Poważna awaria sprężarki klimatyzacji, zatarcie. Nieprawidłowe smarowanie spowodowane przegrzaniem, rozcieńczeniem oleju lub nadmiernym zanieczyszczeniem. Wszystko można powiązać z wadliwym TXV.
Można uniknąć wielu poważnych uszkodzeń sprężarki sprawdzając zawór rozprężny podczas diagnostyki układu klimatyzacji. Należy zwrócić uwagę na zawór rozprężny, gdy miało miejsce zatarcie oryginalnej sprężarki i nastąpi jej wymiana.
Specjaliści w serwisowaniu układów klimatyzacji rekomendują:
• Należy zapoznać się z konstrukcją układu klimatyzacji przed jego diagnostyką, aby ustalić potencjalną awarię zaworu rozprężnego. Istniej wiele rozwiązań konstrukcyjnych układu klimatyzacji a objawy awarii mogą się różnić w zależności od typu sprężarki, ilości czujników ciśnienia oraz układu sterującego.
• Należy przeprowadzić rozszerzoną diagnostykę układu. Diagnostyka ciśnieniowa układu za pomocną manometrów może ujawnić najbardziej typowe problemy z zaworem rozprężnym. Sugerowane jest porównanie ciśnień w układzie z plakatem serwisowym Nissens nt. diagnostyki ciśnieniowej układu klimatyzacji.
• Przegrzanie zmierzone na wyjściu z parownika pozwoli ustalić czy zawór i system pracują optymalnie. Należy zmierzyć temperaturę na wyjściu z parownika oraz ciśnienie po stronie niskiego ciśnienia w układzie (LP).Należy odnieść zmierzone ciśnienie do temperatury nasycenia danego czynnika używając wykresu ciśnienie-temperatura (P-T). Odejmując te dwie wartości temperatur otrzymuje się wartość przegrzania czynnika.
• Należy pamiętać, aby płukać układ klimatyzacji przed montażem nowej sprężarki oraz przed założeniem nowego zaworu rozprężnego. Należy się upewnić, że w układzie nie ma zanieczyszczeń stałych, wilgoci oraz cieczy płuczącej układ. W przypadku chłodnicy klimatyzacji wykonanej w technologii rurek z mikrokanałami (ang. microtube) należy ją wymienić na nową, gdyż niemożliwe jest jej prawidłowe wypłukanie.
• Test szczelności za pomocą azotu oraz wykonana i utrzymana przez długi czas próżnia w układzie są obowiązkowe przed nabiciem układu, gdyż eliminują wilgoć z układu.
Niniejsza seria artykułów technicznych została napisana na podstawie doświadczeń specjalistów od układów klimatyzacji z wieloletnim doświadczeniem, inżynierów jakości firmy Nissens oraz trenerów technicznych, zaangażowanych w dzielenie się najlepszymi praktykami w zakresie usług klimatyzacji.
Zawory rozprężne w autach hybrydowych i elektrycznych
Wiele pojazdów nowej generacji wykorzystuje zaawansowane systemy HVAC oparte na rozwiązaniach pomp ciepła z kilkoma zaworami sterowanymi elektrycznie, zarządzającymi pracą systemu w różnych trybach. Aby uzyskać optymalną pracę układu klimatyzacji, zawór TXV jest sterowany sygnałem elektrycznym, a jego dysza ma kształt klina, przez co umożliwia bezstopniową regulację przepływu czynnika w zakresie od 0 – 100%.
Więcej informacji technicznych oraz danych kontaktowych można znaleźć na naszej stronie internetowej www.nissens.com
Zachęcamy do zapoznania się z poradami Nissens na witrynie https://support.nissens.com/ , gdzie znajduje się wiele materiałów technicznych, porad oraz filmów instruktażowych.
Komentarze (0)