Prawo

Prawo

ponad rok temu  02.03.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Czy system badań technicznych pojazdów funkcjonuje prawidłowo?

Szacuje się, że stan techniczny aut jest przyczyną 7 proc. wypadków w Niemczech. W Polsce oficjalnie wskaźnik ten wynosi tylko 0,1 proc., choć przygotowany jakiś czas temu raport Najwyższej Izby Kontroli wskazał, że według ocen ankietowanych policjantów nawet 10 proc. wypadków ma związek ze stanem technicznym pojazdów.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych podaje z kolei, że w Niemczech 23 proc pojazdów nie przechodzi okresowych badań technicznych. W Polsce ilość negatywnych wyników badań nie przekracza 2 procent. Nikt raczej nie ma wątpliwości, że w Niemczech stan pojazdów nie jest gorszy niż w Polsce.

Skąd więc tak duże różnice? Z nieprawidłowego funkcjonowania systemu badań technicznych pojazdów - ocenia SDCM.. "Stacje Kontroli Pojazdów nie spełniają swojej roli nawet w badaniach konwencjonalnych pojazdów, a warto pamiętać, że na drogach w Polsce pojawia się coraz więcej hybryd, a wkrótce elektryków" - czytamy w informacji stowarzyszenia.

Zmiany są więc konieczne i postulują je nawet przedstawiciele środowisk reprezentujących Stacje Kontroli Pojazdów (SKP). Obecnemu funkcjonowaniu SKP i postulowanym zmianom poświęcona będzie jedna z sesji XV Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się 20-21 kwietnia 2020 r. w Sound Garden Hotel w Warszawie. Aktywny udział w sesji wezmą między innymi przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Transportowego Dozoru Technicznego.

- Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) było jednym z podmiotów działających w zespole roboczym, który opracował jakiś czas temu 22 tezy dotyczące sugerowanych zmian w systemie badań technicznych pojazdów i nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. Wiele z tych tez nie zostało jak dotąd zawartych w przepisach prawa, co punktowała niedawno Najwyższa Izba Kontroli, wskazując na przykład na konieczność rozszerzenia obowiązku kontroli i kalibracji urządzeń kontrolno-pomiarowych czy przywrócenia obowiązku szkoleń okresowych dla diagnostów. Mam nadzieję, że panel dyskusyjny podczas sesji obfitował będzie w owocną wymianę poglądów i pomysłów na naprawę funkcjonowania SKP. Wszystkich zainteresowanych tematyką stacji kontroli oczywiście zapraszamy na Kongres – mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Członek Zarządu CLEPA.

Aby wziąć udział w tym wydarzeniu należy wypełnić formularz dostępny na stronie: http://moto-konferencja.pl/

Poza możliwością udziału w sesji dotyczącej SKP, w tym samym miejscu i czasie można będzie uczestniczyć w wielu innych sesjach, obejmujących bardzo szeroko rozumianą branżę motoryzacyjną.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony