Narzędzia w warsztacie

Układ hamulcowy

ponad rok temu  24.07.2017, ~ Bartłomiej Ryś - ,   Czas czytania 3 minuty

Czy mam narzędzia do wymiany klocków w aucie z ABS? [TEMAT MIESIĄCA]

Europejski dział techniczny marki Mintex codziennie otrzymuje kilkanaście zgłoszeń gwarancyjnych dotyczących elementów układu hamulcowego. Jednak po analizie praktycznie wszystkie reklamacje są odrzucane, bo do uszkodzeń nowych części dochodzi podczas ich wymiany w warsztacie.

Każdy właściciel samochodu chce jak najszybciej odebrać sprawny pojazd z warsztatu. Na czasie zależy również mechanikowi, bo zwolnione stanowisko pracy oznacza możliwość realizacji kolejnego zlecenia, a tym samym większego zysku. Pośpiech może jednak przełożyć się na pominięcie którejś z czynności czy popełnienie prostego błędu. W przypadku układu hamulcowego może to doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze.

„Choć sama wymiana klocków czy tarcz hamulcowych jest prostą czynnością, przed przyjęciem zlecenia należy się upewnić, że posiadamy niezbędne do tego... narzędzia. We współczesnych samochodach, w których chociażby układ ABS jest już standardem, nie uda się dokonać tego za pomocą uniwersalnego klucza, śrubokręta i młotka. Właśnie próba ich użycia często doprowadza do mechanicznego uszkodzenia nowej części. Dlatego nasza marka oferuje komplet niezbędnych i przydatnych narzędzi serwisowych” - mówi Mirosław Przymuszała, przedstawiciel marki Mintex w Polsce.

Kolejną ważną czynnością jest dobranie odpowiedniej referencji nowej części do naprawianego samochodu. Dziś nawet w tym samym modelu występują drobne, ale istotne różnice. Mogą one zależeć np. od osiągów silnika, które muszą być zrównoważone efektywnym układem hamulcowym.

„Presja czasu powoduje, że mechanik może zamówić części do samochodu, nie weryfikując ich numerów referencyjnych. Po dostarczeniu do warsztatu są od razu rozpakowywane i montowane bez porównania chociażby ich kształtu do elementów założonych w samochodzie. Takiej części nie uda się już zwrócić do dystrybutora, co oznacza poniesienie wymiernej straty finansowej. Niestety, w ramach reklamacji trafiają do nas podpiłowane czy ponacinane klocki i tarcze hamulcowe!” - dodaje Mirosław Przymuszała.

Nieważne jakie auto - czynności są niezmienne

W przypadku wątpliwości warto zweryfikować wybór w dokumentacji technicznej samochodu bądź u jego producenta. Pomocą służy również Mintex, udostępniając on-line katalog doboru, bądź odpowiednie aplikacje skanujące na urządzenia przenośne. Mechanicy otrzymują też wskazówki dotyczące montażu oraz filmy instruktażowe.

„Pomimo zróżnicowania konstrukcji samochodów niektóre czynności są niezmienne. Dotyczy to m.in. oczyszczenia z rdzy i innych zanieczyszczeń zacisków czy piasty koła. Pozostawienie na nich opiłków metalu i ziarenek piasku spowoduje złe ułożenie nowej części, która będzie wadliwie pracować bądź nierównomiernie się zużywać. Stosowane przy tym środki chemiczne ułatwiają mechanikowi pracę, ale trzeba pamiętać, że nie mogą tworzyć zbyt grubej warstwy smaru i muszą być odporne na działanie wysokich temperatur” - radzi Mirosław Przymuszała.

Przy wymianie elementów ciernych w układzie hamulcowym należy zawsze wybierać części najwyższej jakości. Kiepskie materiały użyte do ich produkcji czy złe wykonanie nie tylko obniżają ich żywotność, ale też efektywność działania hamulców. Co więcej, renomowani producenci załączają do zestawu niezbędne elementy mocujące, które również podlegają zużyciu podczas codziennej eksploatacji samochodu.

Przy ich montażu należy też zwracać uwagę na znaczniki, ułatwiające ustawienie właściwej pozycji względem konstrukcji zawieszenia. Ważne jest też dokręcenie poszczególnych śrub określonym dla nich momentem. Niestosowanie się do tych wskazówek jest częstą przyczyną uszkodzeń mechanicznych tych elementów, które w ramach reklamacji trafiają do ekspertyzy działu technicznego Mintex.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Bajzelek 1 ponad rok temu Nigdy klocków ani tarcz nie wymieniałem sam i powiem wam, ze niby to nie trudne ale wiele może pójść nie po mojej myśli. Zazwyczaj mojego Focusa wstawiałem do ASO i za raptem 314zł ostatnio ogarneli to za mnie.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony