Od czego zależy zużycie oleju? W jaki sposób można zminimalizować potrzebę „dolewek”?
Ubytek oleju silnikowego w układzie smarowania jest zjawiskiem naturalnym. Niektórzy producenci silników w książce serwisowej podają informacje na temat dopuszczalnego ubytku oleju w silniku. Stopień zużycia oleju w dużej mierze zależy od rodzaju i konstrukcji silnika, a także warunków jego eksploatacji oraz jakości stosowanego paliwa (paliwa zawierające bio-komponenty przyczyniają się do rozcieńczania oleju paliwem, wskutek czego objętość oleju w układzie wzrasta, a nie maleje; jest to zjawisko niekorzystnie wpływające na proces smarowania silnika).
Olej silnikowy powinien zostać dobrany zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Oczywiście w pojazdach starszego typu przy nadmiernym zużyciu oleju zalecana jest wymiana oleju na inny, o tych samych parametrach jakościowych, ale wyższej lepkości, np. przejście z oleju 15W-40 na olej 20W-50.
Które z olejów silnikowych można polecać szczególnie do samochodów osobowych i lekkich dostawczych, eksploatowanych głównie w intensywnym ruchu miejskim i dlaczego?
W przypadku nowoczesnych konstrukcji silników od producentów olejów wymaga się przygotowania takich produktów, które poradzą sobie z bardziej wymagającymi warunkami przez dłuższy okres eksploatacji. W warunkach ruchu miejskiego silnik narażony jest przede wszystkim na pracę w wyższej temperaturze, często na niskim biegu. Ponadto istnieje większe ryzyko rozcieńczenia oleju paliwem, przedostania się wody do oleju oraz powstawanie większej ilości sadzy w silniku. Wymagania ostatnich lat doprowadziły do szerszego zastosowania nowoczesnych olejów bazowych grupy III i IV oraz specjalnie zaprojektowanych dodatków funkcyjnych. Odpowiednio dobrane do oleju dodatki smarnościowe, spełniające swoje funkcje w warunkach wysokiego ciśnienia oraz wysokiej temperatury to najważniejsze zmiany w formulacjach olejowych. Technologie olejów Orlen Oil zostały tak opracowane, by skutecznie smarowały poszczególne elementy silnika w każdych warunkach eksploatacji, zarówno latem, jak i zimą, niezależnie od tego, czy samochód porusza się po trasach szybkiego ruchy, czy w ruchu miejskim.
Oprac. Katarzyna Starzec, Specjalista ds. Rozwoju Produktów Orlen Oil
Komentarze (0)