Indasa jest jednym z wiodących europejskich producentów wysoko wydajnych technologii ściernych nasypowych – co ciekawe, nadal (od 1979 roku) pozostając rodzinnym biznesem. I chwali się najbardziej spektakularną inwestycją w modernizację produkcji
W 2019 roku portugalska Indasa obchodził 40-lecie działalności. Na krótko przed nastaniem pandemii zainwestowano w rozbudowę zakładu aż 25 mln euro. Rok 2023 to nie mniej ważny moment w historii firmy, która chwali się powiększeniem zdolności wytwórczych aż o ok. 40% i bezprecedensowym wzmocnieniem pozycji na rynkach zagranicznych.
Na początku czerwca (1-2 czerwca 2023 r., Indasa SA, Portugalia) nasza redakcja uczestniczyła w Global Media Event Indasa 2023 – spotkaniu w siedzibie firmy w Aveiro.
„Zapraszając 16 wiodących światowych mediów motoryzacyjnych do siedziby Indasa, poczyniliśmy prawdziwy przełom w sposobie komunikacji korporacyjnej”, czytamy w zaproszeniu, jakie dotarło do redakcji. W zapowiedzi wydarzenia znalazła się wzmianka, że poznamy najnowszy projekt inwestycyjny firmy, która od 1979 r. może pochwalić się zaangażowaniem na rynku motoryzacyjnym, dostarczając innowacyjnych rozwiązań dla fachowców odpowiedzialnych za obróbkę ścierną.
Przegląd projektu inwestycyjnego firmy Indasa
Założona w 1979 r. firma jest obecnie jednym z wiodących producentów wysoko wydajnych materiałów ściernych. Jej siedziba znajduje się w Aveiro w Portugalii. Tu też mieści się zakład produkcyjny, który dziś poprzez sieć dystrybutorów eksportuje produkty do ponad 100 krajów na całym świecie.
Od momentu założenia przez grupę profesjonalistów związanych z branżą materiałów ściernych firma działa na rynku pod marką Indasa, od 1981 r. na produktach pojawia się logo z nosorożcem (Rhyno). Dzięki niezmiennym, wysokim standardom rozwoju, produkcji i marketingu zdobyła uznanie na rynku międzynarodowym. W 1988 r. powstała pierwsza filia (Indasa Hiszpania), w kolejnym roku stworzono struktury organizacyjne we Francji i w Wielkiej Brytanii. 2 lata po utworzeniu filii Indasa w Niemczech firma zadebiutowała na targach Automechanika 1996 we Frankfurcie. Od tego czasu jest stałym wystawcą najważniejszych tarów lakiernictwa samochodowego. W 1998 r. otwarto piąty oddział – Indasa Brazylia, a rok później Indasa USA i Indasa Polska. W 2019 r. powstała filia we Włoszech.
Producent doskonali dobrze znane produkty, m.in. te z serii Ultravent, we własnym laboratorium
– Ten rozmach dobrze ilustruje liczba 50 partnerów, z którymi zaczynaliśmy współpracę, i dziś ponad 2 tys. kontrahentów – z czego większość to czołówka branży motoryzacyjnej, bo też niezmienne najbardziej zorientowani jesteśmy na dostarczanie gamy rozwiązań dla aftermarketu, tj. napraw powypadkowych. I co warte podkreślenia – organizacyjnie wciąż jesteśmy biznesem rodzinnym i jednocześnie marką światową – zaznacza Andrew Tindall, commercial director w Indasa Group. – W 2002 r. doinwestowaliśmy zaplecze produkcyjne, 10 lat później znowu zwiększyliśmy wydajność naszych linii produkcyjnych. Jednak najbardziej spektakularnym momentem w historii firmy okazał się rok 2019, gdy zapadła decyzja o największej inwestycji. To wtedy kosztem aż 25 mln euro powstawać zaczęła trzecia linia produkcyjna. A wszystko to w sytuacji pogarszających się nastrojów w związku z wybuchem epidemii Covid-19. Dziś? Jesteśmy autorami odważnych decyzji biznesowych. Dzięki szeroko zakrojonemu programowi inwestycji zakład produkcyjny w Aveiro stał się jednym z najnowocześniejszych w Europie.
O wdrożeniu najlepszych rozwiązań może świadczyć porównanie: dodanie trzeciej linii produkcyjnej sprawiło, że produkcja wzrosła o ok. 40%, podczas gdy powierzchnia fabryki „tylko” o 24%.
Sztandarowym produktem dla warsztatów blacharsko-lakierniczych są wciąż materiały szlifierskie z rewolucyjnej serii Ultravent – a wspomnijmy, że debiutowały na rynku w 2015 r. Ultravent przekonują fachowców z branży refinish bardzo skuteczną ekstrakcją pyłu, co praktycznie eliminuje zapychanie materiału szlifierskiego, przedłuża jego wydajność oraz zapewnia czyste i zdrowe środowisko pracy. Proces szlifowania wolny od pyłu gwarantuje lepsze rezultaty, gładkie wykończenie. Uzyskiwane wyniki pozwalają zoptymalizować wydajność warsztatu, skoro proces staje szybszy i sprawniejszy.
O ile poprzednim razem (w latach 2012-2018) zwiększono moce produkcyjne za sprawą inwestycji w wysokości 14 mln euro, to tym razem zainwestowano aż 25 mln euro, rozbudowując linie produkcyjne i automatyzując procesy
Wizyta w fabryce materiałów ściernych
W portugalskiej fabryce Indasa produkuje materiały ścierne, ale też narzędzia pomocnicze do renowacji karoserii samochodowej takie jak: taśmy maskujące, uszczelniacze, kleje i powłoki, papiery ścierne (wodoodporne, do pracy na sucho i na mokro), dyski i gąbki ścierne czy elektronarzędzia. Najwięcej miejsca podczas wycieczki po stanowiskach pracy poświęcono procesowi powstawania systemów szlifowania na sucho. Materiały tego typu tworzone są z wyselekcjonowanej mieszaniny żywic, a cały proces jest bardzo zautomatyzowany, począwszy od transportu skrupulatnie odważonych półproduktów na rolkach transportowych typu jumbo, przez produkcję wyrobów gotowych, na pakowaniu i składowaniu w magazynie fabrycznym kończąc
Komentarze (0)