Dzięki strategicznemu porozumieniu – Idemitsu i Waeco – olej PAG Daphne Hermetic spełnia standardy wydłużonych okresów międzyobsługowych producentów OEM
Przechowywanie i dozowanie – dlaczego double end capped?
Zwykłe, obustronnie aktywne cząsteczki oleju PAG są stosunkowo aktywne chemicznie. Typowe oleje PAG zawierają łańcuchy węglowe nieaktywne tylko po jednej stronie. Łańcuchy w olejach PAG Daphne Hermetic są nieaktywne z obu stron, przez co są bardzo stabilne. Wspomnijmy od razu o walorach magazynowania takich w próżniowo zabezpieczonych pojemnikach, co jest opatentowanym rozwiązaniem firmy Waeco.
Przechowywanie nadzwyczaj suchych olejów Waeco Daphne Hermetic w wykluczających możliwość dostawania się wilgoci systemach przechowywania i dozowania ma ułatwić to zadanie.
– I realizuje to w sposób nader satysfakcjonujący, skoro olej jest w nich chroniony w torbach laminowanych dwiema warstwami aluminium i uwięziony w zabezpieczającym metalowym pojemniku. Konstrukcja takich pojemników jest zgodna ze specyfikacjami przemysłu motoryzacyjnego i tylko taka zapewnia optymalne warunki przechowywania olejów kompresorowych i dodatków UV. Wytrzymały, bezciśnieniowy metalowy pojemnik chroni znajdującą się w nim powlekaną torbę – dowodzi Andrzej Słota.
Opatentowano też system dozowania. Specjalny proces napełniania i przechowywanie w powlekanych torbach gwarantują, że do środka nie dostanie się wilgoć. Butlę do przechowywania przyłącza się do stacji do serwisowania ASC (do przyłącza wagi oleju) za pomocą specjalnego adaptera, który aktywuje specjalny mechanizm opróżniania butli. Pompa próżniowa wytwarza podciśnienie w celu opróżnienia powlekanej torby, która stopniowo się kurczy. Ułożony osiowo spiralny wąż zapewnia całkowite opróżnienie powlekanej torby, przechowywanie i dozowanie.
Opróżnianie bez strat
Dlaczego oleje double end capped są zewsząd pożądane? Na pewno rękojmią jest fakt, że Idemitsu to wiodący na świecie producentoleju opartego na glikolach polialkilenowych (PAG) – podstawowego środka smarnego wykorzystywanego w samochodowych układach klimatyzacji. Oleje Indemitsu są dostarczane wiodącym producentom kompresorów takim jak Denso, Hanon, Mahle, Sanden czy Valeo, i wykorzystywane przez producentów pojazdów do pierwszego napełnienia układów klimatyzacji i ich serwisowania.
– Struktura chemiczna olejów PAG Idemitsu wykazuje lepsze właściwości w porównaniu ze zwykłymi olejami PAG. Pomimo że oleje PAG są higroskopijne, oleje PAG Daphne Hermetic są bardzo odporne na wilgoć nawet w wysokich temperaturach i nie wchodzą w reakcje, w wyniku których mogłyby powstawać szkodliwe kwasy. Ów walor docenimy w dzisiejszych czasach, gdy ryzyko natrafienia na mieszaninę czynników i olejów rośnie – podkreśla Andrzej Słota.
Zastosowanie HFO-1234yf i R744 jako następcy R134a w samochodowych układach klimatyzacji pociąga za sobą liczne wyzwania w zakresie doboru oleju do kompresora. Wybrany musi zachować wydajność w trakcie całego okresu eksploatacji ze względu na wyższą reaktywność HFO-1234yf w porównaniu z czynnikiem R134a.
Oleje oparte na glikolach polialkilenowych (PAG) Idemitsu o łańcuchach chemicznych obustronnie nieaktywnych zapewniają ochronę, której układ potrzebuje, gwarantując zachowanie właściwości czynnika chłodniczego HFO-1234yf i R744. Waeco Daphne Hermetic 1234yf cechuje się dobrą mieszalnością z HFO-1234yf oraz doskonałą odpornością chemiczną, termiczną i hydrolityczną. Wysoki wskaźnik lepkości (VI) zapewnia niezrównaną smarowność w szerokim zakresie temperatur. Syntetyczna formuła gwarantuje ponadprzeciętną ochronę przed zużywaniem i spełnia standardy wydłużonych okresów międzyobsługowych producentów OEM.
Na koniec refleksja. Oleje Waeco Daphne Hermetic, oparte na glikolach polialkilenowych (PAG) Idemitsu double end capped, są mniej higroskopijne niż zwykłe oleje PAG. Wspomnieliśmy o hybrydach. W autach elektrycznych wymienia się raptem 12 ml oleju, więc tym bardziej pożądany jest reżim czystości prac – wypłukanie urządzenia do serwisowania układu klimatyzacji zgodnie z normą SAE J 2843/2788/2843H. Tylko wtedy możemy mieć pewność, że przysłowiowa stacja będzie dozować wyłącznie olej zalecany przez producenta kompresora.
Rafał Dobrowolski
Fot. Waeco
Komentarze (0)