Czy zużycie oleju silnikowego wskutek eksploatacji musi oznaczać usterkę silnika? Niekoniecznie. Producenci aut przewidują pewne zużycie oleju. Pytanie, od którego momentu mówimy o zwiększonym zużyciu oleju? Jak obliczać zużycie oleju w samochodach i pojazdach użytkowych? Jakie jest maksymalne dopuszczalne zużycie oleju w silniku? W tym artykule odpowiadają na te pytania eksperci MS Motorservice.
Silnik bierze olej
Opinie na temat definicji nadmiernego zużycia oleju różnią się niekiedy znacznie w praktyce i od kraju do kraju.
Ruchome części silnika, w tym przede wszystkim tłoki i zawory, nie są w 100 procentach gazo- i olejoszczelne ze względu na konieczność zachowania luzów konstrukcyjnych. Powoduje to niewielkie, lecz stałe zużycie oleju. W komorze spalania film olejowy na gładzi cylindra narażony jest dodatkowo i na dużej powierzchni na wpływy procesu spalania w wysokich temperaturach. Powoduje to parowanie oleju silnikowego, a następnie jego spalanie i wydalanie do atmosfery.
Normy zużycia oleju przez silnik
Informacje na temat maksymalnego dopuszczalnego zużycia oleju przez silnik zawierają podręczniki warsztatowe i instrukcje obsługi.
Jeżeli nie są dostępne dane producenta, należy się liczyć ze zużyciem wynoszącym maksymalnie od 0,25 do 0,3% w przypadku pojazdów użytkowych i do 0,5% w przypadku autobusów. W nowoczesnych silnikach samochodów osobowych zużycie oleju wynosi z reguły poniżej 0,05%, a maksymalne dopuszczalne zużycie oleju 0,5% (wszystkie wartości procentowe odnoszą się do rzeczywistego zużycia paliwa).
Silnik bierze olej. Diesle a benzyna
Silniki wysokoprężne zużywają więcej oleju silnikowego niż silniki benzynowe. Silniki wyposażone w turbosprężarki również wymagają więcej oleju silnikowego niż silniki nieposiadające turbosprężarek.
Ze względów technicznych zużycie oleju jest najniższe po zakończeniu fazy docierania silnika, po czym wzrasta wskutek zużywania się części podczas eksploatacji silnika. Zużycie wewnętrzne dotyczy przy tym jednakowo wszystkich części silnika. Częściowe naprawy, np. wymiana samych tłoków czy pierścieni tłokowych, nie zmniejszają więc często istotnie zużycia oleju.
Pobór oleju przez silnik pojazdu użytkowego
Pojazd użytkowy zużywa na 100 km około 40 l paliwa. Ekstrapolując na 1000 km jest to 400 l paliwa.
- 0,25% z 400 l paliwa daje zużycie oleju równe 1 l/1000 km
- 0,5% z 400 l paliwa daje zużycie oleju równe 2 l/1000 km
Pobór oleju przez silnik samochodu osobowego
Samochód osobowy zużywa na 100 km około 8 l paliwa. Ekstrapolując na 1000 km jest to 80 l paliwa.
- 0,05% z 80 l paliwa daje zużycie oleju równe 0,04 l/1000 km
- 0,5% z 80 l paliwa daje zużycie oleju równe 0,4 l/1000 km
Podsumowanie
Podsumowując, nie w każdej sytuacji stwierdzony ubytek oleju będzie oznaczał usterkę silnika. Jeśli ilości nie są wielkie, może to wynikać z naturalnej eksploatacji silnika. Kluczowa jest natomiast regularna kontrola stanu oleju w silniku oraz dolewanie oleju w razie potrzeby,
na podstawie: MS Motorservice
Komentarze (11)