Poszerz wiedzę z zakresu napraw układów klimatyzacji
Często producent nie ma określonych procedur związanych z serwisem układu pompy ciepła, w związku z tym zebraliśmy kilka ogólnych sprawdzonych metod. Nissens uznał opisane poniżej kroki za kluczowe do zweryfikowania ze względu na złożoność układu. Są one uniwersalne, przeznaczone do zastosowania w pojazdach elektrycznych/hybrydowych i ich pompach ciepła.
Bądź przygotowany
Dokumentacja producenta pojazdu jest kluczem do sprawnej obsługi serwisowej samochodów elektrycznych i hybrydowych. Zalecamy, by zapoznać się z konkretnym układem, z którym zamierzamy pracować, i uzyskać jak najwięcej informacji przed rozpoczęciem pracy.
Informacje o układzie, uwagi techniczne, biuletyny i informacje o procedurach serwisowych ułatwią pracę i umożliwią jej prawidłowe wykonanie.
Specjalne procedury
Pamiętaj, że podczas pracy z układami wysokiego napięcia najważniejsze jest bezpieczeństwo. Napięcie w układzie należy odłączyć tylko wtedy, gdy będziemy pracować bezpośrednio przy układzie wysokiego napięcia, na przykład podczas wymiany sprężarki. Nie trzeba natomiast wyłączać zasilania, aby wykonać test diagnostyczny dotyczący temperatury lub ciśnienia.
Postępuj zgodnie z procedurami i używaj tylko certyfikowanych narzędzi do pracy z wysokim napięciem. Wyłącznie mechanicy z odpowiednimi uprawnieniami mogą wykonywać prace serwisowe, przed ich rozpoczęciem należy zapoznać się z protokołami bezpieczeństwa. Trzeba również zapoznać się z układem instalacji elektrycznej w samochodzie, który będzie serwisowany.
Procedury opróżniania i napełniania układu mogą wymagać użycia testera diagnostycznego OBD w celu zwolnienia zaworów kierujących przepływem. W przeciwnym razie procedury te mogą być niemożliwe do wykonania. Należy pamiętać, że układ pompy ciepła może mieć kilka zaworów do sterowania przepływami wewnętrznymi oraz często ma znacznie większą objętość czynnika chłodniczego.
Jakie narzędzia będą potrzebne?
W zależności od rodzaju układu pompy ciepła można korzystać z różnych narzędzi. Aby ustalić, jakie będą potrzebne, należy sprawdzić typ czynnika chłodniczego. Jeżeli układ pompy ciepła używa czynnika chłodniczego R1234yf, to wystarczą te narzędzia, które znajdują się w typowym warsztacie do serwisowania lub naprawy układu klimatyzacji.
Termometr cyfrowy, bezprzewodowe zaciski lub standardowe manometry: narzędzia te są niezbędne, ponieważ podczas serwisu trzeba określić wiele parametrów. Zalecamy zakup dokładnego termometru lub manometrów, które w wersji bezprzewodowej jeszcze bardziej ułatwiają pracę.
Narzędzia do pracy przy wysokim napięciu i sprzęt ochronny: należy używać tylko izolowanych narzędzi posiadających certyfikat do 1000 V. Osoba pracująca przy wysokim napięciu musi być przeszkolona w tym zakresie. Nie wolno pracować samemu przy układach wysokiego napięcia.
Jeżeli układ napełniony jest czynnikiem R744 (CO2), należy kupić narzędzia certyfikowane do użytkowania z tym czynnikiem chłodniczym. Stacja serwisowa, złącza, węże i manometry muszą być przeznaczone do czynnika R744. Ich funkcja jest taka sama jak dla czynnika R1234yf, ale ciśnienie robocze R744, może być nawet dziesięciokrotnie większe, dlatego narzędzia muszą wytrzymać bardzo wysokie ciśnienia. Ponadto olej w układzie musi być przeznaczony do czynnika R744, może to być olej typu POE lub PAG. Warto spojrzeć na specyfikację sprężarki, aby sprawdzić, jaki olej jest zastosowany oryginalnie w układzie.
Podzespoły, które należy sprawdzić
Nissens zaleca, aby wszystkie inspekcje obejmowały następujące podzespoły:
Wewnętrzny wymiennik ciepła
Urządzenie to podnosi temperaturę czynnika na wlocie sprężarki. Można użyć termometru do sprawdzenia różnicy temperatur między wlotem a wylotem tego wymiennika, aby kontrolować stan urządzenia. Przeprowadzając pomiar, widzimy, że urządzenie podnosi temperaturę za pomocą czynnika chłodniczego, pochodzącego ze strony wysokiego ciśnienia układu klimatyzacji.
Zawory elektromagnetyczne
Zawory można sprawdzić za pomocą testera diagnostycznego OBD, ale taki test nie da nam precyzyjnej informacji, czy zawór jest zamknięty. Aby być pewnym diagnozy, należy zmierzyć zawór termometrem z każdej strony. Jeżeli zawór jest zamknięty, wystąpi znaczna różnica temperatur, jeśli nie, temperatura po obu stronach powinna być taka sama. Jeśli rurka na wylocie zaczyna być zimna, wskazuje to, że zawór jest lekko otwarty, ponieważ czynnik chłodniczy zaczyna się rozprężać.
Z kolei pomiar napięcia za pomocą multimetru może być pomocny w ustaleniu, czy zawór otrzymuje odpowiedni sygnał do zamknięcia lub otwarcia. Aby przeprowadzić taką diagnozę, należy uzyskać informacje producenta pojazdu związane z danymi napięcia roboczego.
Czujniki temperatury
Są to te same rodzaje czujników co w zwykłym układzie klimatyzacji, lecz obsługują więcej funkcji. Większość z nich kontroluje przepływy w układzie pompy ciepła z większą ilością zaworów oraz przepływami wstecznymi. Możesz je sprawdzić za pomocą testera diagnostycznego albo prostego testu, wykorzystując źródło ciepła do weryfikacji, czy czujnik zareaguje.
Komentarze (0)