Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  07.12.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jaki olej stosować w hybrydach?

Hybrydowe układy napędowe może nie zdobywają nowych klientów w Polsce w takim tempie, jak na Zachodzie, ale po 20 latach od ich rynkowego debiutu (Toyota Prius w 1997 roku) widać, że nie jest to tylko chwilowa moda. Zatem – jaki olej stosować w takich samochodach? Na to pytania odpowiada Adam Klimek, ekspert TEAM TOTAL.

Czym właściwie jest tzw. hybryda? 

To układ silnika benzynowego i jednego lub więcej silników elektrycznych, które wzajemnie się wspierają. Podczas przyspieszenia silniki elektryczne wspomagają jednostkę benzynową, z kolei ta – poza napędzaniem auta – ładuje także baterie, które są źródłem energii dla silników elektrycznych. Pełny napęd hybrydowy umożliwia ruszanie na samym silniku elektrycznym, a także pokonywanie niewielkich odległości przy prędkościach miejskich bez włączania silnika benzynowego i bez zużycia paliwa. Ponieważ energia elektryczna jest także odzyskiwana w czasie hamowania, pojazdy hybrydowe zapewniają niskie zużycie paliwa, niski poziom emisji spalin i niskie koszty eksploatacji. W przypadku hybryd typu plug-in, których baterie można także ładować z gniazdka elektrycznego, możliwe jest przejechanie zwykle do 50 km w trybie wyłącznie elektrycznym, zanim trzeba będzie w ogóle włączyć silnik spalinowy.

W zależności od stopnia zaawansowania napędu, wśród samochodów hybrydowych wyróżnia się mikrohybrydy (ang. micro hybrid), łagodne hybrydy (ang. mild hybrid) oraz pełne hybrydy (ang. full hybrid).

Inny podział samochodów hybrydowych opiera się na sposobie połączenia ze sobą silnika spalinowego i elektrycznego. Wyróżnia się tutaj hybrydy szeregowe, hybrydy równoległe i hybrydy mieszane. Uwaga kierowców i specjalistów skupia się zazwyczaj na ekologicznych i ekonomicznych zaletach takiego napędu, ze szczególnym naciskiem na zalety jazdy w trybie elektrycznym, a mało kto poświęca uwagę spalinowej części takiego układu, a ta ma bardzo wiele zalet.

W układzie hybrydowym wykorzystywane są wyłącznie silniki benzynowe. W zestawieniu z silnikiem elektrycznym nie potrzebują klasyczne rozrusznika czy alternatora. Automatyczna przekładnia planetarna jest znacznie prostsza w budowie niż popularne dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów (choć niektórzy producenci korzystają z tego rozwiązania), a dodatkowa, wysoka moc silników elektrycznych powoduje, że można zrezygnować z turbiny. Z racji tego również, że jak wspomniano są to wyłącznie jednostki benzynowe, unikamy komplikacji wynikających z budowy motorów Diesla. Nie jest też potrzebny filtr cząstek stałych czy koło dwumasowe. 

Pomysł napędu hybrydowego zrodził się przede wszystkim z zapotrzebowania na mniejsze spalanie i większą ochronę środowiska, a jednym ze sposobów osiągania niskiego zużycia paliwa oraz niskiej emisji zanieczyszczeń jest oczywiście minimalizacja oporów własnych silnika. Dlatego też producenci aut hybrydowych sięgają po oleje o niskiej lepkości. 

”Do silników spalinowych aut wyposażonych w napęd hybrydowy zalecamy używanie olejów o niskich lepkościach, np. 0W-20 czy 0W-16. To wynik specyficznej formy pracy jednostki – bardzo często służy ona jedynie do zasilania akumulatorów silnika elektrycznego i nie działa w trybie stałej pracy. Cykle wyłączania i uruchamiania tworzą bardzo niekorzystne warunki i wymagają środków smarnych, które błyskawicznie będą chronić wszystkie elementy” – mówi Andrzej Husiatyński, ekspert TOTAL. 


Warto też zauważyć, że niektórzy producenci sugerują używanie olejów stworzonych wyłącznie dla aut hybrydowych, o ekstremalnie niskiej klasie lepkości 0W-12 a nawet 0W-8.  Idealną z punktu widzenia użytkownika jednostką napędową, jest silnik jak najmniej awaryjny, w którym olej trzeba wymieniać bardzo rzadko, a najlepiej wcale. To powoduje, że producenci stawiają bardzo duże wymagania olejom stosowanym w układach hybrydowych. 

„Olej do silnika w układzie hybrydowym, po to by układ taki był wysoce efektywny, musi mieć nie tylko niską lepkość, ale też dawać oszczędność paliwa, gwarantować doskonały zimny rozruch i pracę silnika w niskich temperaturach i zapewniać niskie zużycie i trwałość oleju przy jednoczesnym zachowaniu czystości silnika. To na co należy w tym wypadku zwracać szczególną uwagę, to zawartość dodatków przeciwzużyciowych (AW), zabezpieczających specjalną powłoką newralgiczne miejsca silnika spalinowego. Optymalne zestawienie takich dodatków znajdziemy w olejach TOTAL” – dodaje Andrzej Husiatyński.

Hybryda to mimo wszystko dość skomplikowany technicznie układ, stąd należy pamiętać o regularnym serwisowaniu takich jednostek napędowych. Najważniejsze w tym względzie są wytyczne producenta, a serwis musi obejmować nie tylko przegląd jednostki elektrycznej, ale również, a może przede wszystkim jednostki benzynowej, w tym oczywiście serwis olejowy.

Komentarze (8)

dodaj komentarz
  • ~ Krystian 8 ponad rok temuocena: 100%  Jeśli obecnie leje do mojej Toyoty Auris Hybrydy olej 0W20 Toyotoski - to jaki inny tańszy zamiennik o tej samej lepkości 0W20 mogę lać? pozdrawiam
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Marek 7 ponad rok temuocena: 100%  Do toyoty auris hybryda zalecany jest olej 0w20 i 5W30 w mojej jest olej 5W30 od nowości Castrol,ja zmienilem jako 2 wlasciciel na 5W30 Vanvoline ,zawsze ten olej stosuje od wielu, wielu lat
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Stiw 6 ponad rok temu Byłem na wymianie oleju w toyocie corolli 1.8 hybryd po 20 tysiącach. Serwis zalał mobil 1 10w 40 , profanacja bo to auto flotowe. Uśmiałem sie jak cholera bo taki sam olej ojciec leje do 19 letniego punta.. Wniosek jest taki ze w zyciu nie kupił bym auta używanego z salonu z gwarancja a tym Bardzoej flotowego.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ zoom 5 ponad rok temuocena: 100%  Do swojego Yarisa hybryda stosuję Motul 0W20 i do tej pory jest ok. Przy wymianie olej jest czysty jak od maszyny do szycia.
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ maj00r 4 ponad rok temu U siebie w hybrydowym silniku mam Shell Helix HX8 ECT 5W-30, dobre się spisuje. Dodatkowo dobrze działa na układ wydechowy, filtr cząsteczkowy się nie zapycha.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ maj00r 3 ponad rok temu U siebie w hybrydowym silniku mam Shell Helix HX8 ECT 5W-30, dobre się spisuje. Dodatkowo dobrze działa na układ wydechowy, filtr cząsteczkowy się nie zapycha.
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ artiem 2 ponad rok temu Są oleje, które współpracują z każdego rodzaju napędem jak przykładowo Shell Helix HX8 ECT 5W-30. Olej, który dba o czystośc silnika bo używany przez jakiś okres czasu usuwa nagromadzony szlam. Osobiście używam tego oleju, o którym wspomniałem wyżej ponieważ oprócz tego wszystkiego ma on wpływ na dobrą kondycję układu wydechowego - uniemożliwia by układ wydechowy został zablokowany przez powstający popiół.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Amadeusz78 1 ponad rok temu Ja oleje silnikowe do swoich samochodów zawsze kupuję na AMJoil. Mają bardzo duży wybór produktów, więc każdy znajdzie odpowiedni olej dla siebie. Mają oleje nie tylko silnikowe ale też motocyklowe czy do kosiarek i innych.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony