Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  05.09.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Czy warto zmienić jakość i lepkość oleju w silniku z dużym przebiegiem?

Olej to element konstrukcyjny silnika. Jest dopasowany do określonych parametrów pracy pampy oleju, luzów montażowych, wysilenia i zastosowanych systemów oczyszczania spalin. Właśnie dlatego, niezależnie od przebiegu, w silniku zawsze powinien się znajdować olej do niego dedykowany przez producenta pojazdu.

Zmiana środka smarnego na gorszy np. o znacznie większej lepkości może przyczynić się do lawinowego pogorszenia stanu technicznego silnika.

Dlaczego?
Po pierwsze dlatego, że olej 10W40 i 15W40 są oparte o bazy mineralne i mają znacznie mniejszą odporność na ścinanie, mniejszy indeks lepkości i niższą temperaturę wrzenia. Co gorsza, dużo szybciej tracą swoje zdolności myjące i dyspergujące. Ten fakt przyczynia się do szybkiego zanieczyszczenia wnętrza silnika. Oczywiście, problemem jest ich zbyt duża lepkość, która szczególnie w zimne dni może doprowadzić do utraty smarowania. Po prostu olej będzie zbyt lepki, aby mógł na czas dotrzeć do newralgicznych miejsc mocno obciążonego silnika.

Zanim zdecydujesz o zmianie oleju na tańszy - dobrze sprawdź silnik
W praktyce bardzo często okazuje się, że silnik, który dymi, pracuje głośno, spala olej, wcale nie musi być mocno wyeksploatowany. Objawy, które z pozoru na to wskazują, mogą być mylące.

Sposób na nadmierne dymienie i spadek kompresji
Dymienie i spadek kompresji to objawy, które bardzo często są kwalifikowane jako poważna usterka. W praktyce nawet po 300.000 kilometrach wymiary tulei cylindrowych i wału korbowego mogą mieścić się w tolerancji wymiarowej nowego silnika!

Spalanie oleju częściej wynika z zapieczenia pierścieni tłokowych lub degradacji uszczelniaczy trzonków zaworowych. Dokładna diagnostyka wymaga demontażu silnika, ale w takiej sytuacji warto przeprowadzić „próbę olejową ". W przypadku zdiagnozowania pogorszenia parametrów pierścieni tłokowych, warto wypłukać silnik środkiem Liqui Moly Engine Flush nr 2662 i rozpuszczeniu osadów na pierścieniach tłokowych w silniku wzrośnie kompresja i moc. Taka jednostka ma mniejszą tendencję do dymienia i dysponuje większą mocą. W przypadku problemów z uszczelniaczami zaworów można wymienić je na nowe lub zastosować preparat Liqui Moly Stop wyciekom oleju nr 2671.

W sytuacji, kiedy takie zabiegi nie pomogą, można zaaplikować do silnika preparat Liqui Moly Oil Additive nr 8342. To środek, który ma za zadanie „zregenerować” silnik poprzez mechaniczne uzupełnienie rys i wżerów na tulejach cylindrowych i czopach wału korbowego. Co ważne preparat na bazie dwusiarczku molibdenu nie zwiększa lepkości oleju, a jego działanie zwiększa ciśnienie oleju kompresję silnika.

Drastyczna zmiana lepkości oleju to już krok ostateczny i można o nim pomyśleć w przypadku kiedy wszystkie powyższe sposoby nie dały rezultatu. Oczywiście w takiej sytacji nie należy od razu stosować olejów 10W40 lub 15W40. W przypadku olejów 5W30 należy przejść na olej 5W30 o większym współczynniku HTHS lub olej 5W40.
Więcej na ten temat na stronach Liqui Moly Polska.

Piotr Mering
kierownik marketingu Liqui Moly Polska

Komentarze (3)

dodaj komentarz
  • ~ dfs 3 ponad rok temu Możesz zastosować dodatek do oleju Archoil...u mnie pomogło
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Logik 2 ponad rok temu Do Renault : Ceratec stosuje się do sprawnych jednostek a nie w stanie agonalnym
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Renault 1 ponad rok temuocena: 0%  Zastosowałem płukankę, wlałem nowy olej, dolałem CERAMTEC, aktualnie po 1500 km bez zmian, silnik dymi i bierze olej jak brał. Można coś jeszcze zrobić?
    oceń komentarz 0 1 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony