Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

ponad rok temu  10.12.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 10 minut

Specyfikacje producentów pojazdów w branży olejowej

Laboratorium olejów silnikowych. Od prawej: Katarzyna Starzec, Orlen Oil.

Strona 2 z 3

PSA sugeruje, że oleje spełniające wymagania specyfikacji ACEA B3/B4 mogą być używane w przypadku, gdy oleje kategorii ACEA C2 nie są dostępne.

Fiat
Producent nie wystawia specyfikacji ani nie wydaje atestów, niemniej przekazuje właścicielom pojazdów obowiązujące zalecenia. Do silników spełniających wymagania w zakresie emisji normy Euro V należy stosować oleje o lepkości 5W-40 spełniające wymagania specyfikacji ACEA A3/B4, ACEA C3 lub API SM/CF. Do silników wysokoprężnych o pojemności 1,3; 1,9 lub 2,4 litra, spełniających ograniczenia w zakresie emisji ustalone w normie Euro IV, należy stosować oleje o lepkości 5W-40, o ile spełniają wymagania specyfikacji ACEA A3/B4 i zaleceń Fiata 9.55535-N2. Do silników wysokoprężnych o pojemności 1,3; 1,6 i 2 litry, spełniających ograniczenia w zakresie emisji ustalone w normie Euro V należy stosować oleje o lepkości 5W-40, o ile spełniają wymagania specyfikacji ACEA C2 i zaleceń Fiata 9.55535-S1.



Pojazdy ciężarowe

Jeśli chodzi o segment olejów typu HDDO (Heavy Duty Diesel Oils), to tutaj również specyfikacje OEM są dosyć szeroko rozbudowane. Poniżej omawiamy najważniejsze z nich.

Mercedes-Benz
W marcu 2012 r. Mercedes-Benz (MB) ogłosił ogromną aktualizację specyfikacji olejów silnikowych na szeroką skalę dla swoich samochodów osobowych i ciężarówek pracujących w ciężkich warunkach. Nowe specyfikacje obejmują także nowy test laboratoryjny dotyczący ochrony aluminiowo-silikonowych tulei cylindrów, ostrzejszych wymagań względem zużycia krzywek, powstawania nagaru i czystości tłoków.
- MB 228.2, 228.3 – wyszczególnia oleje o klasie lepkości 10W-40 i 15W-40 oraz dopuszcza klasy XW-30 i 0W-40. Okresy między wymianami oleju ustalono co 10.000 do 30.000 km.
- MB 228.31 – wyszczególnia oleje o klasie lepkości 10W-30 oraz dopuszcza także klasy XW-30 i 0W-40. Okresy między wymianami oleju ustalono do 50.000 km.
- MB 228.5 – wyszczególnia oleje o klasie lepkości 10W-40 i 5W-XX oraz dopuszcza klasy 0W-40. Rekomendowana klasa ACEA to E4 plus dodatkowe testy silnikowe. Okres między wymianami oleju jest dopuszczalny nawet do 100.000 km.
- MB 228.51 – wyszczególnia oleje o klasie lepkości 10W-40 i 5W-XX oraz dopuszcza klasy XW-30 i 0W-40. Rekomendowana klasa ACEA to E6 plus dodatkowe testy silnikowe. Okres między wymianami oleju jest dopuszczalny do 100.000 km.

Volvo
Firma rozpoczęła produkcję samochodów ciężarowych w 1928 r. Przedsiębiorstwo z siedzibą w Göteborgu (Szwecja) jest drugim największym na świecie producentem ciężarówek, mającym fabryki w 15 krajach. W 2001 r. Renault Véhicules Industriels razem z Mack zostało kupione przez Volvo AB. Równocześnie Renault SA, produkujące samochody i vany, otrzymało 20% udziałów w Volvo AB.
Aktualnie Volvo Trucks, Mack Trucks i Renault Trucks pozostają oddzielnymi markami. Jednak prace techniczne, badawcze i serwisowe są kontrolowane przez Volvo Trucks.
Volvo i Mack zharmonizowały specyfikację Volvo Powertrain.
- Volvo VDS-3 i Mack EO-N. Są one także zgodne z Renault Trucks RLD-2 (pierwsza wersja STD 417-0002). Aby otrzymać aprobatę Volvo VDS-3, produkt musi być zgodny z ACEA E7 i/lub API CI-4, a także spełnić liczne rygorystyczne testy silnikowe. Dopuszczalne klasy lepkości to XW-30 i XW-40.
- Volvo VDS-4 i Mack EO-O Premium Plus. Są one także zgodne z Renault Trucks RLD-3. Minimalne wymagania to ACEA E9. Okres między wymianami oleju jest dopuszczalny nawet do 100.000 km. Preferowane klasy lepkości to 15W-40 i 15W-30. Istnieje możliwość pozyskania aprobat również dla klas lepkości: 5W-30, 5W-40, 10W-30 i 10W-40. Dla olejów o lepkości 10W-30 jest wymagany dodatkowy test silnikowy.

MAN Truck & Bus
Jest on jednym z czołowych europejskich producentów pojazdów przemysłowych, mającym fabryki w czterech europejskich krajach, RPA i Indiach. Gama produktów firmy obejmuje ciężarówki o masie całkowitej 7,5 do 44 ton do wszystkich zastosowań, pojazdy specjalne o masie całkowitej do 250 t, autobusy i autokary oraz silniki spalinowe z zapłonem iskrowym do zastosowań drogowych i terenowych.
- M270/271 – głównie oleje 15W-40 spełniające ACEA E2 (norma wycofana) i wymagania takie jak dla MB 228.1. Okresy wymiany oleju określone zostały w przedziale 20.000-45.000 km.
- M3275 – wyszczególnia oleje o klasie lepkości 15W-40, 10W-40 i 5W-30. Minimalny poziom jakości wg ACEA to E3 (norma wycofana). Okresy między wymianami oleju określane są w przedziale 20.000-60.000 km.
- M3277 – oleje głównie klasy 10W-40 i 5W-30. Minimalny poziom jakości to ACEA E4 oraz spełnienie dodatkowych testów silnikowych. Okres pomiędzy wymianami oleju to od 20.000 do 80.000 km.
- M3477 – oleje klasy 10W-40 i 5W-30. Poziom jakości wg ACEA to E6. Interwał pomiędzy wymianami oleju dopuszczalny do 80.000 km.
- M3575 – oleje głównie klasy 10W-30 spełniające poziom jakości ACEA E7, E9. Okres pomiędzy wymianami oleju dopuszczalny do 120.000 km.

Scania
Szwedzka firma założona w Malmö w 1900 r. jest jednym z głównych europejskich producentów ciężarówek. Firma zaleca stosowanie czterech klas olejów w swoich ciężarówkach:
- E7: 15W-40, do normalnej pracy i standardowych interwałów wymian,
- LDF: 15W-40, do normalnej pracy i wydłużonych interwałów wymian,
- LDF-2: 10W-40, do silników Euro V i wydłużonych interwałów wymian,
- LDF-3: 10W-40, do silników Euro VI i wydłużonych interwałów wymian.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony