Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Pogromcy Olejowych Mitów

Stan świadomości olejowej polskich kierowców

Firma Mobil zaprosiła nas na spotkanie, podczas którego zaprezentowała wyniki swoich najnowszych badań, przeprowadzonych pod hasłem “Pogromcy Olejowych Mitów”. Oprócz zaskakujących wyników, można było uzyskać odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące olejów silnikowych, ich historii, eksploatacji, procesu produkcji i składu. Na pytania te odpowiadał zaproszony specjalnie na to spotkanie Bill Maxwell. Amerykanin jest współtwórcą linii Mobil 1 i szefem zespołu zajmującego się tym produktem. Jest on pracownikiem firmy Mobil od 41 lat i legendą w olejowym świecie.


Pogromcy Olejowych Mitów przebadali we wrześniu br. 1808 polskich kierowców, w celu sprawdzenia ich wiedzy na temat użytkowania olejów silnikowych. Badania prowadzono w formie ankiety oraz rozmów indywidualnych. Przedsięwzięcie to obejmowało aż 8 polskich miast. Były to: Warszawa, Łódź, Poznań, Wrocław, Czeladź, Kraków, Gdańsk i Olsztyn. Najlepszą wiedzą na temat silnikowych olejów syntetycznych wykazali się mieszkańcy Gdańska. Akcja miała miejsce podczas Mobil 1 New Life Tour, gdzie nie tylko badano kierowców, ale uzupełniano im ubytki oleju, edukowano ich, ale również zapewniano mile spędzony czas, zabawy, konkursy i nagrody.



(od lewej): Julian Proddow, automotive marketing manager ExxonMobil; Danuta Michałus-Sokołowska, dyrektor ds. marketingu ExxonMobil Poland; Bill Maxwell, szef produktu Mobil 1; Armando Benavides, prezes ExxonMobil Poland.

- Wyniki badań na terenie Polski są bardzo zbliżone do wyników, jakie obserwujemy na terenie Ameryki Północnej - stwierdza Bill Maxwell. - Oznacza to, że edukacja olejowa w zakresie doboru i eksploatacji, w Polsce i w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej jest na bardzo podobnym – słabym poziomie. Jak się okazuje, wiele teorii na temat olejów silnikowych, uważanych powszechnie za prawdziwe, zupełnie nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości. Jednak skala zjawiska jest naprawdę ogromna. Wiele z potocznych “porzekadeł”, uznawanych przez ogół społeczeństwa za “stare prawdy motoryzacyjne”, okazuje się być błędne.



Bill Maxwell, szef produktu Mobil 1.

- Tymczasem wszystkie przedstawione poniżej mity to bzdury, niemające żadnego naukowego uzasadnienia – zapewnia gość z USA. - Wiele osób bezpodstawnie uważa się za ekspertów w dziedzinie motoryzacji. To stąd biorą się te wszystkie mity.
Pierwszym analizowanym – i jak się okazuje niesłusznym – twierdzeniem było twierdzenie, iż olej syntetyczny nadaje się tylko do samochodów nowych. Tak uważa aż 19 proc. przebadanych kierowców. Ze wszystkich przebadanych miast, mit ten okazuje się być najmocniej zakorzeniony w Łodzi. Tymczasem nic bardziej mylnego. Jak zapewniają nas eksperci – równie skutecznie i bezproblemowo oleje syntetyczne można stosować do silników starszych samochodów. Drugi mit jest bardzo mocno spokrewniony z pierwszym. Jak się okazuje, 24 proc. ankietowanych kierowców uważa, że oleje syntetyczne nadają się tylko do samochodów o niskim przebiegu. Jest to oczywiście nieprawda – tak jak w poprzednim przypadku. Oleje syntetyczne mogą być używane przez cały okres eksploatacji samochodu. Idealnym przykładem są taksówkarze, którzy bardzo często tak właśnie robią, osiągając bardzo wysokie przebiegi w swoich samochodach.



Armando Benavides, prezes ExxonMobil Poland.

- Bardzo martwiące jest to, że kilkanaście procent samochodów, odwiedzających nasze stanowiska podczas akcji Mobil 1 New Life Tour, miało zupełnie suchy bagnet olejowy, co może mieć tragiczne konsekwencje dla silnika. Dodatkowo, kilku kierowców nie wiedziało nawet gdzie szukać bagnetu – mówi Danuta Michałus-Sokołowska, dyrektor ds. marketingu ExxonMobil Poland. Trzecim zagadnieniem poruszanym przez “Pogromców Mitów Olejowych” jest często wypowiadana opinia przez mechaników, jakoby oleje syntetyczne mogły powodować rozszczelnienie silnika. Jest to kolejna fałszywa opinia. Jednak ma ona swoje uzasadnienie. Oleje syntetyczne zazwyczaj charakteryzują się niższą lepkością od innych klas olejów silnikowych. Co za tym idzie, mogą one szybciej i łatwiej przedostawać się przez niewielkie rozszczelnienia silnika, spowodowane zupełnie czymś innym, sprawiając wrażenie, że to one są przyczyną owych nieszczelności. Ostatnim, czwartym obalonym mitem, jest twierdzenie, że po użyciu oleju syntetycznego nie można powrócić do oleju mineralnego i na odwrót. Ten mit znalazł poparcie wśród największej liczby przebadanych kierowców. Jego wyznawcami okazało się aż 33 proc. ankietowanych. O komentarz na temat tego najmocniej zakorzenionego w polskich głowach fałszywego twierdzenia pokusił się obecny na spotkaniu amerykański ekspert Bill Maxwell.




- Na podstawie obserwacji olejów marki Mobil stwierdzam, że można śmiało mieszać wszystkie rodzaje olejów silnikowych, w tym oczywiście, olej syntetyczny i mineralny – mówi Bill Maxwell. - W latach osiemdziesiątych badaliśmy wszelkie możliwe scenariusze mieszania różnych rodzajów olejów silnikowych Mobil i doszliśmy do wniosku, że można to robić w każdym przypadku. Organizatorzy, na podstawie rozmów oraz czasu spędzonego nad ankietami przez badanych, stwierdzili, że pytania zawarte w badaniu nie były łatwe i sprawiły trudność przeciętnym polskim kierowcom. Okazało się również, że właściciele starszych pojazdów bagatelizują oznaki nieprawidłowej pracy silnika i nie starają się tego zdiagnozować i naprawić już po pierwszych objawach. Jednak jedna rzecz jest pocieszająca. Jak twierdzą właściwie wszyscy polscy kierowcy, najlepszym sposobem na wydłużenie żywotności silnika jest regularna wymiana oleju i filtra oleju. Co w tym pocieszającego? To, że jest to twierdzenie słuszne.

Artur Ostaszewski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony