Coraz więcej nowych pojazdów elektrycznych i hybrydowych pojawia się na naszych drogach. Również do niezależnych warsztatów trafia więcej takich samochodów w celu serwisowania lub naprawy klimatyzacji.
Samochody hybrydowe i elektryczne różnią się od konwencjonalnych, a do ich serwisu czy naprawy wymagane są specjalne procedury i zachowanie bezpieczeństwa. W wielu przypadkach ich układ ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji (HVAC) oparty jest na rozwiązaniu pompy ciepła, czyli jest bardziej zaawansowany w porównaniu ze standardowym układem klimatyzacji.
Oto, co musisz wiedzieć, pracując z układem klimatyzacji pojazdów hybrydowych i elektrycznych w swoim warsztacie.
Poznaj układ pompy ciepła
W przeciwieństwie do konwencjonalnej klimatyzacji pojazdu układ oparty na pompie ciepła może zarówno ogrzewać, jak i chłodzić, zarządza również temperaturą silnika elektrycznego, zestawu akumulatorów oraz elektroniki sterującej pojazdu. W skrócie zarządza ona termiką pojazdu oraz pomaga oszczędzać akumulator i zwiększa jego całkowity zasięg.
Pompa ciepła to bardzo energooszczędne rozwiązanie, zapewnia optymalną wydajność ogrzewania i chłodzenia oraz nie obciąża nadmiernie akumulatora pojazdu, ponieważ do osiągnięcia tego samego poziomu komfortu cieplnego wnętrza w porównaniu z konwencjonalnym układem potrzeba mniej nagrzewnic elektrycznych PTC (ang. Positive Temperature Coefficient – tłum. dodatni współczynnik temperaturowy).
Procedury serwisowe pompy ciepła
Kilka procedur serwisowych dla pojazdów elektrycznych jest podobnych do procedur konwencjonalnych, ale należy pamiętać, że w pojazdach hybrydowych i elektrycznych układy klimatyzacji działają jak systemy zarządzania temperaturą. Oznacza to, że musi być on funkcjonalny o każdej porze roku nie tylko dla wygody, ale również dla prawidłowego funkcjonowania innych układów.
Wiele nowych pojazdów elektrycznych i hybrydowych nie uruchomi się, jeśli układ klimatyzacji działa nieprawidłowo, a to ze względu na ryzyko uszkodzenia akumulatora i elementów napędu elektrycznego. Zatem regularny serwis układu staje się jeszcze ważniejszy. Ponadto należy pamiętać, że wiele części klimatyzacji pojazdów elektrycznych i hybrydowych pracuje pod wysokim napięciem i wymaga specjalnych procedur bezpieczeństwa. Zapoznaj się z wytycznymi producenta dotyczącymi bezpieczeństwa i dowiedz się więcej na temat bezpiecznej obsługi dzięki dedykowanym instrukcjom.
Typowe problemy
Podobnie jak w przypadku awarii konwencjonalnych układów klimatyzacji, mogą one wystąpić w układach z pompą ciepła. Najczęstsze awarie, które można napotkać, to wycieki, niewłaściwe smarowanie sprężarki, zanieczyszczenie wewnątrz układu. Niższa wydajność układu lub jego awaria to konsekwencje braku szybkiego rozwiązania wskazanych problemów.
Istnieją modele pojazdów hybrydowych, w których układ chłodzenia silnika współpracuje z klimatyzacją. Awarie tych systemów mogą mieć wpływ na ogólną wydajność ogrzewania lub chłodzenia, a tym samym na wydajność akumulatora. Właściwy serwis tych układów ma kluczowe znaczenie dla długiego i bezproblemowego użytkowania samochodu. Kolejnym aspektem jest temperatura w kabinie, słaba wydajność klimatyzacji jest często pierwszym objawem problemu z układem.
Wstępna kontrola
Rozpocznij kontrolę układu pompy ciepła w pojazdach elektrycznych/hybrydowych tak jak przy każdym innym konwencjonalnym układzie klimatyzacji. Najpierw sprawdź, czy system działa zgodnie z zadanymi parametrami. Należy zapoznać się z instrukcją producenta, aby poznać możliwości ogrzewania/chłodzenia. Trzeba pamiętać, że temperatura zewnętrzna może wpływać na przepływ czynnika chłodniczego przez układ. W rezultacie, jeśli układ działa prawidłowo, zawory sterujące przepływem otwierają się lub zamykają w zależności od temperatury otoczenia. Jeśli tak nie jest, istnieje ryzyko, że podzespoły mogły ulec uszkodzeniu.
We wstępnej kontroli należy uwzględnić czynności serwisowe, które są standardowymi czynnościami dla konwencjonalnego układu klimatyzacji. Oprócz sprawdzenia wydajności obejmują one:
- kontrolę wizualną całego układu,
- kontrolę szczelności,
- kontrolę temperatury elementów,
- kontrolę ciśnienia statycznego i ciśnień roboczych,
- test układu za pomocą testera OBD oraz sprawdzenie instalacji elektrycznej.
Komentarze (0)