W pierwszej dekadzie XX wieku firma MAN jako pierwsza wyprodukowała seryjnie 82 stacjonarne silniki o zapłonie samoczynnym DM12. W roku 1908 stworzona została pierwsza precyzyjna pompa wtryskowa i zastosowano wtrysk do komory wstępnej. Rozwój materiałów i technologii umożliwił zastosowanie silników o zapłonie samoczynnym do napędu większości maszyn i pojazdów jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. W drugiej połowie XX wieku zaowocował doprowadzeniem układów wtryskowych i ich asterowania do bardzo wysokich standardów. Duże możliwości regulacyjne, adaptacyjne, trwałość to główne cechy współczesnych układów wtryskowych. Dzisiejsze układy wtryskowe silników o zapłonie samoczynnym wymagają elementów wykonanych z wielką dokładnością, wiedzy konstruktorów nabywanej przez lata eksperymentów oraz dużego zaplecza finansowego. Wymagania te powodują, że na rynku producentów układów wtryskowych jest tylko kilka firm: BOSCH , DELPHI DIESEL SYSTEMS, VDO, DENSO i STANADYNE.
Światowy gigant w produkcji układów wtryskowych diesla. Zdecydowana większość pojazdów na rynku europejskim wyposażona jest właśnie w systemy Boscha. Jako pierwszy wprowadził na rynek system wtrysku bezpośredniego do silników Diesla – Unit Injector System oraz Common Rail. Przy dużej liczbie samochodów osobowych, pojazdów użytkowych oraz ciężarówek wyposażonych w systemy Boscha, potrzebny jest dostęp do odpowiednich serwisów diagnostycznych i naprawczych. Sieć Bosch Diesel Service to marka ceniona na całym świecie. Obecnie sieć diagnostyczno-naprawcza liczy sobie około 300 warsztatów, które są wyposażone w sprzęt najnowszej generacji umożliwiający kompleksową obsługę silników Diesla z systemem BOSCH.
Firma Delphi, która wcześniej była znana jako CAV, a następnie LUCAS, od ponad 100 lat dostarcza elementy układu paliwowego wiodącym producentom świata motoryzacji. Ma ogromne doświadczenie na rynku producentów układów zasilania paliwem do silników Diesla, które zdobyła na przestrzeni tych lat. Aktualnie z doświadczenia Delphi korzystają najwięksi producenci samochodów (Citroën, Ford, Hyundai, Kia, Nissan, Peugeot, Renault, Mercedes-Benz, Suzuki), którzy w swoich nowych samochodach stosują między innymi układy zasilania CR Delphi. Oprócz elementów układów Common Rail, Delphi dostarcza na rynek rotacyjne pompy wtryskowe sterowane mechanicznie (DP210 i DP310). W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku firma Mercedes-Benz wyposażała swoje samochody w rotacyjne pompy wtryskowe Delphi EPIC w modelach C220/E220. Pompy EPIC można było również spotkać w samochodach Renault Kangoo/Megane, Fiat Doblo, Peugeot Partner, Fiat Punto – wszystkie z silnikiem 1.9D. Firma Delphi znalazła szerokie zastosowanie dla swoich układów zasilania paliwem silników Diesla u producentów maszyn rolniczych, roboczych ciężkich, napędów motorowodnych. Najbardziej znani to Massey Ferguson, Case, New Holland, Caterpillar, JCB, John Deere, Komatsu.
VDO należy do grupy motoryzacyjnej koncernu Continental. Automotive Group Continental AG jest jednym z największych światowych dostawców dla przemysłu samochodowego. Z trzech dywizji – Chassis & Safety, Powertrain i Interior – osiągnął sprzedaż na poziomie około 15 mld $ w 2008 roku. Automotive Group zatrudnia ponad 80 000 pracowników w ponad 130 miejscach na całym świecie. Firma VDO przez ostatnie lata zmieniała wielokrotnie swoją nazwę. Znana była również jako SIEMENS, SIEMENS VDO oraz CONTINENTAL. Układy wtryskowe diesel VDO nie są tak bardzo popularne jak Bosch czy Delphi, ale charakteryzują się dużą wytrzymałością i niezawodnością. Systemy diesel VDO montowane są do samochodów osobowych takich producentów, jak: Ford, Citroën, Peugeot, Renault. Są to systemy Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, a oprócz tego w samochodach marki Volkswagen możemy spotkać pompowtryskiwacze VDO. VDO ma swoją sieć naprawczą zwaną DRS – Diesel Repair Service wyposażoną w odpowiedni sprzęt do naprawy pomp Common Rail.
Początki Stanadyne sięgają roku 1876, kiedy to rozpoczynali swoją działalność jako firma produkująca śruby „Hartford Machine Screw Company”. Od 1940 r. Stanadyne zaczął dostarczać na rynek mechaniczne pompy rotacyjne. Rynek diesla w tamtym okresie zaczął się szybko rozwijać, co przyczyniło się do rozpoczęcia prac nad innymi produktami wymaganymi w systemie paliwowym. W efekcie, Stanadyne opracował kompletne systemy filtrujące „Fuel Manager”, wtryskiwacze (najbardziej znane wtryskiwacze „ołówkowe”), dodatki do paliw diesla „Performance Formula”. W dalszym ciągu Stanadyne produkuje rotacyjne pompy mechaniczne serii DB4 oraz pompy rotacyjne ze sterowaniem elektronicznym serii DE, z których korzystają najwięksi producenci maszyn rolniczych i budowlanych, tacy jak: Perkins, Caterpillar, John Deere, Iveco, JCB . Oprócz układów diesla, Stanadyne dostarcza również pompy do silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa GDI. Trzytłoczkowe pompy montowane są m.in. do Mercedesa M272 V6. Jednotłoczkowe pompy dostarczane są na rynek europejski, azjatycki oraz Amerykę Północną.
DENSO jest wiodącym dostawcą zaawansowanych technologii motoryzacyjnych, systemów i komponentów w 33 krajach i regionach na całym świecie. Firma zatrudnia około 120 tysięcy osób. Systemy CR Denso są dostarczane do różnych pojazdów, w tym samochodów osobowych, jak również pojazdów użytkowych. Denso jest głównym dostawcą układów wtryskowych diesla do TOYOTY oraz innych producentów japońskich pojazdów. Występuje również w niektórych modelach Citroëna, Fiata, Forda i Renault.
Firma J.R. Motor Services G.B. jest generalnym dystrybutorem Delphi Diesel, VDO oraz Stanadyne oraz tworzy ich sieć diagnostyczno-naprawczą na terenie Polski.
(JR)
W kolejnych wydaniach „Nowoczesnego Warsztatu” postaramy się przybliżyć Państwu dokładniej świat diesla, rozpoczynając cykl artykułów od tradycyjnych pomp rotacyjnych, a kończąc na najnowszym systemie Common Rail.
Odkąd w 1892 roku Rudolf Diesel wynalazł i opatentował silnik o zapłonie samoczynnym, wiele czasu poświęcił sprawie doboru odpowiednich materiałów i rozwiązań konstrukcyjnych w trakcie prac nad rozwojem swojego wynalazku. Kluczowym problemem był wtrysk paliwa do cylindra. Materiały i technologie z końca XIX wieku uniemożliwiały mu wykonanie wtryskiwaczy o dużej dokładności i trwałości.
Komentarze (0)