Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  19.12.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Hybrydowe wskazówki eksploatacyjne od ekspertów TotalEnergies
Strona 1 z 2

Samochody z napędem hybrydowym przeżywają prawdziwy boom. Bardzo dobrze sprzedają się jako nowe, są również poszukiwane na rynku wtórnym. TotalEnergies wskazuje na ich główne cechy konstrukcyjne, omawia najpopularniejsze typy i radzi, które płyny eksploatacyjne zapewnią ich długotrwałą i niezawodną eksploatację.

Samochody hybrydowe, podobnie jak spalinowe, wymagają środków smarnych i płynów eksploatacyjnych. Ze względu na specyficzną pracę ich układów napędowych muszą to być jednak specjalnie dobrane produkty. Oto podstawowe informacje, które pomogą zrozumieć ten prężnie rozwijający się segment rynku i poznać jego wymagania.

Co to jest samochód hybrydowy?

Hybryda to w największym skrócie samochód wyposażony w zespół napędowy składający się z silnika spalinowego i elektrycznego. W zależności od marki i modelu silnikiem spalinowym może być jednostka benzynowa lub wysokoprężna. Istnieją także różne sposoby konstruowania „sekcji elektrycznej”. Może to być jeden silnik elektryczny lub kilka (np. dwa lub trzy). Silnik elektryczny może być połączony ze spalinowym pod maską albo zabudowany w innym miejscu – np. przy kołach tylnych. Ideą napędów hybrydowych jest połączenie zalet napędu spalinowego i elektrycznego, i wyeliminowanie ich wad. W efekcie otrzymujemy lepszą ekonomikę i dynamikę jazdy. Przykładowo samochód hybrydowy będąc w korku, podczas manewrowania i na krótkich odcinkach porusza się w trybie elektrycznym, a silnik spalinowy wykorzystywany jest wyłącznie podczas jazdy w trasie lub przynajmniej na dłuższych odcinkach. Istnieje wiele podziałów napędów hybrydowych. Najpopularniejszy jest podział samochodów ze względu na stopień hybrydyzacji.

1. Micro hybryda (obecnie to już każdy nowy samochód)
Micro hybrydą będzie samochód spalinowy wyposażony w układ Start&Stop, który umożliwia wyłączenie silnika np. na światłach, a potem załączenie przy naciśnięciu na pedał gazu. Główną zaletą micro-hybrydy w porównaniu z samochodem spalinowym jest niższa emisja spalin.
2. Łagodna hybryda
Oprócz Start&Stop, taki samochód posiada funkcję motor-assist, czyli wspomaganie pracy silnika spalinowego przez elektryczny. Łagodna hybryda również będzie miała możliwość rekuperacji energii elektrycznej z hamowania. W trakcie jazdy samochód odzyskuje energię, gromadzi ją w akumulatorze by potem wykorzystać np. podczas przyśpieszania do wspomagania pracy silnika spalinowego. Łagodna hybryda zużywa dzięki temu mniej paliwa w cyklu miejskim niż zwykły samochód spalinowy, jest znacznie bardziej wydajna niż micro-hybryda, ale nadal nie może poruszać się w trybie czysto elektrycznym.
3. Pełna hybryda
To obecnie najbardziej pożądane rozwiązanie. Ma wszystkie cechy łagodnej hybrydy, ale pozwala także na jazdę w trybie czysto elektrycznym (eV). Mówimy tu wprawdzie o zasięgu kilku-kilkunastu kilometrów, ale to wystarcza do tego, aby pokonywać korki lub manewrować na parkingach w trybie bezemisyjnym.
4. Hybryda Plug-in
Ma wszystkie cechy pełnej hybrydy, ale dokłada do niej jeszcze dwie – ma zasięg kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu kilometrów w trybie eV i można ją doładowywać z gniazdka. Im wyższy stopień hybrydyzacji pojazdu, tym mniejszy rozmiar silnika spalinowego (downsizing), a zwiększona pojemność baterii.

Specyfika hybrydowego układu napędowego

Tym razem skoncentrujemy się na punkcie trzecim, czyli na pełnych hybrydach, ponieważ one dosłownie podbiły nasz rynek. Zazwyczaj pełne hybrydy mogą pracować w sześciu trybach. Są to:- Napęd czysto elektryczny
 - Napęd czysto spalinowy
 - Hamowanie odzyskowe (silnik spalinowy jest odłączony, a silnik elektryczny działa jak generator)
 - Napęd hybrydowy (jednocześnie napędza silnik spalinowy i elektryczny)
 - Napęd hybrydowy z doładowaniem baterii (jeśli bateria jest rozładowana poniżej krytycznego punktu, wtedy silnik spalinowy wytwarza nadwyżkę mocy)
 - Postój aktywny (silnik spalinowy podładowuje baterię, podczas gdy samochód jest na postoju)
 
Za wybór właściwego trybu (optymalnego w danym momencie) odpowiada centralny sterownik pojazdu i robi to całkowicie automatycznie. Wyboru może także dokonać kierowca, pod warunkiem, że pozwalają na to warunki jazdy (np. prędkość) oraz stan naładowania akumulatora sekcji elektrycznej.

Hybrydowe wskazówki eksploatacyjne

Napęd hybrydowy pracuje najbardziej wydajnie, jeśli kierowca stosuje się do pewnych ogólnych wskazówek eksploatacyjnych. Oto najważniejsze z nich:1. Jeśli już samochód hybrydowy ma możliwość wyboru trybu jazdy, to w korku i na krótkich dystansach należy korzystać z trybu elektrycznego. 2. W cyklu miejskim warto korzystać z trybu hybrydowego – silnik spalinowy + elektryczny = najmniejsze zużycie paliwa. 3. W miarę możliwości należy jeździć płynnie i utrzymywać stałą prędkość jazdy. Najwięcej paliwa zużywa się podczas przyspieszania. 4. Zasięg trybu elektrycznego można zwiększyć ograniczając korzystanie z multimediów, ogrzewania, klimatyzacji. Oczywiście należy w tym zachowywać pewien umiar, ponieważ najważniejsze jest bezpieczeństwo podróży. 5. Przewidywanie sytuacji na drodze pozwala na optymalne wykorzystanie funkcji hamowania odzyskowego.

Oleje do hybryd

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony