Smarowanie jest niezbędne dla prawidłowej pracy sprężarki. Jeśli do oleju dodana zostanie nieprawidłowa ilość dodatków lub ich niewłaściwy rodzaj, pogorszą się jego właściwości smarne. Dodatkowo olej pomaga utrzymać szczelność wszelkich złączy i węży w układzie. Ponadto środek smarny działa jako chłodziwo, pobierając ciepło ze sprężarki i zapobiega jej przegrzaniu. Producenci sprężarek starannie dobierają najbardziej odpowiedni rodzaj oleju, zapewniając maksymalną żywotność i wydajność sprężarki oraz całego systemu klimatyzacji.
Co może zaburzać prawidłowe smarowanie sprężarki?
Użycie nadmiernej ilości środka UV – rozcieńczy olej. Spowoduje to zmianę lepkości i gęstości mieszaniny, co z kolei prowadzi do pogorszenia właściwości smarnych, a w konsekwencji do awarii sprężarki. Dodanie zbyt dużej ilości kontrastu UV lub oleju spowoduje blokowanie przepływu oraz wzrost ciśnienia w układzie, narażając sprężarkę na większe obciążenie. Ilość użytego barwnika UV nie powinna przekraczać 5% całkowitej objętości oleju.
Pozostałości środka płuczącego w układzie – znacznie pogorszą zdolności smarne oleju. Ponadto mogą one pogorszyć jakość powłoki teflonowej w sprężarce, powodując złuszczanie się cząstek teflonu i tym samym zatykanie układu. Po płukaniu należy zawsze przedmuchać układ azotem, aby usunąć pozostałości środka płuczącego i skutecznie osuszyć cały system.
Nieprawidłowe i zbyt krótkie wykonanie próżni w układzie – spowoduje pozostawienie wilgoci w układzie, która zmniejszy zdolność oleju do smarowania i ostatecznie może spowodować zatarcie sprężarki. W układzie mogą powstawać wtedy szkodliwe kwasy, które powodują korozję metali, w tym korozję skraplacza klimatyzacji. Spowoduje to zanieczyszczenie wnętrza danego komponentu lub całego układu.
Stosowanie dodatków uszlachetniających nie jest błędem, ale ich niewłaściwy dobór i dawkowanie może sprawić, że będą one szkodliwe dla pracy całego układu lub poszczególnych komponentów. Szczególnie w przypadku sprężarek cienka warstwa oleju między tłokami i cylindrami zapewnia płynne działanie tego urządzenia. Niewłaściwa objętość dodatków lub ich niewłaściwy rodzaj osłabi zdolności smarne oleju. Gdy oryginalnie zastosowany olej zostanie zmieszany z inną substancją, może to mieć wpływ na strukturę oraz skład powłoki olejowej, a tym samym na osłabienie jego zdolności smarowania. Ponadto spowoduje to pogorszenie wydajności sprężarki i skrócenie jej żywotności. Olej, który nie jest zoptymalizowany dla danej sprężarki, może prowadzić do jej przegrzania lub zatarcia.
Rozwiązanie proponowane przez Inter Cars
W celu właściwego doboru oleju do sprężarki AC należy zawsze postępować zgodnie z wytycznymi producenta sprężarki lub samochodu. Sprężarki Nissens są zawsze dostarczane wraz z instrukcją opisującą ogólną, właściwą procedurę instalacji. Ponadto sprężarki Nissens są zawsze wstępnie napełniane odpowiednim typem i ilością oleju PAG, dlatego nie ma potrzeby dolewania dodatkowego oleju. W przypadku stosowania barwnika UV, środków uszczelniających lub roztworu płuczącego układ, należy zawsze ściśle przestrzegać instrukcji. Procedury serwisowe systemu, takie jak płukanie lub osuszanie wymagają dużej dbałości o szczegóły na każdym kroku ich przeprowadzania.
Źródło: Inter Cars
Komentarze (0)