Na stronach Komisji Europejskiej opublikowano ostateczną wersję rozporządzenia VBER. To drugi (po MVBER) najważniejszy dokument prawny dla rynku dealerskiego w Unii Europejskiej. Opublikowano także tekst „Wytycznych w sprawie ograniczeń wertykalnych" czyli dokumentu uzupełniającego rozporządzenie i stanowiącego wyjaśnienie najważniejszych kwestii.
Rynek dealerski w Europie w ostatnich miesiącach najbardziej interesują rozwiązania dotyczące modelu agencyjnego. W komunikacie Związku Dealerów Samochodów (ZDS) przewija się pogląd, że w samym rozporządzeniu nie ma w ogóle mowy o umowach w modelu agencyjnym, natomiast wszystkie najważniejsze rozwiązania znajdują się w dokumencie Wytycznych.
Wnioski z lektury dokumentu?
Według ZDS model agencyjny może mieć trzy postacie. Dealer może albo tylko negocjować i pośredniczyć w zwieraniu umowy sprzedaży, ale może też je zawierać. Jeśli chodzi o zawieranie umów może to robić w imieniu zleceniodawcy albo w swoim własnym. Ta ostatnia forma przypomina zatem anonsowany nieśmiało przez niektóre sieci model komisowy, ponieważ to w modelu komisowym komisant działa w imieniu własnym. Ponadto, nowe przepisy definiują „autentyczny model agencyjny". Dotyczy on sytuacji, gdy agent nie ponosi znaczących kosztów finansowych lub handlowych ryzyka w związku z umowami zawartymi lub negocjowanymi w imieniu zleceniodawcy.
Dokumenty są bardzo obszerne. Powyższe to tylko fragmenty z analiz sygnowanych przez ZDS. Przypomnijmy, że drugie rozporządzenie o porozumieniach wertykalnych dotyczące stricto rynku dystrybucji pojazdów i usług serwisowych, czyli MVBER, które miało pierwotnie stracić moc 31 maja 2023 roku, zostanie przedłużone o kolejne 5 lat tj. do 31 maja 2028 roku.
Komentarze (0)