Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

11 miesięcy temu  27.05.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 1 minuta

Wymiana oleju co 30 tys. kilometrów. Czy producent silnika ma rację?

W doborze właściwego oleju do silnika kluczowe są homologacje i zalecenia producenta pojazdu. I tu właściwie nie ma pola do dyskusji. Ale czy tak samo powinniśmy słuchać inżynierów z koncernów samochodowych, kiedy mowa o interwałach wymiany oleju? W wielu nowych samochodach, gdzie zalecane są oleje typu Long Life, instrukcja mówi o wymianie nawet co 30 tysięcy kilometrów, z czym zdecydowanie nie zgadza się wielu kierowców, ale także mechaników, uważając to za szkodliwe dla silnika. Jak jest naprawdę?

O to pytamy Adam Klimka, eksperta TotalEnergies, ale też znanego z TVN Turbo mechanika samochodowego, z którym mieliśmy okazję porozmawiać podczas spotkania w ramach akcji Akademia Quartz w Łodzi. Zapraszamy do wysłuchania.

Komentarze (12)

dodaj komentarz
  • ~ zibi457 12 10 miesięcy temu Producenci w imię ekoszaleństwa wymyślają różne bzdury. Pasek rozrządu wymiana co 240kkm lub 10 lat, brak konieczności wymiany oleju w automatycznych skrzyniach i kupa kretyńskich rozwiązań technicznych. Tutaj tylko zdrowy rozsądek może nas uratować.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Romek 11 11 miesięcy temuocena: 17%  Nie wolno zbyt często zmieniać oleju bo olej ma właściwości myjące więc wyplukuje silnik .Olej zmienia się tak jak każe instrukcja i wystarczy . Nadgorliwość gorsza od faszyyzmu
    oceń komentarz 1 5 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Stanisław 10 11 miesięcy temuocena: 0%  Wymieniam olej co 30 tyś już w kolejnym samochodzie. Pierwszy dojechał do 420 tyś i śmiga dalej, drugi 360 tyś sprzedany, kolejny 286 tyś tylko dlatego, że był krótko bo 4 lata i nigdy nic się nie dzieje. 30 tysięcy robię w 3-4 miesiące. Wymieniając co 10 tys jak co niektórzy byłbym co 3 tygodnie w serwisie. A i jeszcze jedno turbiny też nie chłodzę a jeszcze nie wymieniałem nigdy.
    oceń komentarz 0 3 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ X 9 ponad rok temuocena: 0%  Ważne są warunki eksploatacji i ilość przepracowanych godzin- auto jeżdżące w korkach po mieście często niedogrzane ze średnią prędkością około 25kmh- 10tys km to 400godzin pracy; auto trasowe, dogrzane, średnia prędkośc 50-60kmkh po 400godzinach na przejechane ponad 20-25tys. I teraz pytanie który olej jest w gorszym stanie. Osobowe flotowe często w 3lata robią ponad 250tys i jakoś silniki się nie rozpada się co drugi silnik. Gdyby to groziło katastrofą to nikt nie udzielałby gwrancji na samochód przy takim interwale. W coraz większej ilości aut komputer w zależności od warunków każe wymieniać olej i często jest tak, że przeglądy sa co 30tys a wymiany oleju częsciej; moje auto najlepszym przykładem- często olej wymieniam co 22-28tys w a przeglądy sa co 30tys bez wymiany oleju.
    oceń komentarz 0 1 zgłoś do moderacji
  • ~ Lazania 8 ponad rok temu Insignia 2016 b20dth wymiana rozrządu zalecana przy 130 tys. Km. Przy 125 tys. pasek przeskoczył o 2 zęby, rolki wyslizgane .
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ JK 7 ponad rok temuocena: 100%  Auto w "wynajmie długoterminowym" nikogo nie interesuje w jakich warunkach eksploatujesz auto, wymiana co 30 tys. i tyle! Ledwo się zgodzili na rozrząd przy 130 tys., ale to tylko dlatego, ze zażądałem tego na piśmie! W serwisie się dziwili, że z tym rozrządem w ogóle dojechałem!
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ rob roy 6 ponad rok temuocena: 100%  Jak ktoś śmiga po trasach, można zrobić 15 tys km na jednym oleju. Miasto, trasy, częste odpalanie - max 10 tys.
    oceń komentarz 3 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Leszek732 5 ponad rok temuocena: 0%  Wierzyć inżynierom i zapisom w instrukcji obsługi - z pełnym szacunkiem Panie Adamie do pańskiej wiedzy i doświadczenia zawodowego to BZDURY NA RESORACH!!! Użytkuję Kia Sorento III (2017r.) 2.0 CRDi salon Polska. Zgodnie z instrukcją płyn (olej) do automatycznej skrzyni biegów cytuję: "Kontrola i obsługa nie są wymagane" (?!?!) Szczegółowo zapoznałem się, co Kia uważa za użytkowanie auta w trudnych warunkach i żadne z nich nie występują u mnie. To też uważa Pan za właściwe postępowanie?
    oceń komentarz 0 2 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Adam 4 ponad rok temuocena: 100%  Trzeba czytać instrukcje. Producen mojego samochodu zaleca wymianę co 20 tys. Ale w instrukcji jest tabelka w której sa wyszczególnione interwały wymiany oleju w zależności od warunków eksploatacji. Dla przykładu tryb miejski , upały czyli ciężkie warunki co 8 tys.
    oceń komentarz 2 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Rybek 3 ponad rok temuocena: 25%  To jest interwał dla samochodów w leasingu …. Jak kupiłeś samochód to lepiej robić co 10tys. Należy jednak używać oleju który zaleca producent bo to często ma znaczenie.
    oceń komentarz 1 3 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Leg 2 ponad rok temuocena: 33%  Co 10 -15 tys lub raz w roku,taki interwał olejowy powinien być.Cuekawy jestem co Klimek by powiedział na nadmiernie spalany olej np w silnikach Tfsi.Nie kumatym podpowiem- chodzi o namierny luz pierścieni w wypuszczanych silnikach.Zużyty silnik ma powyżej 6 setek luzu i z takim luzem są wypuszczane silniki.Wystarczy w nowym silniku zmienić tłoki z pierścieniami i problem znika :) Tak właśnie się reklamują warsztaty które mówią o poprawionych tłokach.Czyli zabieg wykonany celowo aby skrócić żywotność silników do minimum.+ Long Life i wszystko staje się jasne
    oceń komentarz 1 2 zgłoś do moderacji
  • ~ Darek 1 ponad rok temuocena: 100%  Powszechnie wiadomo, że producent produkuje samochody tylko w jednym celu - żeby je sprzedać. Najwięcej nowych aut kupują firmy do flot. A tam liczy się nie sama cena zakupu ale całkowity koszt eksploatacji. No i dlatego olej ma być wymieniany co 30 tys. Samochody we flotach nie maja przejechać 300 tys tylko 150 i idą do sprzedaży więc mają w nosie, że po 180 tys. silnik będzie do remontu. Dokładnie takie auta ma kuzyn - 150 tys. we flocie na long life i ... sprzedany za grosze bo silnik do wymiany. Auto robi trasy i to benzyna bez turbiny - 15.000 km Diesel, benzyna z LPG, benzyna z turbiną, benzyna jazda mieszana - 10.000 km Miasto lub inne ciężkie warunki (np. holowanie przyczepy)- 5.000 km Zacytuje Scotti"ego - olej jest tani a silniki są drogie.
    oceń komentarz 4 0 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony