Odpowiada Grzegorz Kawka z firmy Ravenol.
Czy zastosowanie oleju syntetycznego o większej lepkości do nowych silników z punktu widzenia mechanicznego będzie miało jakieś negatywne skutki?
Wszystko zależy od konstrukcji silnika. Oleje syntetyczne mają zwykle niską lepkość, ale zastosowanie oleju o zbyt dużej lepkości spowoduje przyspieszone zużycie części, do których gęstszy olej przy zimnym rozruchu dotrze później niż olej rzadszy (o niższej lepkości), przez co części będą pracować dłużej bez prawidłowego smarowania.
Czy można zastosować olej mineralny do samochodów nowszych typów przy zachowaniu krótszych okresów miedzy wymianami oleju, jak bardzo degradująco wpływa przeciągający się interwał czasowy między wymianami oleju silnikowego?
Jeśli producent silnika dopuszcza oleje mineralne i spełniają one wymagania techniczne, to jak najbardziej tak. Niemniej jednak należy pamiętać o tym, że są to oleje o większej gęstości, a więc i większych oporach pracy powodujących większe zużycie paliwa i nieco gorsze osiągi auta.
Co do okresu między wymianami to standardowe oleje wymienia się po przejechaniu ok. 15 tys. km lub po roku. Są też oleje, których interwał jest wydłużony i wynosi nawet do 50 tys. km kilometrów lub do upłynięcia 2 lat (jest to wyraźnie opisane w ich właściwościach). Wymiana po tym okresie jest obowiązkowa, nawet jeśli auto miało zerowy przebieg ze względu na degradację (starzenie) chemiczne spowodowane dostępem tlenu (utlenianiem), które zmienia właściwości oleju.
Jeśli chodzi o przebiegi, to należałoby zwrócić szczególną uwagę na sposób eksploatacji pojazdu. Bardzo negatywny wpływ ma jazda na krótkich dystansach (kilka kilometrów), która powoduje, że silnik nie osiąga prawidłowej temperatury pracy, a więc olej nie osiąga odpowiedniej lepkości, paliwo nie jest optymalnie spalane, układ wydechowy nie jest rozgrzany na tyle, żeby odparować zbierającą się w nim zakwaszoną przez produkty spalania wodę. Także dynamiczna jazda na zbyt wysokich obrotach, szczególnie natychmiast po uruchomieniu silnika, jest wyjątkowo destrukcyjna. Natomiast jazda na długich, nawet kilkusetkilometrowych dystansach jest dla silnika optymalna. I w tym kontekście przebieg przebiegowi nie jest równy. Jeśli silnik pracuje w niekorzystnych warunkach, to należy zmniejszyć interwał wymiany nawet o połowę.
W jaki prosty sposób może Pan wytłumaczyć, co oznacza SAE 5W-30, 0W-40 itd. w odniesieniu do zachowania oleju w silniku? Chodzi nam – warsztatowcom o właściwości oleju, a nie o temperaturę otoczenia, jak często jest to tłumaczone.
W tym kontekście lepkość jest elementem wymaganym przez producenta do podstawowej identyfikacji oleju (są silniki, które nigdy nie powinny zostać zalane olejem 10Wxx czy 15W-xx niezależnie od przebiegu) i nie pozwala na pełne określenie właściwości danego oleju. Na przykład RAVENOL posiada 11 rodzajów oleju 5W-30 do silników aut osobowych. Czasy, kiedy olej dobierało się wyłącznie po lepkości, już dawno minęły. Najważniejsze dostępne dla mechaników dane to spełniane przez olej specyfikacje producenckie oraz indeks lepkości, TBN czy zawartość popiołów.
Komentarze (0)