W jaki sposób rozwijane są technologie związane z e-paliwami i biopaliwami oraz jak czerpać inspirację od zespołów Formuły 1?
Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed współczesnym społeczeństwem jest transformacja energetyczna. Termin ten oznacza przejście od wykorzystywania źródeł energii o wysokim śladzie węglowym do źródeł odnawialnych. Jest to scenariusz, w którym stopniowemu odchodzeniu od paliw kopalnych będzie musiała towarzyszyć konkurencyjna cenowo produkcja energii, co jest niezbędnym warunkiem zapewnienia transformacji zrównoważonej nie tylko dla środowiska, ale także dla społeczeństwa.
Sektor motoryzacyjny rozpoczął już zmiany: temat mobilności elektrycznej dominuje w debacie publicznej, ale biorąc pod uwagę obecną technologię, nie może to być jedyna droga naprzód. Inne formy dostaw energii, takie jak wodór, e-paliwa i biopaliwa, stanowią alternatywne ścieżki dywersyfikacji jej źródeł.
Biopaliwa
Mimo że według raportu Global EV Outlook 2024 opublikowanego przez Międzynarodową Agencję Energetyczną, sprzedaż pojazdów elektrycznych ma osiągnąć 17 milionów sztuk w 2024 roku, większość pojazdów na drogach nadal będzie napędzana klasycznym paliwem. Aby zaspokoić popyt na paliwa alternatywne, PETRONAS proponuje i wspiera różne inicjatywy, w tym projekty badawczo-rozwojowe poświęcone rozwiązaniom, które mogą zasilać tradycyjne pojazdy. Jednym z nich są biopaliwa, które pochodzą z przetwarzania substancji organicznych, głównie pochodzenia roślinnego, również odpadów miejskich. W ten sposób, dzięki wykorzystaniu materiałów odpadowych z łańcuchów dostaw, takich jak odpady rolnicze i komunalne, proces przekształcania w paliwo jest mniej szkodliwy z punktu widzenia śladu węglowego, a w niektórych przypadkach nawet pod względem zużycia energii.
PETRONAS patrzy w przyszłość, dążąc do poprawy metod produkcji biopaliw poprzez inwestowanie w innowacyjne obiekty i nowe partnerstwa, ale jest również zaangażowany w zaspokajanie obecnego zapotrzebowania na paliwa o mniejszym wpływie na środowisko. Z pomocą swoich centrów badawczo-technologicznych w Turynie i Bangi w Malezji, PETRONAS Lubricants International (PLI) stworzył zrównoważone paliwo E10, składające się w 10% z niespożywczego etanolu drugiej generacji. Jest ono wykorzystywane przez zespół Formuły 1 Mercedes-AMG PETRONAS. Rozwiązanie to nie ogranicza się do torów wyścigowych: w rzeczywistości cała flota zespołu Formuły 1 była zasilana biopaliwem HVO100 w dziewięciu europejskich wyścigach sezonu 2023. Był to kolejny krok w kierunku osiągnięcia celu: zerowej emisji netto do 2050 roku.
Praca Centrów Badań i Technologii PLI przynosi korzyści nie tylko sportowcom, ale także zwykłym kierowcom. Wnioski wyciągnięte na torze są przenoszone na drogę. Jest to proces, w którym paliwa i płyny z jednomiejscowych samochodów Hamiltona i Russella, trafiają do samochodów codziennego użytku.
Cel na 2026
Formuła 1 testuje także kolejną wielką zmianę: e-paliwa. Jest to klasa paliw syntetycznych wytwarzanych przy użyciu dwutlenku węgla wychwytywanego z powietrza wraz z wodorem uzyskiwanym głównie w procesie elektrolizy przy użyciu zrównoważonych źródeł energii, takich jak energia wiatrowa, słoneczna, wodna i jądrowa.
- Tego typu paliwa zostaną wprowadzone do F1 od sezonu 2026. Zespoły takie jak Mercedes-AMG PETRONAS Formula 1 Team rozpoczęły prace badawcze już jakiś czas temu. Ulepszenie paliwa dla F1 w 2026 r. będzie poważnym wyzwaniem dla branży pod względem zrównoważonego rozwoju i, ogólnie rzecz biorąc, poważnym wyzwaniem naukowym i przemysłowym. Aby spełnić zaawansowane wymagania określone dla paliwa, będziemy musieli skomponować benzynę PETRONAS Primax z nowym zestawem składników, wykorzystując nasze rozległe know-how w zakresie tworzenia paliw. Formuła 1 to wyjątkowa przestrzeń, pozwalająca wybrać najlepiej działające składniki chemiczne i zweryfikować badania naukowe. Naszą misją jest więc zapewnienie, że nasi klienci również skorzystają z tych innowacji - podkreśla Andrea Dolfi, Head, R&D Fluid Technology Solutions Salvatore Schembri, Project Leader (F1 Project).
Fot. PETRONAS Lubricants International
Komentarze (0)