Po pierwsze musimy się zastanowić co to właściwie oznacza, że silnik jest zużyty? Czy dymienie, utrata mocy, spalanie oleju i kultury pracy zawsze oznacza zużycie silnika?
Z definicji zużycie silnika oznacza:
- zużycie pierścieni tłokowych,
- zużycie tłoków,
- zużycie tulei cylindrowych,
- zużycie wału korbowego (rysy, i owal czopów)
- zużycie gniazd zaworowych,
- wyrobienie przylgni zaworowych,
- wyrobienie prowadnic zaworowych,
Takie usterki przyczynią się do utraty kompresji, spalania oleju i spadku ciśnienia oleju.
Zanim zdecydujesz o zmianie oleju na tańszy – dobrze sprawdź silnik.
W praktyce, bardzo często okazuje się, że silnik, który dymi, pracuje głośno, spala olej, wcale nie jest mocno wyeksploatowany. Objawy, które z pozoru na to wskazują, mogą być mylące.
Dymienie i spadek kompresji to objawy, które bardzo często są kwalifikowane jako poważna usterka. W praktyce nawet po 300 000 kilometrach wymiary tulei cylindrowych i wału korbowego mogą mieścić się w tolerancji wymiarowej nowego silnika!
Spalanie oleju częściej wynika z zapieczenia pierścieni tłokowych lub degradacji uszczelniaczy trzonków zaworowych. Dokładna diagnostyka wymaga demontażu silnika, ale w takiej sytuacji warto przeprowadzić choćby „próbę olejową „. W przypadku zdiagnozowania pogorszenia parametrów pierścieni tłokowych, warto wypłukać silnik środkiem Liqui Moly Engine Flush nr 2640.
Dzięki rozpuszczeniu osadów na pierścieniach tłokowych w silniku wzrośnie kompresja a co tym idzie i moc. Taka jednostka ma mniejszą tendencję do dymienia i ciszej pracuje.
No dobrze ale co zrobić, gdy silnik jednak ...jest zużyty?
W przypadku gdy silnik faktycznie jest zużyty, możemy go wyremontować, ale to w przypadku tańszych i starszych samochodów jest nieuzasadnione ekonomiczne.
W takim wypadku możemy zrobić dwie rzeczy:
1. Spróbować zmienić lekkość oleju na większą.
2. Dodać modyfikator oleju.
Warto zaznaczyć, że nadmierna zmiana lepkości może spowodować problemy ze smarowaniem w zimne dni i brak filtracji oleju jako że cały środek smarny będzie przepływać z pominięciem medium filtracyjnego (wzrost ciśnienia może spowodować otwarcie zaworu bocznikowego w filtrze)
Dlatego najprościej i najbezpieczniej jest wlać do oleju o fabrycznych specyfikacjach i lepkości dodatek do zwiększania lepkości Liqui Moly Visco Stabil.
Dzięki temu zabiegowi w bezpieczny sposób zwiększymy ciśnienie oleju i kompresję.
Drugim sposobem poprawy kultury pracy silnika jest dodatek z dwusiarczkiem molibdenu MoS2 Liqui Moly Visco Stabil.
Dodatek do oleju silnikowego z dwusiarczkiem molibdenu (MoS2) nie zwiększa lepkości oleju. Jego działanie polega na tym, że substancja tego dodatku wypełnia rysy i wżery w silniku. Dzięki tej właściwości silnik ma większą kompresję i ciśnienie oleju.
Oprócz zniwelowania wewnętrznych nieszczelności dwusiarczek zawarty w preparacie tworzy na powierzchniach podlegających tarciu wysokiej jakości film olejowy, poprawia właściwości smarne i zapewnia dużą odporność na ścinanie. Te właściwości preparatu tłumią hałas wyeksploatowanego silnika.
Należy pamiętać że w przypadku faktycznego zużycia silnika możemy tylko maskować objawy, ale w przypadku starszych pojazdów takie działanie ma sens.
Dzięki Liqui Moly Oil Addive zwiększymy osiągi silnika, spowolnimy jego zużycie i zmniejszymy koszty eksploatacji.
Piotr Mering
kierownik marketingu Liqui Moly Polska
Komentarze (0)