Nowe poliamidowe łożysko mimośrodowe listwy zębatej stworzone przez Nexteer Automotive będzie alternatywą dla klasycznych łożysk dociskowych z regulatorem, posiadających znacznie gorsze właściwości w zakresie poziomu hałasu i drgań.
Wspomaganie elektryczne jest kluczem do redukcji CO2. Według inżynierów Nexteer Automotive, zastąpienie wspomagania hydraulicznego wspomaganiem elektrycznym, może zmniejszyć emisję CO2 samochodu nawet o 5-6g/km. Technologia może znacznie przyczynić się do osiągnięcia przez producentów samochodów obniżonych poziomów emisji CO2 w 2015 roku, gdy Komisja Europejska rozpocznie wymierzanie surowych kar związanych z niestosowaniem się do uregulowań unijnych w zakresie emisji dwutlenku węgla.
Poprawiając wydajność i sprawność samochodów, światowi producenci muszą jednocześnie zachować doskonałe „wyczucie” drogi. Jako kluczowy czynnik eksperci Nexteer Automotive wskazują tutaj tarcie układu kierowniczego, determinujące precyzję reakcji na drogę. System o niższym tarciu sprawia, że samochód prowadzi się bardziej pewnie, przekazując dokładne informacje na koło kierownicy o tym, co dzieje się z przednimi kołami. Poprawia tym samym precyzję prowadzenia.
- Zauważyliśmy bardzo duże zainteresowanie nowym rozwiązaniem wśród producentów samochodów. Nasze łożysko mimośrodowe listwy zębatej niedawno zaczęło być stosowane w systemie EPS przeznaczonym dla Citroëna DS3, samochodu z segmentu B premium. Co istotne, jest ono kompatybilne ze wszystkimi naszymi systemami EPS opartymi na listwie i wałku zębatym, zarówno w wersji single-pinion, jak i dual-pinion czy belt-drive. Przewidujemy użycie łożyska tego typu w pozostałych systemach
Główny inżynier Nexteer Automotive w Europie, Paul Poirel, wyjaśnia, na czym polega innowacja: Kontrolowanie luzu pomiędzy elementami systemu EPS jest istotną częścią naszej pracy na wczesnym etapie projektowania. Równowaga pomiędzy małym luzem i niskim tarciem daje kierowcom poczucie lepszego wyczucia drogi. Zredukowane tarcie nowego łożyska sprawia, że to poczucie nie zostaje utracone w systemie, wyraźnie zmniejsza także poziom hałasu układu kierowniczego.
- Producenci samochodów, tworząc coraz bardziej zaawansowane technologicznie modele w nowych segmentach rynku i zmniejszając masę pojazdów, będą mogli tym samym sprostać wymaganiom klientów związanym z jakością danej marki – dodaje Paul Poirel
Rozwiązanie firmy Nexteer Automotive eliminuje tradycyjne łożyska, które do ochrony przed luzem wykorzystują sprężynę dociskową. Mogą one jednak rezonować, wywołując stuki i inne problemy związane z hałasem, wibracjami i drganiami. Poliamidowe łożysko Nexteer Automotive sprawia, że system pracuje ciszej, jest bardziej wytrzymały i zwarty. Zmniejszenie tarcia pozwala także szybciej i łatwiej dostosować system do wymagań klienta.
- Łożysko jest wynikiem naszej bliskiej współpracy z naukowcami specjalizującymi się w materiałoznawstwie, która doprowadziła do stworzenia doskonałej odmiany poliamidu, posiadającej wyjątkowe właściwości wymiarowe we wszystkich temperaturach. Następnie został on poddany niezliczonym drobiazgowym próbom stworzenia projektu mechanicznego, który byłby równie prosty, co wytrzymały. Musi także tłumić drgania i być odpornym na wilgoć – dodaje Paul Poirel.
Komentarze (0)