Współczesne silniki pracują w bardzo trudnych warunkach. A to dlatego, że są bardzo wysilone i muszą współpracować z coraz liczniejszymi systemami poprawiającymi skład spalin. Ciągła pogoń za redukcją CO2 sprawia, że poszczególne elementy silnika są „odchudzone” do minimum. Wszystko to sprawia, że jednostki z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem są znacznie mniej trwałe niż starsze silniki.
Zdarza się że już po 50.000 kilometrów silniki tego typu wykazują objawy zużycia takie jak spalanie oleju czy dymienie. Na szczęcie okazuje się, że nie każdy kopcący i klekoczący silnik kwalifikuje się do kosztownej mechanicznej naprawy głównej.
Chemiczna terapia
Wydatek kilku tysięcy złotych na wykonanie klasycznych szlifów cylindrów i czopów, wymianę tłoków, zaworów i panewek oraz pracochłonne prace montażowe jest w obecnych realiach rynkowych przeważnie nieopłacalny dla właściciela pojazdu. Tańsze okazuje się zwykle złomowanie silnika lub nawet całego samochodu i zakup również używanego, lecz w lepszym stanie technicznym. Istnieje jednak też możliwość trzecia, jeszcze mniej kosztowna. Polega ona na wykorzystaniu nowoczesnych środków serwisowych Liqui Moly, które bez rozbierania silnika mogą przywrócić mu w znacznym stopniu pierwotne osiągi.
Etap 1 - Na początek czyszczenie układu wtryskowego
Chemiczną naprawę warto rozpocząć od oczyszczania wtryskiwaczy preparatem Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 2666 - silnik diesla i 1971 silnik benzynowy. Silnik to system naczyń powiązanych i brudne wtryski, które źle rozpylają paliwo przyczyniają się do kopcenia i powstawania nagaru w całym silniku. Chemia skutecznie oczyszcza końcówkę wtryskiwacza i poprawia rozpylanie paliwa.
Drugim etapem chemicznej naprawy jest czyszczenie kolektora ssącego, zaworów ssących, EGR i przepustnicy. W tym celu należy użyć preparatu do oczyszczania przepustnic nr 5111 w przypadku silnika benzynowego lub 21704 w przypadku diesla. W celu oczyszczenia układu wlotowego należy uruchomić silnik i aplikować preparat do układu dolotowego.
Etap 3 - Płukanie silnika
Trzecim krokiem chemicznej odnowy jest płukanie układu smarowania. W tym celu do rozgrzanego silnika wlewamy dodatek Pro-Line Engine Flusch nr art. 2662 w silnikach diesla i silnika benzynowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny . W pozostałych jednostkach stosujemy dodatek Engine Flush nr 2640. Następnie uruchamiamy silnik i pozwalamy mu pracować przez około 15 minut na wolnych obrotach. Płukanie silnik pozwala na pozbycie się nagaru z rowków pierścieni, kanałów olejowych i popychaczy zaworowych.
Etap 4 - Wymiana oleju
Wymiana oleju powinna być wykonywana co około 10.000 kilometrów. Tryb Long Life znacząco skraca życie silnika. Zawsze stosujemy olej o lepkości i specyfikacji zalecanych przez producentów silnika. Zobacz katalog doboru oleju!
Etap 5 - Oczyszczanie przepływomierza i czujników temperatury i ciśnienia
Przepływomierz ma za zadanie mierzyć ilość i temperaturę powietrza trafiającego do silnika. Zazwyczaj umieszczony jest tuż za filtrem powietrza, a elementem roboczym są druciki grzejne. Ich powierzchnia rozgrzana jest do wysokiej i stałej temperatury a jej utrzymanie na danym poziomie, wymaga dostarczenia odpowiedniego prądu. Prąd jest tym większy, im silniejszy jest pęd powietrza, który schładza elementy grzejne. Na podstawie różnic prądowych sterownik silnika określa masę gazów zmierzających do silnika i dobiera odpowiednią ilość wtryskiwanego paliwa.
Podstawową przyczyną niesprawności przepływomierza jest nadmierna ilość zanieczyszczeń osadzających się na elementach grzejnych. Objawy problemów przepływomierzem to szarpanie spadek mocy i wzrost zużycia paliwa.
Etap 6 - Aplikacja Ceratec
Ceratec jest dodatkiem do oleju, zawiesiną opartą na mikroceramicznym, stałym środku smarnym i pakiecie substancji przeciw-zużyciowych. Ceratec wycisza pracę silnika, zmniejsza spalanie oleju, paliwa i poprawia osiągi.
Ceratec może być stosowanych we wszystkich silnikach i w mechanicznych skrzyniach biegów. Ma podwójnie działanie, z jednej strony tworzy trwałe mechaniczną powłokę na metalowych elementach, a z drugiej tworzy cienki film smarowy stworzony z pakietu dodatków przeciw-zużyciowych. Działanie mechaniczne jest odpowiedzialne za stworzenie trwałej ceramicznej warstwy, która nadbudowuje uszczerbki, rysy i wżery w silniku.
Dzięki temu zabiegowi silnik odzyskuje sprawność mechaniczną.
Proces pełnej ceramizacji trwa około 7.000 kilometrów, ale już po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów można zaobserwować cichszą pracę silnika, wzrost mocy i kompresji. Co równie ważne, silnik po zastosowaniu Ceratec spala mniej oleju i paliwa. Warstwa mechaniczna utrzymuje się w silniku nawet do 50.000 kilometrów.
Drugą substancją czynną Ceratec są dodatki przeciw-zużciowe, które tworzą na powierzchni silnika cienki dodatkowy „film”, który zapobiega kontaktowi metalu z metalem. To działanie utrzymuje się tylko do momentu, do którego Ceratec znajduje się w silniku.
Dodatek najlepiej wlewać razem ze świeżym olejem podczas wymiany oleju, a 300ml wystarcza na maksymalnie 5 litrów oleju silnikowego. Optymalna dawka wynosi około 6% całkowitej ilości oleju. Ceratec jest w pełni mieszalny ze wszystkimi standardowymi olejami silnikowymi.
Źródło: Liqui Moly Polska
Komentarze (0)