Toyota Sora, miejski autobus elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi, trafiła do sprzedaży w Japonii. Nowy model elektrycznego autobusu na wodór zadebiutował na rynku 7 marca.
SORA to skrót od słów sky, ocean, river, air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), które odzwierciedlają obieg wody w przyrodzie. Toyota przewiduje, że przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi w Tokio w 2020 roku w japońskich miastach pojawi się ponad 100 autobusów na ogniwa paliwowe. Największym zainteresowaniem Toyota Sora cieszy się ze strony władz miasta Tokio, w którym obecnie pracuje kilka takich pojazdów. Kiedy wzrośnie liczba wodorowych autobusów na ulicach japońskich metropolii, zwiększy się także świadomość mieszkańców na temat technologii wodorowych ogniw paliwowych, korzyści z niej płynących oraz jej przydatności w transporcie publicznym.
W ubiegłym roku Toyota rozpoczęła globalną inicjatywę „Start Your Impossible”, której celem jest zmiana charakteru działalności firmy z producenta samochodów na dostawcę usług mobilności. Toyota zamierza przyczynić się do poprawy funkcjonowania społeczności i jakości życia ludzi, tworząc bardziej egalitarny i zrównoważony model społeczeństwa, w którym każdy może się zmierzyć z tym, co wydaje się dla niego niemożliwe. Firma opracowała autobus SORA z myślą o tym, aby dostarczyć mieszkańcom miast wygodny i przyjazny środek transportu.
Toyota Sora została wyposażona w napęd Toyota Fuel Cell System (TFCS). Jest on przyjazny dla środowiska i może służyć za awaryjne źródło energii elektrycznej. Design i funkcjonalność autobusu są zorientowane na pasażerów o różnych potrzebach, aby środki transportu publicznego nie stanowiły przeszkody dla swobodnego poruszania się ludzi.
Przyjazny środowisku napęd na wodorowe ogniwa paliwowe
Napęd Toyota Fuel Cell System został opracowany dla Toyoty Mirai, sedana średniej wielkości z silnikiem elektrycznym. Samochód nie emituje CO2 ani żadnych spalin, jest przy tym cichy i generuje minimalny poziom wibracji. Model Sora można wyposażyć w zewnętrzne urządzenie wyjściowe o maksymalnej mocy 9 kW. Dzięki temu autobusy na wodór produkcji Toyoty staną się elementem miejskiego systemu awaryjnego zaopatrzenia w prąd w sytuacjach kryzysowych. Jeden taki pojazd może dostarczyć maksymalnie 235 kWh energii.
Uniwersalny design i funkcjonalność
W nowym modelu Sora zastosowano po raz pierwszy w Japonii trzy rozwiązania zwiększające komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Siedzenia automatycznie składają się po zwolnieniu przez pasażera, ułatwiając korzystanie z autobusu osobom na wózkach inwalidzkich oraz rodzicom prowadzącym wózki dziecięce.
Kierowca ma do dyspozycji system ośmiu kamer o wysokiej rozdzielczości we wnętrzu i na zewnątrz autobusu, służących do wykrywania pieszych i rowerzystów w otoczeniu pojazdu. Jeśli w pobliżu autobusu pojawi się człowiek, system ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym oraz obrazem na ekranie.
System kontroli przyspieszenia zapobiega gwałtownemu nabieraniu prędkości, zapewniając płynną jazdę i zwiększając komfort i bezpieczeństwo stojących pasażerów. Autobus jest napędzany silnikiem elektrycznym bez pośrednictwa skrzyni biegów, co dodatkowo redukuje szarpnięcia w porównaniu do konwencjonalnych autobusów spalinowych. Sora ma nietypowy, stereoskopowy kształt oraz światła LED z przodu i z tyłu, co powoduje, że łatwo się wyróżnia na tle konwencjonalnych autobusów miejskich.
Specyfikacja autobusu Toyota Sora
Komentarze (0)