Dzisiejsze jednostki napędowe wymagają używania produktów smarnych o coraz niższej klasie lepkości
Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w aucie. Odpowiada za optymalne smarowanie podzespołów silnika, a co za tym idzie – zapewnia ich płynną pracę, ochronę przed zużyciem, czystość i wyższe osiągi. Obecnie w sprzedaży dostępnych jest wiele różnych środków smarnych, spośród których kierowcy mogą wybrać ten najlepiej pasujący do silnika ich samochodu. Na co warto zwrócić uwagę? Na to i wiele innych pytań odpowiada Robert Gałkowski, ekspert techniczny Shell.
Jak często wymieniać olej silnikowy?
Olej silnikowy powinien być wymieniany regularnie, zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów, czyli w zależności od modelu co 15-30 tys. km. Należy pamiętać, że jest to wartość uśredniona. Istotny wpływ na decyzję o wymianie tego medium ma stan silnika czy styl jazdy. Częstszej wymiany oleju powinni dokonywać kierowcy samochodów z silnikiem Diesla – w takich jednostkach napędowych może dochodzić do wymieszania oleju silnikowego z napędowym, co skraca żywotność tego pierwszego, szczególnie przy częstym hamowaniu i ruszaniu.
Olej syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny – który wybrać?
Najlepszym wyborem są oleje syntetyczne. Są bardziej stabilne termicznie, mogą pracować w wyższej temperaturze i przy większych naciskach na smarowane powierzchnie niż oleje półsyntetyczne czy mineralne. Wpływają na zmniejszenie zużycia części jednostki napędowej, tarcia i paliwa oraz wydłużają okres między wymianami oleju. Syntetyki szybciej docierają do kluczowych elementów silnika, tworząc film smarny między jego ruchomymi częściami. Jest to szczególnie ważne podczas zimnego rozruchu, kiedy silnik jest najbardziej narażony na zużycie, a także w systemie start-stop, gdy stoimy w miejskich korkach. Dobrym przykładem syntetycznego oleju jest Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30, który dzięki wysokiemu wskaźnikowi lepkości zapewnia optymalne smarowanie w wysokich temperaturach pracy i pompowalność w temperaturach niskich.
Na jakie parametry zwrócić uwagę przy wyborze oleju?
Jednym z najważniejszych parametrów jest klasa lepkości. Świadczy ona o tym, jak bardzo zmienia się lepkość oleju podczas wahań temperatury pracy silnika. Im wyższy wskaźnik lepkości, tym mniejsza jest ta zmiana. Ze względu na utrzymanie silnika i wszystkich jego elementów w idealnej kondycji, olej powinien być płynny w niskich temperaturach, ale jego lepkość nie może być za niska w wysokiej temperaturze pracy. Wysoki wskaźnik lepkości pokazuje, że olej dobrze spełnia swoje zadania w różnych temperaturach – utrzymuje na smarowanych powierzchniach ciągły, trwały i odpowiednio gruby film smarny.
Jak prawidłowo dobrać olej?
Rozważając zakup i wymianę oleju, trzeba zajrzeć do instrukcji samochodu, aby zapoznać się z rekomendacjami producenta. Tam określone są parametry lepkości i jakości oleju (lepkość – np. SAE 5W-30, SAE 10W-40, jakość – np. ACEA A3/B4, API SL/CF, VW 507.00, MB 229.51, BMW Longlife-01). W wyborze oleju pomogą także specjalne narzędzia internetowe, takie jak Shell LubeMatch. Dzięki takim rozwiązaniom możemy precyzyjne dopasować olej do marki, modelu, rocznika i wersji posiadanego pojazdu.
Komentarze (0)