Specjaliści z firmy MAHLE przygotowali kilka wskazówek wymiany filtra oleju.
Artykuł pochodzi z publikacji "Oleje Silnikowe", wydanie 2013.
1. Szczelne połączenie tarcz końcowych i bibuły filtracyjnej
Zakończenia bibuły filtracyjnej w przypadku filtrów oleju wysokiej jakości są połączone ze sobą sztywno przy pomocy klipsa oraz wytrzymałego kleju. Dodatkowo tarcze końcowe filtra połączone są przy pomocy specjalistycznego kleju w elemencie filtra, przez co nie ma możliwości ich rozmontowania. Połączenia te mają za zadanie uniemożliwienie przedostania się oleju przez nieszczelne miejsca bez jego wcześniejszego przefiltrowania. Niewystarczające połączenia rozpoznać można m.in. dzięki pofałdowanym końcom bibuły filtracyjnej. Przepuszczają one płyny bez filtracji w punktach smarowania silnika.
2. Zawór zwrotny
Połączenia te mają za zadanie zapewnić, że po unieruchomieniu silnika olej pozostanie w filtrze, natomiast w przypadku uruchomienia silnika olej natychmiast będzie dostarczony do silnika.
3. Zawór obejściowy utrzymuje działanie również w sytuacjach awaryjnych
Zawór obejściowy, tzw. by-pass zaopatruje w olej silnik w każdych okolicznościach, a więc nawet w przypadku zatkanego wkładu lub wyjątkowo niskiej temperatury zewnętrznej (i odpowiednio lepkiego oleju) umożliwia obsługę, a tym samym utrzymuje smarowanie przy pomocy niefiltrowanego oleju. Olej otacza w takim przypadku środek filtra. W standardowym przypadku, przy spadającej lepkości, olej kierowany jest ponownie bezpośrednio poprzez środek filtra.
4. Warstwa proszkowa na obudowie służąca zapobieganiu korozji
Obudowa przykręcanego filtra wysokiej jakości jest pokryta proszkowo. Ponieważ proszek jest grubszy niż lakier, podwyższa wytrzymałość obudowy filtra na uderzenia kamieniami lub na wpływ bezpośredniego otoczenia silnika. Minimalizuje ryzyko korozji, w szczególności w przypadku samochodów nieposiadających korytek izolacji dźwiękowej. Filtry oleju niskiej jakości są tylko polakierowane lub też nie posiadają żadnej powłoki.
5. Wewnętrzny element podpierający
W celu zapewnienia współpracy filtrów konieczny jest wewnętrzny element podpierający filtra. W przypadku wielu tanich produktów rezygnuje się z takiego rozwiązania, co często prowadzi do daleko idących konsekwencji.
Olej przepuszczany przez media starszego lub zanieczyszczonego filtra szybko ulegnie ponownemu zanieczyszczeniu. Jeszcze istotniejsze jest to, że stare filtry, które mają za sobą pewną liczbę przejechanych kilometrów, są często bardzo obciążone. W konsekwencji olej nie przepływa przez media, niszczy filtr i blokuje w wyniku zanieczyszczeń kanały olejowe w silniku.
Komentarze (0)