Paliwa i oleje

Paliwa i oleje

9 dni temu  09.04.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zaawansowana ochrona układów przeniesienia napędu? To możliwe!

Układy przeniesienia napędu są kluczowymi elementami pojazdów, odpowiadającymi za efektywne przenoszenie mocy z silnika na koła. To złożone systemy, w których skład wchodzą skrzynie biegów, wały napędowe, mechanizmy różnicowe i skrzynki rozdzielcze. Ich prawidłowe funkcjonowanie jest niezbędne do zapewnienia płynności jazdy, precyzyjnego sterowania momentem obrotowym i maksymalnej wydajności energetycznej.

Dzięki serii płynów przekładniowych Petronas Tutela firma oferuje zaawansowane rozwiązania, które odpowiadają na specyficzne wymagania tych kluczowych komponentów, chroniąc je przed zużyciem i utratą efektywności.

Krytyczne znaczenie smarowania 
Układy przeniesienia napędu działają w skrajnych warunkach – pod dużymi obciążeniami mechanicznymi i termicznymi. Skrzynie biegów, zarówno manualne, jak i automatyczne, wymagają precyzyjnego smarowania, aby uniknąć nadmiernego tarcia, co mogłoby prowadzić do zwiększonego zużycia zębów kół zębatych, łożysk i wałów. Dzięki zaawansowanym właściwościom płyny przekładniowe Petronas Tutela minimalizują tarcie między metalowymi powierzchniami, co redukuje zużycie komponentów i zwiększa ich żywotność.
Niska lepkość płynów przekładniowych sprawia, że płynniej krążą po układzie i zmniejszają opory ruchu. Właśnie dlatego Petronas oferuje płyny przekładniowe Tutela, które charakteryzują się wysokim wskaźnikiem lepkości, co przekłada się na lepsze właściwości energetyczne – mniejsze straty mocy na tarciu, to z kolei poprawia osiągi pojazdu i redukuje zużycie paliwa.

Złożoność układów przeniesienia napędu
Jak podkreśla Magdalena Szczepańska, doradca ds. wsparcia technicznego Petronas w Polsce: – Nowoczesne układy przeniesienia napędu są bardziej skomplikowane niż kiedykolwiek wcześniej. Automatyczne skrzynie biegów, w tym popularne obecnie skrzynie CVT, wymagają płynów o wyjątkowej stabilności termicznej i odporności na degradację, ponieważ nieustannie operują na zmiennych przełożeniach. W przekładniach dwusprzęgłowych (DCT) istotne jest smarowanie zarówno mechanizmu sprzęgła, jak i kół zębatych, aby zapewnić płynne oraz szybkie zmiany biegów bez utraty momentu obrotowego.
Płyny Petronas Tutela opracowywane są z myślą o tych wymaganiach – nie tylko redukują tarcie, charakteryzują się także wysoką odpornością na utlenianie, co zapobiega tworzeniu się osadów i szlamu, które mogłyby zaburzyć pracę przekładni. Ponadto zaawansowane technologicznie dodatki przeciwkorozyjne w płynach Petronas Tutela chronią powierzchnie metalowe, eliminując ryzyko korozji w wyniku wysokich temperatur i wilgoci.

Technologia gotowa na przyszłość
Zastosowanie płynów przekładniowych w nowoczesnych pojazdach hybrydowych i elektrycznych stanowi dodatkowe wyzwanie. Wymagają one bowiem od układów przeniesienia napędu efektywnego chłodzenia i smarowania przy niższych prędkościach obrotowych, ale pod wysokim momentem obrotowym. Seria Petronas Tutela została zaprojektowana tak, aby sprostać tym wymogom, oferując stabilność termiczną i zdolność do szybkiego odprowadzania ciepła z newralgicznych punktów przekładni, co jest kluczowe w kontekście przyszłych technologii napędowych.
– Nasza firma inwestuje w wieloletnie badania nad rozwojem płynów przekładniowych, testując je w najbardziej wymagających warunkach eksploatacyjnych – podkreśla Magdalena Szczepańska z Petronas. – Każdy nowy produkt serii Tutela przechodzi intensywne testy terenowe i laboratoryjne, które potwierdzają jego trwałość oraz zdolność do zapewniania maksymalnej ochrony. Dzięki temu seria Petronas Tutela oferuje rozwiązania, które nie tylko zwiększają wydajność układów przeniesienia napędu, ale także znacząco redukują koszty eksploatacyjne, zapobiegając awariom i podnosząc efektywność paliwową pojazdów.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony