. Przed zastosowaniem preparatu należy oczyścić samochód środkiem do usuwania silikonu. Następnie zastosować środek do usuwania pyłu przemysłowego i zakonserwować lakier nawierzchniowy twardym woskiem. W związku z tym, że wiedza na ten temat w warsztatach jest mała, a w przypadku spotkania się z takim problemem najczęściej stosowane jest polerowanie, przedstawiam poniżej technologię takiej naprawy. Uwaga! Samo polerowanie nie usuwa skutecznie wtrąceń, tylko przemieszcza je i głębiej wciska w powłokę lakierową. Poza tym, uwolnione drobiny metaliczne rysują wypolerowaną już powierzchnię lakieru.

Technologia usuwania rdzawych wtrąceń z powłok lakierowych dotyczy skutecznego usuwania rdzawych wtrąceń pochodzenia przemysłowego.

- Przed rozpoczęciem usuwania wtrąceń należy nadwozie samochodu dokładnie umyć z brudu eksploatacyjnego, przy pomocy wody pod ciśnieniem.
- Po umyciu nadmiar wody trzeba usunąć gumową ściągaczką, ale bez dokładnego osuszania. Powierzchnie przed nałożeniem preparatu mogą być wilgotne.

Uwaga! Preparat ma odczyn kwasowy, dlatego konieczne jest, przed jego nakładaniem, założenie gumowych rękawic ochronnych!

- Preparat należy natryskiwać na szmatkę, a następnie nakładać na powierzchnie nadwozia. Na duże powierzchnie można preparat natryskiwać bezpośrednio, np. na dach, pokrywę silnika i bagażnika (fot. 10).

[center][gallery]image_gallery[/gallery][/center]

Uwaga! Preparat ma odczyn kwasowy, dlatego należy zwracać szczególną uwagę na to, żeby nie pokrywać nim gumowych uszczelek i listew z tworzywa sztucznego!

- Nałożony lub natryśnięty preparat należy rozprowadzić po powierzchni lakierowanej przy pomocy szmatki, tak żeby pokrywał on powierzchnie równomierną, cienką warstwą. Następnie pozostawić przez około 3-15 minut w celu zaistnienia chemicznych reakcji. Czas ten zależy od zastosowanego preparatu i jego stężenia (patrz dane techniczne preparatu).
- Przy pomocy szmatki zwilżonej wodą przecieramy naprawiane powierzchnie w celu dodatkowego mechanicznego działania, zwiększającego skuteczność preparatu (fot. 11).
- Natychmiast po krótkim przetarciu naprawianych powierzchni należy dokładnie spłukać wodą pod ciśnieniem.

Uwaga! Nie zaleca się wykonywania czynności naprawczych przez 1 osobę od razu na całym samochodzie. Najlepiej po 2-3 elementy lub przez 2-3 osoby!

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony