Fachowe porady

Układ hamulcowy

ponad rok temu  18.10.2022, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Sezonowa kontrola układu hamulcowego

Sezonowa kontrola układu hamulcowego powinna obejmować nie tylko klocki oraz tarcze hamulcowe. Warto pamiętać, by systematycznie dokonywać kontroli wszystkich jego elementów - także pompy, płynu hamulcowego, zacisków, cylinderków, przewodów sztywnych i elastycznych.

Sprawdzenie układu hamulcowego powinno polegać na dokładnym przeglądzie wszystkich współpracujących części. Jednymi z najważniejszych elementów są tarcze i klocki hamulcowe. By ocenić zużycie tarcz, przede wszystkim należy zmierzyć ich grubość. Minimalna, bezpieczna wartość określana jest przez producenta i zazwyczaj znajduje się na bocznej krawędzi elementu. Jeśli tarcza ma grubość poniżej minimalnej wartości lub widać na niej ślady uszkodzeń – np. pękniecia, rysy, czy zniekształcenia powierzchni, jest to wskazanie do wymiany jej na nową.

Przy sprawdzaniu stanu klocków hamulcowych również należy zwrócić uwagę na ewentualne uszkodzenia lub spękania materiału ciernego oraz korozję płytki tylnej. Mechanik powinien także dokładnie zmierzyć grubość materiału ciernego. W większości przypadków klocki wyposażone są w czujniki zużycia - o osiągnięciu minimalnej grubości klocka powinno nas poinformować zaświecenie się odpowiedniej kontrolki w zestawie wskaźników. W przypadku klocków nieposiadających czujników zużycia przyjmuje się, że grubość okładziny mniejsza od 2 mm kwalifikuje klocki do ich niezwłoczej wymiany.

Płyn hamulcowy i zaciski

Nie mniej istotnym elementem układu hamulcowego jest płyn hamulcowy, którego podstawowym zadaniem jest przenoszenie siły z pedału hamulca na klocki hamulcowe, warunkując przy tym jednocześnie długość drogi hamowania. Słabnąca skuteczność hamulców w miarę ich rozgrzewania to symptom, który może świadczyć o zużyciu płynu – z czasem higroskopijna mieszanka zaczyna nabierać wody, przez co pod wpływem gwałtownego hamowania ta paruje, a układ traci swoją niezawodność. Jeśli w trakcie kontroli płynu hamulcowego okaże się, że ilość wody przekracza 3% lub temperatura wrzenia jest niższa niż minimalna temperatura wrzenia określona dla danego typu płynu hamulcowego, jest to znak, że należy go niezwłocznie wymienić.

W kontekście płynu hamulcowego skontrolowane powinny zostać również przewody sztywne i elastyczne wraz z połączeniami, pod kątem nieszczelności i wycieków oraz ewentualnych uszkodzeń. To one bowiem odpowiadają za prawidłowy przepływ płynu od pompy do tłoczków. Żywotność przewodów elastycznych uwarunkowana jest w dużej mierze eksploatacją oraz obciążeniom, jakim są poddawane, jednak zaleca się ich wymianę nie rzadziej niż co 5 lat.

Nie zapominajmy także o kontroli zacisków hamulcowych. Po zdjęciu koła mechanik powinien zwrócić uwagę na ewentualną korozję lub uszkodzenia. Ocenie powinny zostać poddane także uszczelki tłoczków, prowadnice oraz osłony przeciwpyłowe.

Rola mechaników oraz niezawodnych części zamiennych

Jakościowa i rzetelna kontrola układu hamulcowego może w porę ujawnić występujące nieprawidłowości, a tym samym uchronić nas przed potencjalnie niebezpiecznymi sytuacjami na drodze. Warto zaufać w tym przypadku profesjonalnym warsztatom z wykwalifikowanymi mechanikami, którzy fachowo ocenią stan układu hamulcowego i zaproponują użycie adekwatnych części zamiennych. Taką gwarancję dają niezależne warsztaty zrzeszone w ramach konceptu ZF [pro]Tech, które dzięki wiedzy i szkoleniom technicznym bezpośrednio od producenta układów hamulcowych odznaczają się najwyższą jakością świadczonych usług. W przypadku zalecenia wymiany części, zwróć również uwagę na ich jakość. Produkty marki TRW – eksperta w dziedzinie układów hamulcowych, to nie tylko gwarancja niezawodności i zastosowania najnowszych technologii, ale również pewność, że poszczególne podzespoły poddawane są rygorystycznym testom wytrzymałości.

TRW to jednak nie tylko flagowe produkty, ale również cały wachlarz elementów składowych wpływających na prawidłowe funkcjonowanie układu hamulcowego – czujniki zużycia klocków hamulcowych; wytrzymałe pompy hamulcowe wykonane z wykorzystaniem różnych materiałów, szeroki asortyment płynów hamulcowych zapewniających odpowiednią temperturę wrzenia, skutecznie chroniących przed korozją i zabezpieczających elementy wykonane z gumy.

Fot. ZF

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony