Jeśli używasz barwnika UV, również upewnij się, że stosujesz odpowiedni typ barwnika, posiadający certyfikat SAE. Każdy inny (tani) barwnik UV może powodować obniżenie właściwości izolacyjnych oleju do sprężarek elektrycznych, a w efekcie brak możliwości uruchomienia pojazdu.
Uzupełnianie
Nie zapomnij o swojej stacji do napełniania klimatyzacji.
Zwykle stacja do napełniania układów klimatyzacji, z której korzysta większość warsztatów, może obsługiwać tylko jeden rodzaj oleju. Pamiętaj o tym, serwisując pojazdy hybrydowe lub elektryczne.
Na rynku istnieje wiele różnych rozwiązań, takich jak stacje z programem wewnętrznego „płukania”, dzięki czemu możesz bez problemu zmienić olej. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak posiadanie oddzielnych stacji do obsługi układów klimatyzacji w pojazdach hybrydowych i elektrycznych.
Konserwacja ma kluczowe znaczenie
Sprężarka elektryczna jest hermetycznie zamknięta, nie posiada więc uszczelnienia wału i nie ma potencjalnego ryzyka wycieku czynnika chłodniczego do powietrza na zewnątrz. Ryzyko wycieku czynnika chłodniczego jest zatem mniejsze niż w kompresorach napędzanych mechanicznie. Nie oznacza to jednak, że pojazdy hybrydowe lub elektryczne nie wymagają konserwacji układu klimatyzacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w instrukcji producenta samochodu. „Upewnij się, że poziom czynnika chłodniczego jest odpowiedni – problemy zaczynają się, gdy w układzie zabraknie czynnika lub gdy osiągnie on poziom krytyczny, ponieważ zazwyczaj powoduje to awarię sprężarki – podkreśla Richard Groot.
Co nas czeka w przyszłości?
Podobnie jak w przypadku innych technologii, sprężarki elektryczne i układy klimatyzacji do samochodów hybrydowych i elektrycznych będą ewoluować, dlatego warsztaty muszą stale aktualizować swoją wiedzę. Wiele zmian będzie związanych z jednym z najambitniejszych celów producentów pojazdów elektrycznych: rozszerzeniem ich zasięgu. Ze względu na wysokie zużycie energii, układ klimatyzacji ma realny wpływ na zasięg pojazdu i zawsze istnieje możliwość poprawy. Przyszłe układy klimatyzacji mogą wykorzystywać zintegrowane podejście projektowe, aby redukować podzespoły i optymalizować ich rozmieszczenie, oszczędzając miejsce i zmniejszając wagę. Holistyczne i predykcyjne funkcje sterowania poprawią wydajność energetyczną i przyczynią się do rozszerzenia zasięgu pojazdu.
- Przyszłość będzie wyglądać zupełnie inaczej, ponieważ układy klimatyzacji będą coraz bardziej przypominały systemy zarządzania termicznego; chodzi nie tylko o chłodzenie wnętrza kabiny i baterii pojazdu, ale także o system ogrzewania i wydajność. W ciągu 10-15 lat, ze względu na złożoność, zdiagnozowanie problemów z systemami energii cieplnej nie będzie łatwe – podsumowuje Richard Groot.
Komentarze (0)