Bezstopniowe automatyczne skrzynie CVT zyskują na popularności. Wynika to z faktu, iż dzięki ich zastosowaniu możliwe jest ograniczenie zużycia paliwa. W przekładniach bezstopniowych możliwe jest też idealne dostosowanie przełożenia do aktualnych warunków pracy i obciążenia, a zoptymalizowane w ten sposób warunki pracy silnika przekładają się na jego efektywniejszą pracę, niższą awaryjność i wolniejsze zużycie.
Na tym niestety kończą się zalety skrzyni CVT. Silnik auta w nią wyposażonego niemal bez przerwy pracuje na jednakowych obrotach, niektórym kierowcom zjawisko to odbiera całą przyjemność z jazdy. Idąc w stronę aspektów technicznych, można by wiele pisać o problemach związanych z przekładniami CVT. Przede wszystkim pracują one w oparciu o pasek lub łańcuch metalowy, który współpracuje z metalowymi bieżniami stożkowymi. Znane są różne warianty tych skrzyń, jednak pasek/łańcuch i wariatory pozostają niezmienne. Przekazywanie momentu obrotowego pomiędzy wariatorami a paskiem czy łańcuchem odbywa się dzięki sile tarcia na tyle wysokiej, aby ograniczyć poślizg między współpracującymi elementami. Jeśli metal trze o metal, to prędzej czy później dochodzi do uszkodzenia współpracujących elementów. Skrzynie CVT mogą pracować na takiej zasadzie tylko dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii, wysokiej jakości materiałów, niesamowitej precyzji wykonania elementów, elektronicznemu sterowaniu i zastosowaniu olejów o specjalnych właściwościach. Każde odstępstwo od normy w użytkowaniu czy serwisowaniu kończy się wytarciem metalowego paska lub łańcucha i wariatorów. W skrzyni CVT procesy degeneracyjne potrafią postępować bardzo szybko, ponieważ powstałe w wyniku zużycia metalowe opiłki dostają się do modułu hydraulicznego, powodując zacieranie się elementów ruchomych, do elektrozaworów, powodując ich uszkodzenie, do pompy oleju, powodując jej zatarcie, oraz do sprzęgieł lub konwertera, wymuszając konieczność regeneracji tych elementów.
Z tego względu serwis skrzyń CVT jest niezmiernie ważny. Równie istotna jest pełna sprawność silnika i całego układu napędowego takiego auta. Niedopuszczalne są jakiekolwiek ustępstwa, jeśli chodzi o wymianę filtrów, oleju, przewodów czy świec zapłonowych, czyszczenie i regulację układu paliwowego, działanie układu EGR, turbodoładowania, sprawność koła dwumasowego (wiele skrzyń CVT je posiada) czy poduszek zawieszenia silnika itp. Serwisy, przeglądy muszą być wykonywane często i sumiennie. Nie warto oszczędzać, remonty skrzyń CVT należą do jednych z najbardziej kosztownych – rachunek na 10 tys. zł lub więcej nikogo nie dziwi. Powodem jest brak elementów regenerowanych, nowe części są bardzo kosztowne, a podzespoły używane bardzo często nie nadają się do zastosowania ze względu na zużycie mechaniczne.
Ponadto powinno się stosować wyłącznie oleje CVT najwyższej jakości, które są przeznaczone do konkretnego modelu skrzyni bezstopniowej. Za wzór można postawić firmę Ravenol, która w swojej ofercie ma aż cztery rodzaje olejów do takich skrzyń:
1. CVT Fluid – do skrzyń biegów różnych producentów, takich jak: Toyota, BMW, Ford, Honda, MB, Mazda, Nissan, Opel, Subaru, Suzuki, VW/Audi;
2. CVTF NS2/J1 Fluid – do skrzyń biegów firmy Jatco;
3. CVTF NS3/J4 Fluid – do skrzyń biegów firmy Jatco CVT8 JF016E/JF017E;
4. CVT KFE Fluid – do skrzyń biegów w samochodach marki Toyota.
Na tym przykładzie widać, jak ważne są specjalizacja produktu i właściwy dobór oleju, skoro dysponując produktem CVT Fluid spełniającym normy firm Jatco i Toyota, Ravenol zdecydował się na tworzenie dodatkowych linii produktów ściśle dedykowanych, zależnych od modelu skrzyni biegów i roku produkcji pojazdu. Co ważne, wraz z postępującym rozwojem technologicznym oleje marki Ravenol są sukcesywnie unowocześniane, by wydłużyć okres bezawaryjnej pracy zalanych nimi podzespołów.
MVS Serwis Paweł Gancarczyk
Ekspert Techniczny Ravenol Professionals
Komentarze (0)