Branża motoryzacyjna nieustanne się zmienia. Na nową dynamikę rynku wpływ ma m.in. rosnąca popularność pojazdów elektrycznych, ale także duże zainteresowanie samochodami używanymi. Jak zauważył PETRONAS Lubricants International (PLI), starzejący się park samochodowy staje się coraz bardziej widoczny, co wpływa znacząco na sposób konserwacji pojazdów. Branża warsztatowa będzie musiała stawić temu czoła, podobnie jak rosnącej liczbie “elektryków” - wzrost rynku EV w regionie EMEA na 2024 rok szacuje się na niemal 2,5%.
Innowacyjny serwis starszego auta
W ostatnich latach Europa boryka się z problemem starzejącego się parku samochodowego. Średni wiek pojazdów na drogach Unii Europejskiej wzrósł do ponad 11 lat, co wynika z kilku czynników, takich jak wydłużająca się trwałość samochodów, rosnące koszty nowych pojazdów oraz zmieniające się priorytety konsumentów. W krajach o niższym poziomie dochodów, takich jak Rumunia czy Bułgaria, średni wiek samochodów przekracza nawet 16 lat.
Wspomniane zmiany w zachowaniach zakupowych kierowców wymuszają wprowadzanie nowych rozwiązań serwisowych, właśnie dla najpopularniejszych, starszych modeli spalinowych. - Przykładem może być PETRONAS Syntium X: produkt, który stanowi odpowiedź na potrzeby starzejącej się floty w Europie. Ten wysokiej jakości olej silnikowy, dostępny w konkurencyjnej cenie, zaprojektowaliśmy z myślą o pojazdach, które nie są już objęte gwarancją, oferując optymalną wydajność i niezawodną ochronę -
Samochody elektryczne – łatwiejsze w utrzymaniu?
Problem starzejących się aut podkreśla konieczność szybszego przechodzenia na nowe technologie, takie jak samochody elektryczne czy hybrydowe, które mogą przyczynić się do odmłodzenia floty pojazdów, jednak wysoka cena takich rozwiązań wciąż stanowi barierę dla wielu kierowców. Tymczasem europejscy kierowcy coraz częściej wybierają pojazdy, które są po prostu łatwe i tanie w eksploatacji. Badanie przeprowadzone przez PLI i GiPA w 2023 roku wykazało, że aż 63% użytkowników aut elektrycznych uważa je za tańsze w utrzymaniu niż tradycyjne samochody spalinowe. Co więcej, tylko 7% właścicieli EV doświadczyło problemów gwarancyjnych w ostatnim roku, a te zwykle dotyczyły jedynie aktualizacji oprogramowania lub resetów.
Interwencje warsztatowe w przypadku EV są rzadkie. Większość napraw ogranicza się do wymiany opon, co potwierdza, że mniej skomplikowana konstrukcja pojazdów elektrycznych znacząco zmniejsza koszty serwisowania. Średni roczny koszt napraw dla EV wynosi zaledwie 334 euro, co podkreśla ich przewagę nad samochodami spalinowymi.
Wyzwania i przyszłość konserwacji EV
Czy zatem wkrótce będziemy naprawiać same “elektryki”? Opierając się tylko na liczbach, mogłoby się tak wydawać. Pojazdy spalinowe posiadają aż 10 000 ruchomych części, które wymagają regularnej konserwacji, podczas gdy w EV liczba ta jest mniejsza niż 100. Mniejsza liczba elementów oznacza mniej awarii i niższe koszty napraw. Jednak mimo rosnącej popularności EV, wiedza na temat ich konserwacji wciąż jest ograniczona. Aby spopularyzować auta elektryczne, konieczna jest także odpowiednia edukacja specjalistów w warsztatach
- Jako specjaliści w branży środków smarnych, wspieramy warsztaty w dostosowywaniu się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości motoryzacyjnej. Nasze wsparcie obejmuje zarówno szkolenia techniczne, jak i działania promocyjne, które pomagają warsztatom nie tylko sprostać wymaganiom nowoczesnych technologii, ale także lepiej pozycjonować się na rynku. Wierzymy, że edukacja i marketing to kluczowe elementy budowania silnej branży warsztatowej na przyszłość – podkreśla Danuta Michałus-Sokołowska z PETRONAS.
Zmieniający się krajobraz rynku motoryzacyjnego to wyzwanie, ale także szansa dla warsztatów i kierowców. Dzięki innowacjom takim jak PETRONAS Syntium X przyszłość serwisowania, nawet starszych pojazdów, rysuje się w jasnych barwach. Jednocześnie, w miarę jak technologia ewoluuje, rośnie znaczenie wiedzy i nowoczesnych rozwiązań, które pomagają dostosować się do dynamicznych potrzeb rynku. Jednego możemy być pewni: warsztaty jeszcze długo będą miały co robić.
Komentarze (0)