Laboratorium Shell Helix, Fot. Shell
Mimo, że średni wiek aut w Polsce jest nadal dość wysoki, to co roku na rynek trafia kilkaset tysięcy nowoczesnych samochodów. Polacy w ubiegłym roku zarejestrowali 486 352 nowych aut –to o ponad 70 tys. więcej niż w 2016 roku, co daje wzrost niemal o 17%. Co za tym idzie, rośnie popyt na syntetyczne oleje silnikowe, które spełniają coraz wyższe wymagania stawiane przez producentów nowoczesnych pojazdów.
Odnotowano wzrost udziału olejów syntetycznych dla pojazdów osobowych w skali całego rynku z 5,5% w 2007 do 16,29 % w 2017 roku. W tym samym czasie największe ubytki zanotowały oleje mineralne dla pojazdów osobowych z 10 do 4%. Największy zaobserwowany dotąd wzrost sprzedaży olejów syntetycznych dla pojazdów osobowych, czyli o ponad 24% (z 25 330 do ponad 31 543 ton), miał miejsce w roku 2015.
Coraz większą popularnością cieszą się oleje o niskich lepkościach. W niedalekiej przyszłości w nowych autach będą stosowane oleje o lepkości 0W-16.
Zalety olejów syntetycznych w porównaniu do olejów mineralnych
Syntetyczne oleje silnikowe o niskich lepkościach są przykładem produktów wielosezonowych, a więc posiadają cechy zarówno oleju zimowego, jak i letniego. W niskich temperaturach olej zachowuje doskonałe właściwości przepływowe, natomiast podczas wysokich, ma lepszą lepkość, która chroni wszystkie ważne części silnika. Kolejne cechy to lepsza ochrona w niskich temperaturach (rozruch silnika w zimne dni), zwiększona tolerancja wysokich temperatur (redukcja utleniania i zużycia części silnika), zwiększona stabilność termiczna i lepsza czystość silnika, zmniejszenie zużycia części silnika i oporów tarcia.
Dzięki dodatkom obniżającym tarcie syntetyczne oleje o niskich lepkościach umożliwiają utrzymanie zużycia paliwa na najniższym możliwym poziomie oraz powodują zmniejszenie emisji zanieczyszczeń
Produkty 0W jeszcze lepiej chronią silnik przy rozruchu oraz częstym włączaniu i wyłączaniu silnika, co ma duże znaczenie zwłaszcza podczas jazdy w warunkach miejskich.
Trendy 2018
Jakie trendy na rynku olejowym w Polsce przewidują eksperci Shell Helix? Dalszy wzrost udziału olejów syntetycznych w rynku środków smarnych dla motoryzacji w Polsce. Dalsze spadki sprzedaży olejów mineralnych. Wzrost znaczenia olejów silnikowych o niskich lepkościach. Zwiększająca się świadomość kierowców w kwestii znaczenia oleju dla silnika i środowiska.
Przedstawione wyżej informacje zostały zaprezentowane podczas konferencji prasowej Shell Helix w Warszawie, pod hasłem "Droga dżungla, czyli Polak za kierownicą".
Komentarze (0)