Wiele osób uważa klimatyzację za układ bezobsługowy. Jest to poważny błąd. Układ klimatyzacji musi być poddawany konserwacji tak samo, jak hamulce czy silnik. W przypadku konieczności wymiany sprężarki, warto rozważyć montaż, dostępnych w Inter Cars, profesjonalnie regenerowanych produktów marek Thermotec Reman i Denso Reman.
Kompresor klimatyzacji, nazywany także sprężarką, ze względu na warunki pracy podlega stałym przeciążeniom. Ma za zadanie sprężać czynnik chodzący i zapewniać krążenie w układzie. Napędzany jest paskiem koła pasowego silnika, a uruchomiany przez sprzęgło elektromagnetyczne. Jest to część szczególnie narażona na liczne usterki.
Sprężarkę łatwo uszkodzić, zaniedbując czynności serwisowe lub przeprowadzając je w niewłaściwy sposób, np. używając oleju o innych parametrach niż zalecany przez producenta kompresora lub po prostu dodając go zbyt dużo. Warto podkreślić, że różne oleje do układów klimatyzacji nie mieszają się ze sobą i pracują w różnych zakresach temperatur.
Sprężarki regenerowane Denso Reman i Thermotec Reman są zalane olejem przeznaczonym dla danej sprężarki w ilości dla całego układu klimatyzacji. Zaleca się, aby przynajmniej raz w roku dokonać kontroli klimatyzacji w warsztacie. Dopóki z nawiewu leci przyjemny chłód, wielu kierowców wciąż jednak o tym zapomina. Co dwa lata powinno się także wymienić czynnik chłodzący.
Profesjonalna regeneracja
Lauber, jako jedyna firma w Polsce, otrzymała certyfikat Denso na regenerację kompresorów klimatyzacji. Montaż kompresorów odbywa się w wydzielonym i specjalnie zaprojektowanym pomieszczeniu, odizolowanym z wentylacją zapewniającą wręcz sterylne warunki. Zarówno wszystkie przyrządy kontrolno-pomiarowe, jak i narzędzia są autoryzowane przez Denso.
- To wszystko potwierdza nasze duże kompetencje w tym zakresie i gwarantuje, że nasze produkty regenerowane są najwyższej jakości, dlatego też nie boimy się udzielać na nie 25-miesięcznej gwarancji – mówi Artur Stodolny z firmy Lauber.
Aby naprawa była skuteczna, przy wymianie sprężarki należy przestrzegać odpowiednich procedur. Przede wszystkim należy ustalić przyczynę uszkodzenia, m.in. za pomocą diagnostyki ciśnienia i temperatur elementów w układzie klimatyzacji. Jeżeli ciśnienia niskie i wysokie w układzie są takie same (np. 5 barów) przy uruchomionym układzie klimatyzacji, to sprężarka prawdopodobnie jest uszkodzona. Tak samo, jeżeli sprzęgło elektromagnetyczne pracuje, a nie ma różnicy ciśnień w układzie klimatyzacji (należy zachować warunki temperaturowe – od min. 10°C w górę).
Jeżeli manometr na niskim ciśnieniu wskazuje niską różnicę ciśnień pomiędzy wysokim a niskim ciśnieniem i jeżeli temperatura na niskim ciśnieniu wynosi ok 20°C, a na wysokim ok. 40°C, a także zawór rozprężny/ dysza dławiąca pracują prawidłowo, to sprężarka jest uszkodzona.
Jeżeli manometry wskazują pulsacyjne wartości (na niskim ciśnieniu pomiędzy 1-3 barów, na wysokim ciśnieniu pomiędzy 12-17 barów), to sprężarka jest uszkodzona. Mamy też do czynienia z wadliwymi zaworami kompresora (dotyczy sprężarek tłokowych, nie dotyczy sprężarek typu scrol – spiralnych). Niskie wartości ciśnień roboczych, przy założeniu maksymalnej temperatury otoczenia i poprawnej pracy pozostałych elementów układu (pasek, napinacz, napełnienie układu), wskazują na „kończącą” się sprężarkę.
Należy zwrócić szczególną uwagę na płukanie układu klimatyzacji. Służą do tego odpowiednie płyny i urządzenia. Nie można używać do tego czynnika chłodzącego i azotu. Nie przynosi efektów również sama wymiana filtra osuszacza w systemie klimatyzacji samochodowej. Przy montażu nowego kompresora, po „zatarciu” starego kompresora, bezwzględnie należy wymienić skraplacz, filtr osuszacz, zawór rozprężny, a także wypłukać cały układ. Do każdego produktu z linii Thercotec Reman i Denso Remane dołączona jest karta gwarancyjna z instrukcją obsługi i kartą montażową. Znajdują się tam szczegółowe wskazówki dotyczące naprawy. Linia regenerowanych kompresorów klimatyzacji jest dostępna w całej sieci sprzedaży Inter Cars oraz w IC Katalogu Online.
Komentarze (0)