Czujniki ciśnienia
Bez użycia testera diagnostycznego mogą być trudne do sprawdzenia. W układzie jest tylko po jednym porcie serwisowym niskiego i wysokiego ciśnienia, dlatego nie można uzyskać dokładnego odczytu z określonych czujników.
Skraplacz
Należy go regularnie sprawdzać pod kątem zabrudzeń i uszkodzeń powierzchni wymiany ciepła. Pamiętaj, że jeśli skraplacz nie odprowadza ciepła, czynnik chłodniczy nie zamieni się w ciecz, a zatem nie nastąpi chłodzenie ani ogrzewanie w kabinie. Oprócz kodów błędów zarejestrowanych przez jednostkę sterującą układu, niewłaściwe parametry pracy spowodowane nieprawidłowym działaniem skraplacza mogą prowadzić do poważnego uszkodzenia sprężarki klimatyzacji.
Skraplacz ogrzewania kabiny
Ten wymiennik ciepła wspiera funkcję skraplacza w układzie pompy ciepła i odbiera albo pochłania ciepło. Zamontowany jest w przedziale pasażerskim blisko parownika, pod deską rozdzielczą, dzięki czemu jest dobrze chroniony przed uszkodzeniami. Warto jednak upewnić się, że nic nie blokuje przepływu powietrza i sprawdzić, czy klapy kontrolujące przepływ powietrza działają prawidłowo.
Elektryczna sprężarka klimatyzacji
W pojazdach z napędem elektrycznym lub hybrydowym z układem pompy ciepła montowana jest sprężarka elektryczna wysokiego napięcia. Jak w każdym innym układzie klimatyzacji, jest jego sercem, a tym samym jej żywotność ma kluczowe znaczenie dla działania całego układu. Należy wspomnieć, że sprężarki te są wytrzymałymi konstrukcjami o budowie spiralnej (ang. scroll), napędzanymi silnikami elektrycznymi. Większość z nich wymaga zastosowania oleju, który nie przewodzi prądu elektrycznego.
Motoryzacja się zmienia – uczymy się przez całe życie
Pojazdy hybrydowe i elektryczne wkrótce trafią na przeglądy serwisowe oraz naprawy klimatyzacji do niezależnych warsztatów samochodowych. Przygotowanie się i umiejętność naprawy takich układów będą kluczowe dla rozwoju warsztatu specjalizującego się w naprawach klimatyzacji samochodowej.
Nissens publikuje wiele materiałów edukacyjnych dotyczących układów klimatyzacji w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, między innymi poradnik jak płukać układ pompy ciepła lub jak wymienić wysokonapięciową sprężarkę klimatyzacji. Będziemy kontynuować tworzenie kolejnych materiałów technicznych związanych z tą tematyką. Aby uzyskać znacznie więcej informacji oraz materiałów technicznych, zapraszamy do odwiedzenia naszego portalu Nissens eXperts pod adresem www.nissens.com/experts.
Komentarze (0)