Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  15.02.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

F-gazy i urządzenia ruchome – pułapki nazewnictwa, ryzyko potanienia

Układy klimatyzacji wszystkich samochodów wyprodukowanych po 1 stycznia 2017 roku są napełnione nowym czynnikiem chłodniczym R1234yf. Należy również pamiętać, że wraz ze zmianą czynnika chłodniczego na rynku pojawiły się również nowe oleje do sprężarek

Strona 3 z 3

Na szczęście i na takie sytuacje producenci profesjonalnych urządzeń do serwisowania układów AC przygotowali swoich klientów. Dzięki zastosowaniu identyfikatora czynnika urządzenie po wstępnej analizie gazu znajdującego się w pojeździe albo umożliwi nam dalszy serwis układu, albo po wykryciu nieprawidłowego gazu uniemożliwi jakiekolwiek działania.

– Aby ustrzec się przed niebezpieczeństwem wynikającym ze stosowania nieprawidłowego czynnika, firma Texa proponuje gamę stacji KONFORT przeznaczoną do obsługi R134a i R1234yf – podkreśla Mariusz Wierzbicki, specjalista ds. techniczno-handlowych Texa Poland Sp. z o.o. – Ogromną zaletą naszych rozwiązań jest możliwość wykorzystania w stacji opatentowanego przez Texa identyfikatora czynnika, opartego na technologii NDIR, wykrywającego typ czynnika, R134a lub R1234yf, i stopień jego czystości, zapobiegając mieszaniu się czynników i chroniąc przed ściągnięciem gazu niewiadomego pochodzenia.

Przed przystąpieniem do czynności serwisowych zawsze należy przeprowadzić kontrolę gazu znajdującego się w układzie pojazdu. Wyrobienie sobie takiego nawyku ustrzeże przed niepowetowanymi stratami. A co, gdy natkniemy się na gaz, który nie powinien się znaleźć w układzie? Obojętnie jaki, nigdy nie dopuszczajmy do ulatniania się czynnika chłodniczego do atmosfery. Po otwarciu (pojemnika z czynnikiem chłodniczym lub systemu klimatyzacji z takim) jego zawartość uchodzi pod wysokim ciśnieniem. Ciśnienie to jest zależne od temperatury. Im wyższa temperatura, tym wyższe ciśnienie. Niby drobiazg, ale to dlatego należy unikać wystawiania elementów konstrukcyjnych klimatyzacji na działanie wysokich temperatur. Przykładowo, po pracach lakierniczych pojazdów nie wolno rozgrzewać do temperatury wyższej niż 75°C (piec suszący). W przeciwnym razie trzeba najpierw opróżnić klimatyzację.

Fot. R. Dobrowolski i materiały firm: NRF,Texa, Truma, Magneti Marelli

Artykuł pochodzi z archiwum Nowoczesnego Warsztatu.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Blekota 1 ponad rok temu Wyspy La Palma - Hiszpańskie. So2 nie jest gazem cieplarnianym ale jest gazem wściekle trującym i jest elementem smogu. Czy Hiszpania zapłaciła choćby jedno euro za emisję trujących gazów z La Palmy. Myślę, że nie. To dlaczego ja mam płaćić karę za upieczenie ziemniaczków na ognisku. Zanieczyszczenie powietrza jest w tych przypadkach nieprawdopodobnie nieporównywalne.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony