Obecny potencjał rynku olejów silnikowych w Polsce zmniejszył się o 5,7 proc. i wynosi ponad 57 000 000 litrów. To pierwszy od 2003 roku spadek, na który z pewnością wpłynął kryzys ekonomiczny i większa ostrożność Polaków przy wydawaniu swoich oszczędności. Mimo że olej silnikowy ma decydujący wpływ na sprawność samochodu, na wymianę oleju zdecydowało się 76,9 proc. kierowców (w 2009 roku 79,4 proc.), a 38,6 proc. uzupełniło jego stan. To spadek o blisko sześć punktów procentowych w porównaniu do 2009 roku i jedna z największych niespodzianek najnowszego raportu GIPA.
Rynek olejów silnikowych odzwierciedla kondycję całej branży oraz pokazuje siłę nabywczą polskiego kierowcy, co potwierdza także kwietniowy raport GIPA na temat postrzegania kryzysu przez branżę motoryzacyjną. Według tego raportu, klienci niezależnych warsztatów i sklepów motoryzacyjnych zaczęli zwracać zdecydowanie większą uwagę na koszty serwisu i części. Większa ostrożność przy wydawaniu pieniędzy bezpośrednio przełożyła się na liczbę klientów niezależnych warsztatów naprawczych i sklepów motoryzacyjnych, które w 2009 roku zanotowały spadek zainteresowania swoimi usługami. W tej sytuacji wielkość rynku olejów silnikowych również musiała się zmniejszyć. Co ciekawe, Mobil, który według raportu GIPA od kilku lat jest liderem rynku oleju na wymianę i uzupełnienie, zanotował w nie najlepszym dla branży okresie wzrost swoich udziałów (przeczytaj poniższy komentarz dyrektor ds. marketingu ExxonMobil Poland).
Według najnowszego raportu GIPA, kierowcy najczęściej zalewają silniki olejami Mobil. Udziały tej marki w rynku wzrosły od ubiegłego roku z 26 do 28 proc. Kolejne dwie silne pozycje zajmują Lotos (24 proc.) i Castrol (23 proc.). Pozostałe marki, choć obecne w Polsce już od wielu lat, nie są wśród kierowców aż tak popularne. Raport wyraźnie pokazuje, że coraz więcej kierowców wymienia olej silnikowy w serwisie, a jednocześnie coraz mniej osób kupuje go samodzielnie. Co ciekawe, spośród ponad połowy kierowców, którzy wymienili olej w serwisie, aż trzy czwarte skorzystało z usług niezależnego warsztatu samochodowego. Przy zakupie oleju silnikowego, dla kierowców najważniejsze jest zaufanie do marki, cena oraz skuteczna ochrona silnika. Przy czym zaufanie do marki najbardziej cenią sobie klienci Mobila. Na drugim biegunie, wśród cech najmniej znaczących dla klienta, znalazły się opakowanie, reklama oraz to, czy olej silnikowy jest od polskiego producenta. Statystyczny samochód na polskich drogach ma 11 lat i roczny przebieg 14677 km. Dla porównania, roczny kilometraż kierowców, którzy wymienili olej silnikowy to 15 338 km, co wskazuje, że dobry stan techniczny auta ma dla nich większe znaczenie. Według raportu GIPA, najwięcej kilometrów w ostatnim roku pokonali kierowcy, którzy zalewają silniki olejami Mobil (16 585 km) i Shell (14 876 km).
Komentarz Danuty Michałus-Sokołowskiej, dyrektor ds. marketingu ExxonMobil Poland
Najnowszy raport GIPA najbardziej zaskakuje pogorszeniem sprzedaży olejów silnikowych na tzw. dolewkę. W momencie kryzysu kierowcy nie spieszyli się z uzupełnianiem niedoborów oleju i ograniczali zakupy jedynie do oleju na wymianę. Bardzo nas cieszy, że Mobil zaprzeczył tej tendencji, zwiększając swoje udziały w rynku olejów na uzupełnienie o rekordowe 8 proc. Jest to zasługa dobrej sieci dystrybucji, od stacji benzynowych po hipermarkety, oraz prowadzenia programów szkoleniowych dla warsztatów i kierowców, podkreślających znaczenie dolewek. Jesteśmy świadomi, że naszym najsilniejszym partnerem są serwisy, a szczególnie niezależne warsztaty samochodowe, które z roku na rok wykonują coraz więcej wymian oleju. Kolejną dobrą wiadomością najnowszego raportu GIPA na temat rynku olejowego jest 3-proc. wzrost spontanicznej świadomości naszej marki, najwyższy wśród konkurencji. Zawdzięczamy to między innymi realizowaniu naszej strategii zbliżenia się do klienta. Przykładem tego są między innymi objazdowe imprezy Mobil 1 Tour oraz programy szkoleniowe.
Ponad 75 proc. kierowców wymieniło w ostatnim roku olej silnikowy, a liderem rynku jest nadal Mobil, który zwiększył swoje udziały – wynika z raportu GIPA, jednego z najbardziej wiarygodnych badań rynku motoryzacyjnego w Polsce. Co istotne, potencjał rynku olejów silnikowych zmniejszył się w ostatnim roku do poziomu sprzed 2 lat.
Komentarze (0)